Log ind

Lokaldebat: Ny forurening af Ølsted Bæk kan forhindres

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Lokaldebat: Ny forurening af Ølsted Bæk kan forhindres
Af: Jens Arne Kristiansen, Nørregårdsvej 28, Ølsted

Til Teknisk Forvaltning og Kommunalbestyrelsen.

Mandag den 2. juli 2017 var vi vidner til endnu et udslip af spildevand i Ølsted Bækken. Det er rigtigt, at det ingen skade på dyrelivet forvoldte, fordi bækken allerede var "død" efter forrige udslip.

Jeg er nabo til anlægget. Det er min jord, der støder op til det gamle anlæg på Nørregårdsvej. Allerede for en del år siden, da den nye rørledning til spildevand blev etableret, undrede det mig, at man først separerede regnvand fra spildevand oppe i byen, for derefter, ca. 100 meter fra bækken igen at blande dette sammen.

Ved en meget lille indsats er det muligt at lede regnvandet uden om det gamle rensningsanlæg og ned i bækken. Jeg tror, dette kan gøres for under 100.000 kr. En sådan foranstaltning vil hindre yderligere udslip af spildevand i Ølsted Bækken.

I dagens Danmark er det simpelthen ikke i orden at lede urenset spildevand ud i bækken ved regnskyl. Jeg tror, det er en handling, der sker mange gange om året.

Som landmænd er vi underlagt mange miljøregler for at spare naturen for forurening. Vi er reguleret for kvælstof gennem vore drænrør, som via bækken ender i Odense P, Odense Fjord, Seden Strand m.m

Hvad kan det så hjælpe, at vi begrænser denne kvælstofudledning, når vores kommune tillader udledning af slam direkte i bækken? (Det er sket to gange med 14 dages mellemrum, og det vil ske næste gang en tordenbyge giver regnskyl).

Jeg vil håbe, at der hurtigst muligt etableres en regnvandsledning direkte ud i bækken, og spildevandet alene pumpes til rensningsanlægget.

Mere om emnet

Se alle
6
12.000 kubikmeter kloakslam i bæk: Naboer er rystede over omfang

12.000 kubikmeter kloakslam i bæk: Naboer er rystede over omfang

23
Landmænd er vrede over offentligt miljøsvineri

Landmænd er vrede over offentligt miljøsvineri

1
- Vi får bedre styr på spildevandet

- Vi får bedre styr på spildevandet

Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere