Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:

I en
sort-hvid
verden med
støj

Annonce:

Velkommen til vores verden af fantastiske smykker og ure!

Skovgaard Guldsmed & Urmager

I en sort-hvid verden med støj
David Andersen har selv malet det store billede, der pryder væggen i spisestuen. Det er - selvfølgelig - sort. Præcis ligesom designerens mange tøjkollektioner.
Foto: Victoria Mørck Madsen

Artiklen er hentet i arkivet

David Andersens hjem er lige­som hans design: stramt og alligevel under konstant forandring. Tag med hjem til den fynske topdesigner, der er gået fra at lave modeshows til i dag at skabe boliginteriør

David Andersen er lidt af en ener. Ikke kun når det gælder hans karriere som tøjdesigner, hvor han blandt andet har syet kjoler til kronprinsesse Mary og kreeret jakker til den amerikanske rapper Puff Daddy. Også på boligfronten skiller den kendte designer sig ud. Det står hurtigt klart, da han en fredag formiddag åbner døren til sin treværelseslejlighed på Frederiksberg i København.

David Andersen har nemlig købt sin lejlighed for noget, som den slet ikke har. Det lyder mystisk, men giver pludselig mening, da han når til soveværelset på sin rundvisning i de i alt 96 kvadratmeter.

- Der ..., siger den 37-årige designer og peger over på det sydvendte vinduesparti over sin nydeligt redte seng.

- Der skal jeg have en stor altan.

Med en ugeneret udsigt ud over Frederiksberg og muligheden for solskinstimer i det fri i tredje sals højde er det ikke svært at forstå hvorfor.

Købet af lejligheden handlede dog ikke kun om noget så konkret som en fremtidig altan. Det handlede lige så meget om en følelse, lader han forstå.

- Jeg er et spontant menneske. Jeg er ikke typen, der undersøger hele boligmarkedet for at finde den helt rigtige lejlighed. Jeg tager ud og mærker efter. Hvis jeg får en rar følelse, gider jeg ikke bruge mere tid på at lede efter den rigtige bolig, fortæller han og pointerer, at han kun kiggede på én anden lejlighed, da han var på udkig efter et nyt hjem for lidt over et år siden.

- Jeg kiggede på en fantastisk lejlighed på Christianshavn, men ejendomsmægleren var forfærdelig, så det blev den her, fortæller David Andersen og griner lidt ad sig selv og sin måde at købe bolig på.

At finde den rigtige form for støj

Han viser ind i stuen - eller summerummet, som han kalder det - og slår sig ned på sin sorte daybed.

Han fortæller om sit arbejde hos Rosendahl Design Group, hvor han er vice president for design og desuden fungerer som kreativ direktør for de to brands Rosendahl og Bjørn Wiinblad Denmark. Om at han efter mange år som tøjdesigner havde brug for at udvikle sig og derfor ikke var i tvivl, da han fik tilbuddet om at komme til Rosendahl Design Group, som også tæller danske brands som Kay Bojesen Denmark, Arne Jacobsens bord- og vægure, Holmegaard og Global.

- Jeg er ansat til at skabe noget nyt. Mange danskere har et forhold til et brand som Rosendahl - alle kender vandkaraflen Grand Cru. Det er svært og angstprovokerende at skulle skabe noget nyt, der kan blive lige så stort, men det er lige netop det pres, der gjorde, at jeg sagde ja til opgaven, siger David Andersen.

Det nye arbejde har sat sine tydelige spor i designerens minimalistisk indrettede hjem. I vindueskarmen bag daybed'en hænger Kay Bojesens berømte abe, i den hvide reol står en akustisk lydforstærker i glas fra Holmegaard, og i køkkenet står et salt og peber-kar, som er en af forårets nyheder fra Rosendahl - for blot at nævne nogle af de produkter fra hans arbejde, der har fundet vej ind i hans hjem.

Arbejdet fylder i det hele taget meget for David Andersen. Det bliver snildt til 50 timer om ugen, og flere af dem foregår i stuen. Også selv om rummet, der ud over daybed'en er indrettet med et coffee­-table af marmor, et væghængt tv og to spanske stole designet af Børge Mogensen ikke ligefrem ligner et kontor.

- Jeg er ikke sådan en, der sætter sig ned ved et skrivebord og tænder en arkitektlampe, når jeg arbejder. Jeg skal have støj omkring mig. Der skal være musik, tændt for tv'et og en mobiltelefon, som jeg hele tiden kan hoppe til og fra.

- Du siger, du skal have støj omkring dig. Når man kigger rundt i dit hjem, støjer det ikke. Hvordan hænger det sammen?

- Det er ikke hvilken som helst slags støj. Det skal være den rigtige. Den, der åbner op for indtryk, når jeg designer. Det handler om at få indtryk. Det kan være fra musik, fra en bog eller fra mobilen. Det kan også være at tage på bodega og falde i snak med nye mennesker, forklarer David Andersen og understreger, at han bestemt ikke er til alle former for støj.

- For mig er rod negativ støj. Der må ikke ligge vasketøj på gulvet og den slags. Når jeg åbner mit tøjskab, skal jeg vide, præcist hvor alle mine ting hænger. Det er måske lidt OCD-agtigt, men jeg kan godt lide orden.

I en sort-hvid verden

Et eksempel på David Andersens sans - eller behov - for orden er den hvide reol i summerummet. Her er samlingen af bøger møjsommeligt sorteret i farver: De sorte bøger står på én hylde, de røde på en anden og de gulgrønne på en tredje.

Alligevel er manden bag ikke helt tilfreds.

- Jeg har nogle røde bøger, som er for høje til at stå på hylden med de andre røde bøger. De er nødt til at ligge ned på en anden hylde. Det kan godt irritere mig, lyder det fra designeren.

Det er sådan, David Andersen og hans hjem fungerer: Der skal være ro på, før der kan blive plads til at støje.

Hans opskrift på ro er enkel: hvide vægge og sorte møbler. Sådan er både spisestuen, summerummet, soveværelset, køkkenet og gangen indrettet.

Indimellem får de lov til at poppe op: farverne.

I spisestuen er det to messingfarvede vaser med planter, der bryder den sorthvide verden. I gangen er det syv farverige spurve fra Kay Bojesen, der skiller sig ud. Og i køkkenet er det et par friske krydderi­planter samt tegninger fra David Andersens niecer, der sørger for modspil til de hvide elementer. Alt, hvad der er større end det, holder han i sort.

- Jeg er bedst til sort. Alle mine kollek­tioner har været i sort. Det skal være stringent, lyder det fra designeren, der dog ikke er bange for at arbejde med farver i sit arbejde hos Rosendahl Design Group.

Privat gjorde han for en uge siden endnu mere ud af sin yndlingsfarve, da han overbeviste sig selv om, at det ville se godt ud, hvis væggene i spisestuen blev sorte. Som tænkt så gjort.

- Jeg var godt i gang med at male alle væggene sorte, da det gik op for mig, at det blev for dystert. Jeg fortrød og malede dem hvide igen. Der er sikkert mange, der vil sige, at det er et frygteligt arbejde, men sådan ser jeg ikke på det. I processen fra hvid til sort og tilbage til hvid sker der sindssygt meget. Der bliver jeg kreativ.

Designeren elsker at flytte

Der er i det hele taget ikke langt fra tanke til handling hjemme hos David Andersen.

Der går sjældent mere end et par måneder, før han rykker rundt på møblerne og finder nye måder at indrette sig på.

Så skal tæppet under spisebordet væk, så skal det tilbage. Så står daybed'en og de spanske stole stå på en anden måde, så skal de tilbage, som de stod før.

Intet er helligt. Heller ikke møblerne. De eneste, han ikke skiller sig af med, er de fire sorte Y-stole med sort flet og de to spanske stole i sort træ og sort læder.

- Jeg bliver aldrig træt af klassisk dansk design. Men alt det andet skal der ske noget med. Jeg kan godt lide at skifte ud. Ikke at jeg skal erstatte det med nye ting. Jeg kan bare godt lide forandring og det arbejde, der følger med, fortæller David Andersen.

Derfor har det heller aldrig generet ham at flytte fra en bolig til en anden. Tvært­imod. Designeren elsker faktisk at flytte. Til noget nyt. Mod forandringen.

- Jeg har flyttet så mange gange, mens jeg har boet i København, at jeg ikke har tal på det. Men det er nok ved at være 20 gange. Mine venner forstår mig ikke. De synes, det er forfærdeligt at flytte. Mange ser det som et problem, men det behøver ikke tage mere end en dag at pakke ned og en dag at pakke ud igen, lyder det fra designeren.

Om et par år bor han et nyt sted, gætter han. Men først skal han have sig en altan med udsigt ud over Frederiksberg.

Mere om emnet

Se alle

David Andersen

Designerens tip til indretningen

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70