Log ind

Debat: Dårlig argumentation fra Nordfyns Bank

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Debat: Dårlig argumentation fra Nordfyns Bank
Af: Arne Overgård, Torupvej 52, 5485 Skamby, tidligere borgmester i Søndersø Kommune (V)

Jeg er en tilfreds kunde i Nordfyns Bank, men flytningen af hovedkontoret er et fejlskud. Vil man forlade sin fædrende jord, bør det ske med åben pande og bedre argumenter. Hovedargumentet om, at højtuddannede ikke kan frekventeres til Bogense er det dårligst valgte, som tænkes kan. Og sikke et signal til de nuværende ansatte i bank og i andre virksomheder.

Pladsmangel i hovedsæde må være en biting. Der behøver jo ikke at være sammenfald mellem hovedsæde og Bogense-filial. De kan godt placeres på to matrikler. Måske filial, hvor et af de tidligere "flygtede" pengeinstitutter har boet. Signalet er måske også, at kommunen lige så godt kan lægges sammen med Odense. Jeg er rystet over, at ikke ét af repræsentantskabets 28 medlemmer har sagt fra. Bare ét medlem ville have ændret på størrelsen af det kvalificerede flertal, der krævedes. Mon ikke banken trænger til en ny formand snarest. Jeg savner, at det er bestyrelsens formand, der tegner firmaet suppleret af direktøren. Og at man kan klare små ændringsforslag uden at skulle søge hjælp hos dirigenten (advokaten) for noget, der må betegnes som "flueknepperi".

Og min rystelse gælder også næstformanden, som er formand for Bogense Handelstandsforening og nylig valgt som formand for Nordfyns Erhverv og Turisme. Han kunne da i det mindste forklare og forsvare sin holdning over for generalforsamlingen. Der bør da vist vælges mellem kasketterne, og da bankens nok er den bedst betalte med det mindste arbejde, kunne det jo være den. For en god repræsentant for erhvervslivet er han ikke.

For udefrakommende må devisen være, at man ikke skal investere i Bogense. Der er ingen fremtid for dygtige, ambitiøse og højtuddannede. Her kan man kun blive kukker på Æbelø.

Jeg synes osse borgmesteren var meget ambivalent, ja næsten radikal i sin aviskommentar. Han er også medlem af repræsentantskabet, men kunne "desværre" ikke være med i mandags.

Ærgerligt er det også, at selv om Bogense er udkanten af kommune, så rammer det også lidt Søndersø og Otterup.

Som udvalgsformand og borgmester i Søndersø for år tilbage var jeg med til at få KIMs til Søndersø - begyndende på en bar mark. Og senere med til at fastholde maskinfabrikken i Hårslev - nu Haarslev Industries - i kommunen, da den var tæt på at flytte til Aarup kommune. Det er vist kommunens to største arbejdspladser - og mig bekendt er de i rivende udvikling og kan skaffe sig superdygtige folk.

Men - selv med disse lidt karske bemærkninger - ønsker jeg Nordfyns Bank og dens dygtige direktør god vind, og jeg håber da ikke, den bliver "The New Fionia Bank".

Mere om emnet

Se alle
52
Debat: Er I blevet splitterravende tossede, Nordfyns Bank?

Debat: Er I blevet splitterravende tossede, Nordfyns Bank?

13
Flytter til Odense: Her får Nordfyns Bank nyt hovedkvarter

Flytter til Odense: Her får Nordfyns Bank nyt hovedkvarter

1
Tidligere borgmester: Kan Nordfyns Bank regne?

Tidligere borgmester: Kan Nordfyns Bank regne?

Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere