Log ind

Letbanen. Skræmmende måde at debattere på

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Letbanen. Skræmmende måde at debattere på
Af: Lasse Bork Schmidt, Mariavænget 7, Odense S - tidl. byrådsmedlem, De Konservative

Der er naturligt nok en række letbanemodstandere, som har reageret på, at jeg for nylig udstillede en række "fake news" fra dén kant. 

Senest melder Flemming Todbjerg-Nielsen sig i koret (FS, 1. maj) med en påstand om, at jeg er "en af dem, der ikke har læst de udredninger, der foreligger om letbanen, som Cowi har udarbejdet". En sådan påstand er så typisk for letbane-modstanderne. I hele debatten fremhæver de sig selv som dem, der har læst rapporterne og derfor formidler "sandheden", mens alle andre er uvidende.

Det er jo en nærmest skræmmende måde at debattere på. Det er jo samme måde, som man anvender i ekstreme ideologier eller religiøse sekter. 

Selvfølgelig har jeg læst Cowis rapporter, inden jeg går ind i debatten. 

Det er der sikkert flere af letbanemodstanderne, der har. Frank Eistrup - modstandens ypperstepræst - har da helt sikkert; men alt det, som letbanemodstanderne fremlægger, er netop ikke dét, som står i rapporterne. Det er konklusioner, som de selv drager på baggrund af rapporterne. Deraf betegnelsen "fake news".

Det gælder eksempelvis påstanden om, at BRT-systemer ikke skulle være undersøgt og faldet med et brag. Det gælder hele angrebet på driftsøkonomien, hvor man - det gjaldt Tony Vest i et nyligt indlæg - blander anlæg og drift sammen i en pærevælling, eller det gælder, når førnævnte Frank Eistrup har svært ved at gennemskue opstartstidspunkter og billetpriser ud fra rapporterne. Så opfinder man blot et skræmmebillede og kalder det for fakta. 

Det kan selvfølgelig være, fordi letbanemodstanderne ikke forstår det, de læser. Men jeg betragter egentlig de fleste af dem som intelligente mennesker, så derfor ville jeg ikke tillade mig at skrive dét. Og derfor måtte konklusionen blive, at de bevidst fordrejer sandheden. 

Det er helt i orden at være modstander af letbanen. Det er endda på mange måder forståeligt. Men det er ikke i orden at påstå, at ens modstand skulle være baseret på en helt særlig høj intelligens, der gør, at man har "opdaget", at projektet går galt - mens alle de dumme politikere ikke kan se det. For det er en grundlæggende løgn. 

Der er intet i Cowis rapporter, der fortæller, om letbanen bliver en succes eller ej. Det afhænger alene af, hvor mange odenseanere, der vil bruge den og hvor mange virksomheder, der vil investere i Odense på grund af byens omstilling - hvor letbanen er et vigtigt element, men naturligvis ikke kan stå alene. 

Jeg kan ikke bevise, at letbanen bliver en succes. Ligesom letbanemodstanderne ikke kan bevise, at den bliver en fiasko. Jeg kan konstatere, at de fleste kendte faktorer - nu kender vi anlægsprisen, vi kan se investeringer langs banen etc. - tyder på en succes.

Der er ingen hemmelige beregninger i nogen rapporter, der beviser, at fiaskoen skulle true. Modstanden er ikke på nogen måde fakta-baseret, det er en holdning, og det er en tro. Og man må tro og mene, hvad man vil - men lad venligst være at påstå, at troen kan bevises.

Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere