Log ind

Fanget af udsigten

  • Fanget af udsigten
    1 / 32
    Jacob Herskinds atelier er et farveorgie af inspiration. Her tilbringer han 80 procent af sine vågne timer.
  • Fanget af udsigten
    2 / 32
    Ved siden af atelieret ligger et stort rum med åbent til kip. Det bruges som en slags galleri, hvor kunder kan komme og se på kunstværker.
  • Fanget af udsigten
    3 / 32
    Alle steder på halvøen Føns er der en fabelagtig udsigt, så langt øjet rækker.
  • Fanget af udsigten
    4 / 32
    Åbne vidder og lange kig for øjet giver Jacob Herskind ro i maven.
  • Fanget af udsigten
    5 / 32
    I sensommeren bugner haven af æbler. De æbler, som Jacob Herskind ikke selv kan nå at spise, spiser rådyrene.
  • Fanget af udsigten
    6 / 32
    Jacob Herskinds atelier er et farveorgie af inspiration. Her tilbringer han 80 procent af sine vågne timer.
  • Fanget af udsigten
    7 / 32
    TIL VENSTRE: Jacob Herskind tilbringer 80 procent af sine vågne timer atelieret, hvor der også er mulighed for en lur.
  • Fanget af udsigten
    8 / 32
    Fra glasdøren i galleriet har Jacob Herskind et langt kig ud til spidsen af halvøen Føns. Det at kunne kigge så langt til alle sider giver ham en dejlig ro i maven.
  • Fanget af udsigten
    9 / 32
    NEDENUNDER: I dagligstuen står flere arvestykker fra bedsteforældrene. Sofagruppen er fra 1942.
  • Fanget af udsigten
    10 / 32
    Før var der en hæk mellem haven og markerne, men den har Jacob Herskind fjernet, for han har ikke noget med besøg af rådyr på grunden.
  • Fanget af udsigten
    11 / 32
    Bindingsværksejendommen er bygget i 1827.
  • Fanget af udsigten
    12 / 32
    Jacob Herskind får en stor del af sin inspiration fra farver, mønstre, snit og ord. I atelieret er hele den ene væg plastret til med udklip, farveprøver og idéer.
  • Fanget af udsigten
    13 / 32
    Mal en køkkendør med tavlelak og brug den til at skrive små beskeder, familiens ugeplan, huskelister eller dagens menu på. Her hos Jacob Herskind er det døren mellem køkken og viktualierum, der har fået tavlelak.
  • Fanget af udsigten
    14 / 32
    Sten fra stranden bliver til kunst i Jacob Herskinds hænder.
  • Fanget af udsigten
    15 / 32
    Længen langs vejen rummer den private beboelse, mens den tværgående længe med gavl ud mod vejen rummer atelier og galleri.
  • Fanget af udsigten
    16 / 32
    Inspirationsvæggen i atelieret er nærmest et kunstværk i sig selv.
  • Fanget af udsigten
    17 / 32
    Fra glasdøren i galleriet har Jacob Herskind et langt kig ud til spidsen af halvøen Føns.Det at kunne kigge så langt til alle sider, giver han en dejlig ro i maven.
  • Fanget af udsigten
    18 / 32
    Bindingsværksejendommen er bygget i 1827.
  • Fanget af udsigten
    19 / 32
    Kløvet træ ligger klar under trappen, så brændeovnen hurtigt kan fodres på kolde dage.
  • Fanget af udsigten
    20 / 32
    NEDERST TIL VENSTRE: Sejlskibet, som hænger bag spisebordet, har Jacob Herskind fundet på et loppemarked.
  • Fanget af udsigten
    21 / 32
    I MIDTEN TIL VENSTRE: Skrivebordet i stuen er et arvestykke fra bedsteforældrene.
  • Fanget af udsigten
    22 / 32
    I galleriet er der også blevet plads til en sofa, så kunderne kan sidde og betragte værkerne i ro og mag.
  • Fanget af udsigten
    23 / 32
    Et kig fra entredøren langs længen med atelieret.
  • Fanget af udsigten
    24 / 32
    Den private beboelse ligger i husets ene længe, mens atelier og galleri ligger i den tværgående længe - de to afdelinger adskilles af entréen.
  • Fanget af udsigten
    25 / 32
    Skrivebordet i stuen er et arvestykke fra bedsteforældrene.
  • Fanget af udsigten
    26 / 32
    Jacob Herskind får sin inspiration fra mange kanter. Biler er også ind imellem et tema i hans malerier.
  • Fanget af udsigten
    27 / 32
    Selv på skrivebordet er der plads til kunst og sjove figurer.
  • Fanget af udsigten
    28 / 32
    Humor i vindueskarmen.
  • Fanget af udsigten
    29 / 32
    Flere steder i huset hænger eksempler på Morten Gersager Abels tredimentionelle værker i træ, som Jacob Herskind samler på.
  • Fanget af udsigten
    30 / 32
    Kyllinger hører sig til på landet. Denne sider dog ikke så meget.
  • Fanget af udsigten
    31 / 32
    Kig mod syd.
  • Fanget af udsigten
    32 / 32
    Kig mod sydvest.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

For 30 år siden flyttede Jacob Herskind til Føns med planer om at tilbringe et par år i fred og ro fra storbyens sus, men han blev så betaget af halvøen, at han blev hængende

Annonce

Fra det store vindue i Jacob Herskinds atelier er der et flot vue ud over markerne og ned til vandet. Vinduet giver et virkelig godt lysindfald, som sammen med udsigten er det grunden til, at kunstnerens atelier ligger netop her.

- Hvis jeg skulle lænkes til et rum, og ikke have mulighed for at være andre steder, ville det være lige her, for jeg elsker mit atelier og bruger omkring 80 procent af mine vågne timer i det rum, siger Jacob Herskind.

Husets blå bog

Opført i 1827 i bindingsværk og stråtag.

Løbende ombygget og renoveret siden, så der i dag er 146 kvadratmeter beboelse.

Ejendommen har form som et T, og en del af den nuværende beboelse har sandsynligvis tidligere været stald.

Ejet af Wedellsborg Gods, som driver landbrug på Føns og lejer husene på halvøen ud til privatbeboelse.

I atelieret har han alt, hvad han skal bruge - både for at arbejde, men også for at koble af.

- Jeg er et A-menneske, som står op klokken fire om morgenen og går i gang med at arbejde. Derfor kan det også ind imellem være nødvendigt med en lille morfar i løbet af dagen, men så lægger jeg mig bare på sofaen foran vinduerne, siger han.

Fra stenbro til bomstille

Jacob Herskind er født i Roskilde, men hans forældre flyttede til Assens, da han var seks år gammel, så han er opvokset på Fyn. Som voksen har han dog boet mange andre steder, og hovedparten af tiden i storbyer lige fra Hamborg og København til Hongkong.

- På et tidspunkt ville jeg gerne langt væk fra ræset og flyttede her til Føns sammen med min ekskone. Vi lejede huset af Wedellsborg Gods. Planen var, at det bare skulle være et par år med fred og ro, hvor der var tid til at kigge ud på vandet og måske fange nogle fisk, fortæller Jacob Herskind.

Men den plan holdt ikke helt.

- Jeg kom aldrig tilbage til storbyen, for her er så fantastisk smukt og dejligt. Føns har det hele - undtaget gode restauranter. Samtidig er det en fordel, at det er en enkelt landmand, som ejer hele øen, for så er der aldrig nogle konflikter. Det giver en god stemning og et godt sammenhold med fællesspisning, hvis man har lyst. Men folk har også typisk bosat sig her, fordi de holder af fred og ro, så vi render ikke sådan hinanden på dørene, smiler han.

En pose penge

En overgang arbejdede Jacob Herskind endda som eksportchef for Hummel i Skanderborg og tog hver dag turen frem og tilbage - en time hver vej. Men det var det hele værd, fordi Føns er så naturskøn.

- På et tidspunkt fik jeg en stor pose penge tilovers og gav mig selv et år på at kunne leve af kunsten. Det var nok lidt optimistisk, for det tog noget længere end bare et år, siger han.

I dag bor han det meste af tiden alene i huset, men har ofte besøg af både kæresten og de to store børn, Emilie på 23 år og Lasse Lukas på 20 år, som er opvokset på Føns. Jacob Herskind lever i dag udelukkende af sin kunst og sælger sine billeder gennem to-tre gallerier i Danmark og et par stykker i udlandet - blandt andet i Hamborg og i Holland.

- Jeg sælger også direkte til kunder selv, for i dag kan man jo lægge sine billeder op på nettet og dele dem med hele verden, nærmest inden malingen er tør, siger han.

Sammen med tre andre kunstnere har han også et atelier i København, så han har mulighed for at tage til storbyen og indsnuse ræs til inspiration.

- Men jeg tager altid hurtigt tilbage, når jeg har været derovre, for jeg kan ikke holde til at være der så længe. Her på Føns kan jeg kigge langt til alle sider, og det giver en ro i maven, så jeg føler virkelig, at jeg er blevet fanget af stedet, siger han.

Naturens kunstværker

Der er ikke langt til vandet uanset, hvilken vej Jacob Herskind tager på sine ture ud på øen.

- Jeg både går og løber i naturen, og et sted nede ved vandet har jeg en bænk, som jeg betragter lidt som mit "sommerhus". Her samler jeg sten og drivtømmer, som jeg maler på.

Stenene og drivtømmeret bliver i Jacob Herskinds hænder til sjove figurer i klare farver - ofte er det fuglelignende dyr, men det afhænger lidt af, hvilken inspiration stenen eller drivtømmeret giver kunstneren.

- Nogle sten limer jeg sammen, mens andre er en figur i sig selv. Jeg har solgt sten til hele verden hernede fra stranden, smiler Jacob Herskind.

Naturen i sig selv giver ikke nødvendigvis inspiration til hans malerier, for her er det ofte farver, mønstre eller ord, som får penslen i gang på lærredet.

- Jeg kigger tit i modeblade som Vogue og Elle, for det giver mig en masse. Måske er der et snit eller nogle mønstre, som kan inspirere mig, forklarer han.

Rundt omkring i huset hænger eksempler på andre kunstneres værker, for Jacob Herskind elsker kunst - og ikke kun sin egen.

En af de kunstnere han er ret vild med, er Morten Gersager Abel, der laver tredimensionelle værker i træ til at hænge op på væggen.

- Jeg synes, det er sjove og finurlige ting, som samtidig ikke konkurrerer med min egen kunst, fordi det er to helt forskellige ting, forklarer Jacob Herskind.

Arvestykker og loppefund

Mens atelier og galleri har fået plads i husets tværgående længe, rummer resten af huset den mere private afdeling med køkken i åben forbindelse med spiseafdeling og dagligstue.

Her er Jacob Herskind mest om aftenen - enten for at se tv eller hygge sig med gæster omkring spisebordet.

- Jeg går også ind imellem herind for at koble af rent visuelt, for i mit atelier sker der noget alle steder, forklarer han.

I den ene ende af køkkenet er et typisk landligt indslag - nemlig et såkaldt viktualierum med plads til alt det, der ikke kan være i køkkenskabene. Gemt godt væk bag en dør, som Jacob Herskind har malet med tavlelak, så den kan bruges til huskesedler og små sjove citater.

Møbleringen i stuen er en blanding af arvestykker, praktiske køb fra Ikea og så et enkelt loppefund hist og her.

Wegnerspisebordet med tilhørende stole har han arvet fra sine forældre, mens sofaen med læsestole stammer fra bedsteforældrene.

- Min morfor og morfar købte dem hos en lokal møbelsnedker på Frederiksberg i 1942. Det vidste jeg ikke, men vi fandt et mærkat, da vi skulle have dem ompolstret, forklarer Jacob Herskind.

Det gamle skrivebord, hvor han har sin computer stående, er også et arvestykke fra bedsteforældrene, ligesom sofabordet, hvor kaklerne er malet af han mormor.

- Hun havde også en kunstnerisk åre, men hun malede kun for sjov, fortæller Jacob Herskind.

Det gør han i virkeligheden også selv - altså maler for sjov.

- Jeg elsker mit arbejde, for det er jo min hobby. På den måde har jeg det lidt som Paul McCartney, for han sagde: "Jeg er arbejdsløs, for jeg er blevet slugt af en hobby."

  • Tøttrup_Laila_(2015)_017

    Af:

    Jeg er journalist på Fyens Stiftstidendes weekendredaktion. Her arbejder jeg primært med stofområderne design, bolig, mad, have og livsstil. Ind imellem laver jeg også rejsereportager. Tidligere har jeg været freelancer for flere ugeblade og magasiner - blandt andre Hjemmet, Familiejournalen, Ude & Hjemme, Samvirke og Børn & Unge. Jeg har også været ansat på DR/Radio Fyn. Privat bor jeg i Kragsbjergkvarteret i Odense med min mand, der er ingeniør på Lindø Steel og mine tre børn.

Mere om emnet

Se alle

Husets blå bog

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere