Log ind

I en sort-hvid verden med støj

  • I en sort-hvid verden med støj
    1 / 36
    David Andersen har selv malet det store billede, der pryder væggen i spisestuen. Det er - selvfølgelig - sort. Præcis ligesom designerens mange tøjkollektioner.
  • I en sort-hvid verden med støj
    2 / 36
    Gangen fører til alle lejlighedens rum. Til venstre ligger spisestuen og summerummet en suite, mens soveværelset gemmer sig for enden af gangen. Spejlet er fra Hay.
  • I en sort-hvid verden med støj
    3 / 36
    Gangen fører til alle lejlighedens rum. Til venstre ligger spisestuen og summerummet en suite, mens soveværelset gemmer sig for enden af gangen. Spejlet er fra Hay.
  • I en sort-hvid verden med støj
    4 / 36
    David Andersen har selv bygget sit spisebord. Det er sat sammen af bjæler fra hans gamle køkkengulv, inden det er blevet bejdset.
  • I en sort-hvid verden med støj
    5 / 36
    Messing har er en del af indretningen hjemme hos David Andersen. Men kun for en periode. Han ved, at han blive træt af det inden længe. Ikke fordi det er messing, men fordi den fynske designer hele tiden sørger forandring.
  • I en sort-hvid verden med støj
    6 / 36
    David Andersen er ikke typen, der har planterne stående alle steder i sin lejlighed. Hans største samling består af tre planter på det sorte spisebord, han selv har lavet.
  • I en sort-hvid verden med støj
    7 / 36
    David Andersen har selv forstørret plakaten med Bjørn Wiinblad-motivet. Han har brugt den som inspiration til den Bjørn Wiinblad-kollektion, der kommer i butikkerne i 2017. David Andersen skifter ofte motivet ud på væggen i stuen. Tidligere hang der - selvfølgelig - et sort maleri.
  • I en sort-hvid verden med støj
    8 / 36
    David Andersen drømmer om at gulvet høvlet af og valnøddebejdse det, så det får en gråbrun farve, uden det går ud over strukturen.
  • I en sort-hvid verden med støj
    9 / 36
    David Andersen kan kigge ned på Gammel Kongevej i København, når han åbner vinduerne i spisestuen. På tredje sal er det heldigvis begrænset, hvor meget trafikken larmer.
  • I en sort-hvid verden med støj
    10 / 36
    David Andersen gør en dyd ud af at dyrke det tomme rum. I spisestuen har han for eksempel ikke brugt væggen for enden af spisebordet til at være andet end det, den er: en hvid væg. Det skaber plads og ro til de ting, der allerede er i rummet, forklarer han. Et trick, han bruger flere steder i lejligheden.
  • I en sort-hvid verden med støj
    11 / 36
    David Andersen har selv malet det store billede, der hænger i spisestuen. Her er det et udsnit af maleriet.
  • I en sort-hvid verden med støj
    12 / 36
    David Andersen har selv bygget sit spisebord. Det er sat sammen af bjælker fra hans gamle køkkengulv, inden det er blevet bejdset.
  • I en sort-hvid verden med støj
    13 / 36
    David Andersen bruge sin sorte Kaj Bojesen-flodhest til at skrive eller tegne med kridt på.
  • I en sort-hvid verden med støj
    14 / 36
    Messing har er en del af indretningen hjemme hos David Andersen. Men kun for en periode. Han ved, at han blive træt af det inden længe. Ikke fordi det er messing, men fordi den fynske designer hele tiden søger forandring.
  • I en sort-hvid verden med støj
    15 / 36
    Sådan ser det ud, når David Andersen åbner vinduet til baggården og kigger ned.
  • I en sort-hvid verden med støj
    16 / 36
    Læderjakken er det eneste stykke tøj, der hænger fremme hos David Andersen. Alt andet hænger i en sirlig orden i skabet.
  • I en sort-hvid verden med støj
    17 / 36
    David Andersen er ikke typen, der har alt for mange pyntegenstande, som han siger. Dem han har, sørger han til gengæld for at give god plads i vindueskarmene. Her er det en elefant fra Kay Bojesen, der pynter.
  • I en sort-hvid verden med støj
    18 / 36
    Den sorte daybed er i læder og designet af tv-værten Emil Thorup, der nu også arbejder som møbeldesigner under navnet Handvärk.
  • I en sort-hvid verden med støj
    19 / 36
    Det bliver ikke meget mere David Andersensk: Hvide vægge, en sort daybed fra Handvärk som det bærende element, en hvid Verner Panton-lampe, han har arvet af sin mormor og morfar, og et par Kay Bojesen-figurer i vinduet. Klassisk og simpelt som i resten af lejligheden.
  • I en sort-hvid verden med støj
    20 / 36
    Gangen fører til alle lejlighedens rum. Til venstre ligger spisestuen og summerummet en suite, mens soveværelset gemmer sig for enden af gangen. Rammerne på væggen er fyldt med minder fra David Andersens design.
  • I en sort-hvid verden med støj
    21 / 36
    Inden David Andersen flyttede ind, fik han lavet et nyt køkken. Det gamle var ?et grimt 70?er-køkken? med en lav bordplade og trægulv. Det nye køkken skulle være klinisk og uden håndtag på lågerne, fortæller designeren. Stigen har han købt på et loppemarked.
  • I en sort-hvid verden med støj
    22 / 36
    Køkkenet er David Andersens hjem er funklende nyt.
  • I en sort-hvid verden med støj
    23 / 36
    Ro og rene linjer. Sådan har designer David Andersen det bedst med at indrette sig. Stolen er hjørnet af designet af Verner Panton og købt på en auktion på Lauritz.com. Online-auktioner er et af hans foretrukne steder at købe nyt.
  • I en sort-hvid verden med støj
    24 / 36
    Sådan ser den ud: stuen eller summerummet, som David Andersen selv kalder sit yndlingsrum i lejligheden. Det er her, han arbejder, når han er hjemme.
  • I en sort-hvid verden med støj
    25 / 36
    Sort og hvidt. David Andersen holder af indrette sig med få farver.
  • I en sort-hvid verden med støj
    26 / 36
    David Andersen arbejder i dag for Rosendahl Design Group. Det afspejler hans hjem. Her er det en Lin Utzon-vase fra Rosendahl, der er en af virksomhedens brands.
  • I en sort-hvid verden med støj
    27 / 36
    Badeværelset var så godt som nyt, da David Andersen flyttede ind. Han regner med at skifte den sandfarvede klinker ud den koksgrå af slagsen. Hvis han altså bliver boende længe nok til at nå det.
  • I en sort-hvid verden med støj
    28 / 36
    Klemme-knagerne på badeværelset fandt David Andersen på et loppemarked.
  • I en sort-hvid verden med støj
    29 / 36
    David Andersen sidder i den internationale Red Dot-komité sammen med stjernedesigneren Jimmy Choo, der blandt andet er kendt for sine sko i tv-serien ?Sex and The City?.
  • I en sort-hvid verden med støj
    30 / 36
    David Andersens bogsamling indeholder flere bøger om klassisk dansk design. Bøger, han går på opdagelse i, når han skal inspireres.
  • I en sort-hvid verden med støj
    31 / 36
    Tæppet under David Andersens spisebord har en særlig historie. Det er lavet af et stort tæppe med Bjørn Wiinblad-mønster, som han brugte til en 20 gange 20 meter stor catwalk til sit modeshow på Københavns Rådhus i foråret 2014.
  • I en sort-hvid verden med støj
    32 / 36
    Muligheden for at få en altan med udgang i soveværelset var den primære grund til, at David Andersen købte lejligheden på Frederiksberg. Sildebens-parketgulvet var den anden grund.
  • I en sort-hvid verden med støj
    33 / 36
    De syv farverige spurve fra Kay Bojesen holder øje med gæsterne fra et vindue i gangen.
  • I en sort-hvid verden med støj
    34 / 36
    Udsigten fra David Andersens soveværelse. Det er her, han inden længe får en altan med udsigt ud over Frederiksberg.
  • I en sort-hvid verden med støj
    35 / 36
    Salt- og peberkarret er en af de mange nyheder fra Rosendahl, som David Andersen har været med til at skabe i sit arbejde som kreativ direktør for det danske brand. Her står det hjemme i designerens eget køkken.
  • I en sort-hvid verden med støj
    36 / 36
    Sort, hvidt, gråt og blåt. David Andersen holder af indrette sig med få farver.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

David Andersens hjem er lige­som hans design: stramt og alligevel under konstant forandring. Tag med hjem til den fynske topdesigner, der er gået fra at lave modeshows til i dag at skabe boliginteriør

Annonce

David Andersen er lidt af en ener. Ikke kun når det gælder hans karriere som tøjdesigner, hvor han blandt andet har syet kjoler til kronprinsesse Mary og kreeret jakker til den amerikanske rapper Puff Daddy. Også på boligfronten skiller den kendte designer sig ud. Det står hurtigt klart, da han en fredag formiddag åbner døren til sin treværelseslejlighed på Frederiksberg i København.

David Andersen har nemlig købt sin lejlighed for noget, som den slet ikke har. Det lyder mystisk, men giver pludselig mening, da han når til soveværelset på sin rundvisning i de i alt 96 kvadratmeter.

David Andersen

Født 19. oktober 1978, opvokset i Dalum-Hjallese og student fra Odense Katedralskole.

Uddannet fra Fashion Design Akademiet i København og det anerkendte universitet Glasgow School of Arts.

Har løst designopgaver for alt fra Endomondo og Haribo til Egetæpper og Bianco. Er desuden kendt for at have designet kjoler til blandt andre kronprinsesse Mary, Caroline Flemming og Ida Corr.

I 2009 blev han selvstændig og åbnede sin egen tøjbutik i København. Den lukkede i 2014, da han blev kreativ direktør hos Rosendahl.

Året efter blev han også kreativ direktør for Bjørn Wiinblad Denmark, inden han blev udnævnt til vice president for design hos Rosendahl Design Group, som også tæller kendte brands som Kay Bojesen Denmark, Arne Jacobsen (bord- og vægure), Holmegaard og Global.

Ved siden af jobbet hos Rosendahl Design Group arbejder han freelance som tøjdesigner, hvor han bl.a. laver kjoler til bryllupper og konfirmationer.

Sidder desuden i den internationale Red Dot-komité sammen med stjernedesigneren Jimmy Choo, der blandt andet er kendt for sine sko i tv-serien "Sex and The City".

Bor i en 96 kvadratmeter stor lejlighed på Frederiksberg i København.

- Der ..., siger den 37-årige designer og peger over på det sydvendte vinduesparti over sin nydeligt redte seng.

- Der skal jeg have en stor altan.

Med en ugeneret udsigt ud over Frederiksberg og muligheden for solskinstimer i det fri i tredje sals højde er det ikke svært at forstå hvorfor.

Købet af lejligheden handlede dog ikke kun om noget så konkret som en fremtidig altan. Det handlede lige så meget om en følelse, lader han forstå.

Designerens tip til indretningen

- Jeg har ikke mange ting eller møbler i mit hjem, men det, der er, har jeg en personlig relation til. Om det er stolen, spisebordet eller billedet på væggen. Jeg tror, det er vigtigt at have den slags relationer. Det gør ens hjem personligt og dermed hyggeligt og trygt, siger David Andersen.

- Det er forskelligt fra menneske til menneske, hvad der stresser os. Sørg for indrette dig, så du synes, det er overskueligt. Jeg føler mig tryg, når jeg ved, hvor mine ting er, og det ikke roder. Det er min måde at sørge for, at der ikke er kaos i mit hjem. Find ud af, hvad der giver dig ro i hjemmet, lyder rådet fra designeren.

- Jeg er et spontant menneske. Jeg er ikke typen, der undersøger hele boligmarkedet for at finde den helt rigtige lejlighed. Jeg tager ud og mærker efter. Hvis jeg får en rar følelse, gider jeg ikke bruge mere tid på at lede efter den rigtige bolig, fortæller han og pointerer, at han kun kiggede på én anden lejlighed, da han var på udkig efter et nyt hjem for lidt over et år siden.

- Jeg kiggede på en fantastisk lejlighed på Christianshavn, men ejendomsmægleren var forfærdelig, så det blev den her, fortæller David Andersen og griner lidt ad sig selv og sin måde at købe bolig på.

At finde den rigtige form for støj

Han viser ind i stuen - eller summerummet, som han kalder det - og slår sig ned på sin sorte daybed.

Han fortæller om sit arbejde hos Rosendahl Design Group, hvor han er vice president for design og desuden fungerer som kreativ direktør for de to brands Rosendahl og Bjørn Wiinblad Denmark. Om at han efter mange år som tøjdesigner havde brug for at udvikle sig og derfor ikke var i tvivl, da han fik tilbuddet om at komme til Rosendahl Design Group, som også tæller danske brands som Kay Bojesen Denmark, Arne Jacobsens bord- og vægure, Holmegaard og Global.

- Jeg er ansat til at skabe noget nyt. Mange danskere har et forhold til et brand som Rosendahl - alle kender vandkaraflen Grand Cru. Det er svært og angstprovokerende at skulle skabe noget nyt, der kan blive lige så stort, men det er lige netop det pres, der gjorde, at jeg sagde ja til opgaven, siger David Andersen.

Det nye arbejde har sat sine tydelige spor i designerens minimalistisk indrettede hjem. I vindueskarmen bag daybed'en hænger Kay Bojesens berømte abe, i den hvide reol står en akustisk lydforstærker i glas fra Holmegaard, og i køkkenet står et salt og peber-kar, som er en af forårets nyheder fra Rosendahl - for blot at nævne nogle af de produkter fra hans arbejde, der har fundet vej ind i hans hjem.

Arbejdet fylder i det hele taget meget for David Andersen. Det bliver snildt til 50 timer om ugen, og flere af dem foregår i stuen. Også selv om rummet, der ud over daybed'en er indrettet med et coffee­-table af marmor, et væghængt tv og to spanske stole designet af Børge Mogensen ikke ligefrem ligner et kontor.

- Jeg er ikke sådan en, der sætter sig ned ved et skrivebord og tænder en arkitektlampe, når jeg arbejder. Jeg skal have støj omkring mig. Der skal være musik, tændt for tv'et og en mobiltelefon, som jeg hele tiden kan hoppe til og fra.

- Du siger, du skal have støj omkring dig. Når man kigger rundt i dit hjem, støjer det ikke. Hvordan hænger det sammen?

- Det er ikke hvilken som helst slags støj. Det skal være den rigtige. Den, der åbner op for indtryk, når jeg designer. Det handler om at få indtryk. Det kan være fra musik, fra en bog eller fra mobilen. Det kan også være at tage på bodega og falde i snak med nye mennesker, forklarer David Andersen og understreger, at han bestemt ikke er til alle former for støj.

- For mig er rod negativ støj. Der må ikke ligge vasketøj på gulvet og den slags. Når jeg åbner mit tøjskab, skal jeg vide, præcist hvor alle mine ting hænger. Det er måske lidt OCD-agtigt, men jeg kan godt lide orden.

I en sort-hvid verden

Et eksempel på David Andersens sans - eller behov - for orden er den hvide reol i summerummet. Her er samlingen af bøger møjsommeligt sorteret i farver: De sorte bøger står på én hylde, de røde på en anden og de gulgrønne på en tredje.

Alligevel er manden bag ikke helt tilfreds.

- Jeg har nogle røde bøger, som er for høje til at stå på hylden med de andre røde bøger. De er nødt til at ligge ned på en anden hylde. Det kan godt irritere mig, lyder det fra designeren.

Det er sådan, David Andersen og hans hjem fungerer: Der skal være ro på, før der kan blive plads til at støje.

Hans opskrift på ro er enkel: hvide vægge og sorte møbler. Sådan er både spisestuen, summerummet, soveværelset, køkkenet og gangen indrettet.

Indimellem får de lov til at poppe op: farverne.

I spisestuen er det to messingfarvede vaser med planter, der bryder den sorthvide verden. I gangen er det syv farverige spurve fra Kay Bojesen, der skiller sig ud. Og i køkkenet er det et par friske krydderi­planter samt tegninger fra David Andersens niecer, der sørger for modspil til de hvide elementer. Alt, hvad der er større end det, holder han i sort.

- Jeg er bedst til sort. Alle mine kollek­tioner har været i sort. Det skal være stringent, lyder det fra designeren, der dog ikke er bange for at arbejde med farver i sit arbejde hos Rosendahl Design Group.

Privat gjorde han for en uge siden endnu mere ud af sin yndlingsfarve, da han overbeviste sig selv om, at det ville se godt ud, hvis væggene i spisestuen blev sorte. Som tænkt så gjort.

- Jeg var godt i gang med at male alle væggene sorte, da det gik op for mig, at det blev for dystert. Jeg fortrød og malede dem hvide igen. Der er sikkert mange, der vil sige, at det er et frygteligt arbejde, men sådan ser jeg ikke på det. I processen fra hvid til sort og tilbage til hvid sker der sindssygt meget. Der bliver jeg kreativ.

Designeren elsker at flytte

Der er i det hele taget ikke langt fra tanke til handling hjemme hos David Andersen.

Der går sjældent mere end et par måneder, før han rykker rundt på møblerne og finder nye måder at indrette sig på.

Så skal tæppet under spisebordet væk, så skal det tilbage. Så står daybed'en og de spanske stole stå på en anden måde, så skal de tilbage, som de stod før.

Intet er helligt. Heller ikke møblerne. De eneste, han ikke skiller sig af med, er de fire sorte Y-stole med sort flet og de to spanske stole i sort træ og sort læder.

- Jeg bliver aldrig træt af klassisk dansk design. Men alt det andet skal der ske noget med. Jeg kan godt lide at skifte ud. Ikke at jeg skal erstatte det med nye ting. Jeg kan bare godt lide forandring og det arbejde, der følger med, fortæller David Andersen.

Derfor har det heller aldrig generet ham at flytte fra en bolig til en anden. Tvært­imod. Designeren elsker faktisk at flytte. Til noget nyt. Mod forandringen.

- Jeg har flyttet så mange gange, mens jeg har boet i København, at jeg ikke har tal på det. Men det er nok ved at være 20 gange. Mine venner forstår mig ikke. De synes, det er forfærdeligt at flytte. Mange ser det som et problem, men det behøver ikke tage mere end en dag at pakke ned og en dag at pakke ud igen, lyder det fra designeren.

Om et par år bor han et nyt sted, gætter han. Men først skal han have sig en altan med udsigt ud over Frederiksberg.

  • Journalistpraktikant

    Af:

Mere om emnet

Se alle

David Andersen

Designerens tip til indretningen

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere