Log ind

Snedkernes Efterårsudstilling: Møbler med sociale ambitioner

  • Snedkernes Efterårsudstilling: Møbler med sociale ambitioner
    1 / 13
    Værket "Trædesten" af Cecilie Manz, der er kendt for lampesuccesen Caravaggio, er en hyldest til granit, den stille sten, vi dagligt slider på i de københavnske gader, forklarer hun. Bent Vangsøe Natursten har produceret værket.
  • Snedkernes Efterårsudstilling: Møbler med sociale ambitioner
    2 / 13
    Christina Strands "Lets Talk" er parkstole, der optræder parvis og er skabt til dialog. For som designeren siger, så er det, når vi sætter os side om side, gerne med øjenkontakt, at nærvær og den gode samtale opstår. Stolene kan hverken stables eller foldes, men de kan skubbes ind i hinanden som indkøbsvogne og på den måde pakkes til side, når dagen går på hæld. Haugaard Company har produceret.
  • Snedkernes Efterårsudstilling: Møbler med sociale ambitioner
    3 / 13
    Ditte Hammerstrøm, der ofte er på grænsen til kunst med sit design, har skabt "Watching Birds", der er et træ til fuglefoder med tilhørende skammel. Hun kalder det et møbel til nærvær. Der kan man sætte sig og lade sig opsluge af naturen. JM Rør har produceret.
  • Snedkernes Efterårsudstilling: Møbler med sociale ambitioner
    4 / 13
    Når den ene gynger frem, gynger den anden tilbage. Sådan fungerer Erling Christoffersens "Gyng-Gang"; en gyngebænk, hvor man sidder ansigt til ansigt. Tanken er, at bænken skal bringe noget humør ind i det offentlige rum, og hvem kan undlade at trække på smilebåndet og hilse pænt, måske endda falde i snak, når man pludselig gynger med en fremmed? Man kan ikke undgå at få øjenkontakt, når man sætter sig. Bænken er produceret af JM Rør.
  • Snedkernes Efterårsudstilling: Møbler med sociale ambitioner
    5 / 13
    Øjenkontakt er afgørende for nærvær. Det er tanken bag Hanne Stephensens "Flette fingre", og på hendes stolebænk har man frihed til at bevæge sig i alle retninger og udtrykke alt fra dyb sympati til det modsatte. Man fristes til at konkludere, at ens udsyn også ændrer sig, når man fysisk roterer en smule.
  • Snedkernes Efterårsudstilling: Møbler med sociale ambitioner
    6 / 13
    Naturen rummer et enormt spisekammer, og Miriam Forchhammer Brostrøm har fundet inspiration i den gamle tradition at "sanke". Med sit værk "Sanker" ønsker hun, at så mange som muligt skal have fri adgang til nyplukkede og gratis fornøjelser. Stigen er simpel og funktionel og gør det nemmere at nå op til æbler, pærer, blommer, og hvad man ellers måtte have fået kig på. Miriam Forchhammer Brostrøm drømmer om, at stigen kommer til at stå ved frugttræerne i byen, så folk kan se, hvor de har mulighed for at plukke frisk frugt.
  • Snedkernes Efterårsudstilling: Møbler med sociale ambitioner
    7 / 13
    Maria Bruun og Anne Dorthe Vester har taget udgangspunkt i trappen som et nærværende samlingspunkt mellem mennesker. "Keramisk spindeltrappe" er et skulpturelt møbel, men fremstår også som en del af en større arkitektonisk helhed. Trappen består af hånddrejede, sortglaserede og uglaserede keramiske byggesten med tværgående sortbejdset douglas pine-planke, og meningen er, at kunsthåndværket skal appellere til nærvær med materialerne, når man sætter sig på trappen.
  • Snedkernes Efterårsudstilling: Møbler med sociale ambitioner
    8 / 13
    Mia Lagerman har valgt at vise fem spande, der er forskellige som en familie med medlemmer, der også har sin specielle form og hver især skaber sin egen personlighed. Spandene har samme grundform, men forskellige håndtag. Hver spand er derfor unik, men sammen skaber de en helhed. Spandene er lavet af corten-stål, der egner sig til at stå ude.
  • Snedkernes Efterårsudstilling: Møbler med sociale ambitioner
    9 / 13
    Niels Gammelgaard er gået efter at skabe et bølgende landskab med sin Manta-bænk, som han forestiller sig, at man stiller mange af sammen. Coral-tæppet på teaktræsstellet er altid tørt, lover han, og dermed er den første undskyldning for ikke at slænge sig ryddet af vejen. Og med en afslappet sideform følger ofte også et afslappende sind.
  • Snedkernes Efterårsudstilling: Møbler med sociale ambitioner
    10 / 13
    Hvem drømmer ikke indimellem om at ligge på en solfyldt, græsklædt skråning? Det er Philip Bro Ludvigsens udgangspunkt for værket "Slope". Den skulpturelt bølgende form giver god komfort og sikrer, at man ikke rutsjer ned, og skråningen er akkurat bred nok til to personer, der er glade for hinanden.
  • Snedkernes Efterårsudstilling: Møbler med sociale ambitioner
    11 / 13
    Poul Henningsen sagde: "Sandheden er altid revolutionær". Danskerne sagde: "Hmm! Ja, men bare det ikke bliver regnvejr". Regnvejr bliver det, og revolutionen kommer, hvis vi ikke i tide erkender sandheden. Ikke direkte udført af mennesker, men dog menneskeskabt! Sid ned på skyen, og tænk på Jordens og vores fælles fremtid, inden naturen tager revolutionen i egen hånd og dermed ud af vores. Sådan skriver Poul Christiansen om sit værk "Sandhedens Sky", der giver anledning til eftertanke og reflektion over den måde, vi er i og behandler naturen på.
  • Snedkernes Efterårsudstilling: Møbler med sociale ambitioner
    12 / 13
    "Gadens Frisvinger" af Poul Christiansen er en del af et nyt byrumsinventar, der desuden består af borde og bænke, alle usynligt fastgjort i belægningen. Formsproget er stramt og domineret af vandrette og lodrette flader, og så giver konstruktionen en let fjedrende effekt.
  • Snedkernes Efterårsudstilling: Møbler med sociale ambitioner
    13 / 13
    De stærkeste ben skal bære de tungeste byrder, siger Poul Christiansen som indgangsreplik til værket "Under Bæltestedet". Tanken er, at værket kan stå i parker og på pladser, hvor gående får lyst til en pause og kan hvile deres egne ben, mens disse tager over.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Samvær

Snedkernes Efterårsudstilling stiler højt med et mål om at skabe møbler, der kan øge forståelsen mellem mennesker og måske endda gøre verden til et bedre sted at være. Udstillerne har fået til opgave at skabe møbler, der fremmer dialogen, ny

Hvis møbler kunne ændre verden.

Den ædle tanke er udgangspunktet for Snedkernes Efterårsudstilling 2017 "Side by Side Outside", hvor udstillerne er blevet bedt om at skabe udendørsmøbler, der fremmer dialogen og nysgerrigheden. Måske med små greb i formgivningen, der gør, at vi uvilkårligt vender hovedet mod nye, potentielle samtalepartnere, eller en konstruktion, hvor tyngdekraften sørger for, at man med sikkerhed kommer sin sidemand ved.

- Den oprindelige arbejdstitel var "Nærvær udenfor", for udstillingen handler om at skabe nogle møbler, der bringer os tættere sammen. Verden er i opbrud med Trump, Brexit og terrorhandlinger, og vi er ikke så gode til at tale sammen, men råber til hinanden på de sociale medier. Hvis vi mødes fysisk, er der måske større chance for, at vi får en bedre forståelse af hinanden, siger Claus Østergaard, der er formand for Snedkernes Efterårsudstilling.

Selv om det nordiske klima ikke altid beriger os med lange perioder, der indbyder til at leve vores liv udendørs, så tager vi i højere og højere grad udendørsrum som torve, pladser og parker til os som et fællesareal. Derfor er det også relevant, hvilke møbler vi omgiver os med.

Årets udstilling sigter ambitiøst mod at øge forståelsen mellem mennesker og være med til at vende tidens utryghed til tryghed. Møblerne er derfor skabt med det for øje at fremme samtalen i det offentlige rum.

Snedkernes Efterårsudstilling har for længst slået sit navn fast som en vigtig talentzone for både yngre og etablerede formgivere, der hvert år eksperimenterer sig frem til nye møbeltyper i samarbejde med en producent. Altid med et tema som udgangspunkt, og udstillingen er blot blevet endnu mere relevant, fordi der ikke længere er en møbelmesse i Danmark.

Formgivere og producenter arbejder sammen, og i år er de fem fynske producenter Inventarrum, Montana, Haugaard Company, Bent Vangsøe og JM Rør med i udstillingen.

Udstillingen åbnede i torsdags og kan ses frem til den 5. november på i Grønnegården på Designmuseum Danmark.

  • Grauholm_Trine_(2015)_022

    Af:

    Jeg er journalist på Jysk Fynske Mediers magasinredaktion, hvor vi laver magasinerne Livsstil, Rejser, Gear og Base Bolig. Jeg skriver primært portrætter af kendte kvinder, sundhedsstof, bolig- og rejsestof samt bidrager til mandemagasinet Gear. Tidligere har jeg været syv år på sportsredaktionen, hvor jeg blandt andet har dækket flere håndboldslutrunder og OL i Beijing i 2008. Min fritid bruger jeg sammen med min familie og gerne på at dyrke sport.

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere