Log ind

Boldbaner og letbaner

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Debat

Bydudvikling: Hvad har to fodboldbaner, forsinkede tog og et nyt sygehus med ondt i økonomien med hinanden at gøre? Et nedlagt godsspor?

Hvordan ser den kollektive trafik i Byregion Fyn ud om 20 år? Skal DSB fritages for driften af Svendborgbanen? Der findes i dag batteridrevne biler, snart også batteridrevne lastbiler og færger, så hvorfor ikke et batteridrevet svendborgtog, en moderne elektrisk skinnebus, der deler spor, perroner og signalsystem med Odense Letbane?

Uanset om det nye supersygehus af økonomiske årsager må beholde nogle funktioner på det gamle OUH eller ej, bør de to store byudviklingsområder, OUH og universitetsområdet, knyttes sammen af et højfrekvent og hurtigt transportsystem.

Fyens Stiftstidende præsenterede 9. marts i år Byforeningen for Odenses visioner for Odense Letbane. Et bærende element i visionerne er ideen om en letbanering etableret ved at sammenbinde den østlige del af letbanens 1. etape med fire kilometer af Svendborgbanen og en kilometer nedlagt godsspor mellem Sukkerkogeriet og Falen.

På et par hundrede meter af det nedlagte godsspor ønsker OB at anlægge to fodboldbaner (FS 20. september).

Hvis der på rådhuset fortsat er interesse for at høre nærmere om Byforeningens letbanevisioner (jf. Brian Dybros invitation i avisartiklen 9. marts), inden der bevilges penge til de nye fodboldbaner, står vi naturligvis stadig til rådighed.

Se Byforeningens letbanevisioner på www.odensebyforening.dk.

Af Jarl Abrahamsen

Østrupvej 21, Odense NV - næstformand i Byforeningen for Odense

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere