Log ind

Debat: Bliver Odense over­halet?

• Debat: Bliver Odense over­halet?
    Tesla. Foto: Christian Schacht
  • Debat: Bliver Odense over­halet?
    Tesla. Foto: Christian Schacht

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Trafik: Jeg har lige set "So ein Ding" på DR2. Tiltlen var "Bil uden hænder", og det går godt nok stærkt lige nu.

Jeg arbejdede på reklamebureau i København i 2008, da en af mine kolleger lige havde været i New York og hjembragt den første Iphone, og wow, der var ingen knapper, jeg var målløs. Det her var genialt. Trykfølsom skærm, internet og telefon i en enhed.

I "So ein Ding" fulgte vi journalisten, der afprøvede autopiloten i en Tesla på motorvejen i både almindelig kørsel (op til 150 km/t.) i forhold til foran- og bagvedkørende samt overhaling. Hold da op, det er godt nok overbevisende, så langt teknologien er kommet på mega kort tid. Det er selvfølgelig stadig ikke lovligt at overlade kørslen til bilens teknologiske formåen i Danmark endnu, og i byerne, hvor der ikke er hvide vejbanemarkeringer, som bilens scannere kan navigere efter, bliver det svært at få det til at fungere. Men det er kun et spørgsmål om tid. Meget kort tid.

Se lige, hvad smarttelefonerne har afstedkommet på otte år i form af apper og betalingstjenester, og hvor meget denne lille dims allerede har ændret vores hverdag. Hvor mange af os har fantasi til at forestille sig, hvor vi er henne om bare fem år?

I DR-programmet omtaltes et studie i Singapore, hvor der p.t. bor fem mio. mennesker, og der kører 800.000 biler rundt. Med selvkørende delebiler ville man kunne nøjes med 300.000 køretøjer og det vel at mærke, selv om man lukkede metroen og busdriften ned.

Hvordan ser fremtiden for letbanen ud i det perspektiv? Er vi i gang med at planlægge en stenalderfremtid for Odenses infrastruktur?

Af Peder Freund

Frue Kirkestræde 16, Odense C

Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere