Log ind

Billedkunstnerens huler

  • Billedkunstnerens huler
    1 / 18
    Tørklæderne i loftet virker som en skulptur i sig selv, men de har også en funktion. Lene Jelling Holm bruger dem, når hun laver såkaldte dybtryk, hvor hun skærer, ridser og præger motivet ned i en plade af pap, hvorefter hun påfører pladen sværte og tørrer pladen af på overfladen. Pladen med motivet trykkes på et stykke papir ved at føre det igennem en trykpresse.
  • Billedkunstnerens huler
    2 / 18
    Klaveret har været Lene Jelling Holms mormors. Den 40-årige billedkunstner bruger det en del og spiller altid klassisk.
  • Billedkunstnerens huler
    3 / 18
    Skakspillet står fremme, og den røde telefon er stadig i brug.
  • Billedkunstnerens huler
    4 / 18
    Enkle, men vigtige remedier.
  • Billedkunstnerens huler
    5 / 18
    Planternes vidt forgrenede rodnet går igen i flere værker.
  • Billedkunstnerens huler
    6 / 18
    Fascinationen af vinger og deres mange, fine detaljer er tydelig hos Lene Jelling Holm, der har vinger hængende både i sit hjem og sit atelier.
  • Billedkunstnerens huler
    7 / 18
    Sommerfuglene over sofaen er del af et større værk. De hænger både i atelieret og hjemme i privaten.
  • Billedkunstnerens huler
    8 / 18
    Sommerfuglene over sofaen er del af et større værk. De hænger både i atelieret og hjemme i privaten.
  • Billedkunstnerens huler
    9 / 18
    Lene Jelling Holm har altid vidst, at hun skulle arbejde med kunst. I dag er hun ikke bare dygtig til det. Kunsten giver hende også en vigtig ro.
  • Billedkunstnerens huler
    10 / 18
    Atelieret på Hollufgård ligger naturskønt, og selv om Lene Jelling Holm måske ikke er meget ude, så nyder hun at gå ture i skoven.
  • Billedkunstnerens huler
    11 / 18
    Mange kunstnere er inspireret af naturen. Lene Jelling Holm behøver ikke sige det. Inspirationen er helt åbenlys.
  • Billedkunstnerens huler
    12 / 18
    Tørklæderne i loftet virker som en skulptur i sig selv, men de har også en funktion. Lene Jelling Holm bruger dem, når hun laver såkaldte dybtryk, hvor hun skærer, ridser og præger motivet ned i en plade af pap, hvorefter hun påfører pladen sværte og tørrer pladen af på overfladen. Pladen med motivet trykkes på et stykke papir ved at føre det igennem en trykpresse.
  • Billedkunstnerens huler
    13 / 18
    Planternes vidt forgrenede rodnet går igen i flere værker.
  • Billedkunstnerens huler
    14 / 18
    Enderækkehuset har en fin lille have, og selv om Lene Jelling Holms søn ikke længere bruger legehuset, har det fået lov at blive stående.
  • Billedkunstnerens huler
    15 / 18
    Rød har bare noget over sig. Og farven går igen i Lene Jelling Holms hjem.
  • Billedkunstnerens huler
    16 / 18
    Også i køkkenet går den røde farve igen i form af den dråbefarvede lampe og bordet.
  • Billedkunstnerens huler
    17 / 18
    Der er noget skulpturelt og smukt over fuglekranier, der er motivet for en del af Lene Jelling Holms værker.
  • Billedkunstnerens huler
    18 / 18
    Lene Jelling Holm har atelier på Hollufgård.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Lene Jelling Holm bliver rost for sine grafiske værker, og både hendes hjem og atelier i det sydøstlige Odense er huler, hvor hun søger hen for at finde ro

Den udstoppede havørn knejser rank fra sin udkigspost ved vinduet og fortrækker ikke en mine, da stuen bliver fyldt med distinkte Mozarttoner. Lene Jelling Holms fingre danser over klaveret.

Begge dele - klaveret og havørnen - har været i familiens eje hele hendes liv.

Havørnen skød hendes oldefar i 1930. Klaveret har stået i hendes mormors hjem.

Supplerer man med de originale grafiske tryk med naturmotiver, som Lene Jelling Holm selv har lavet, er tre vigtige temaer slået an.

Blå bog

Lene Jelling Holm, 40, er oprindelig fra Langeskov men har boet både i Aarhus, København og Norge, inden hun vendte tilbage til Fyn.

Hun har haft sit nuværende hjem de seneste 10 år, og hun deler det med sin søn, Aron, og deres kanin Madonna.

Er billedkunstner, har gået på kunsthøjskolerne Thorstedlund og Engelsholm og er uddannet fra billedfagslinjen på Seminariet for Kunst og Håndværk i Kerteminde. Hun har været medlem af Fyns Grafiske Værksted siden 2001.

Hun har atelier på Hollufgård i det sydøstlige Odense, men arbejder pga. sygdom i et begrænset timetal.

For naturen, arvestykkerne og hendes egen kunst er tre vigtige holdepunkter i den 40-årige billedkunstners hjem. Et sted, hun kalder for sin hule, og hvor besøgende øjne længe kan gå på opdagelse efter nye dimser og detaljer på de 60 kvadratmeter.

- Mit hjem er et helle. Et sted, hvor jeg kan trække mig tilbage og restituere. Jeg bliver træt, når jeg er ude i samfundet, og så skal jeg hjem og lade op, siger Lene Jelling Holm.

Sådan har det ikke altid været.

Vidste hun skulle den kreative vej

Allerede som 17-årig flyttede Lene Jelling Holm fra Langeskov til Aarhus, og senere fulgte hun sine efterskolevenner til København, hvor hun op gennem 1990'erne dyrkede det kunstneriske miljø med stor appetit og en vished om, at hun skulle den kreative vej.

Drømmen var at blive billedhugger, og den skulpturelle tilgang holder hun fast i, når hun skildrer de naturfænomener, som hun enten samler eller fotograferer til inspiration.

Men nogle drømme forgår.

Som i naturens forfald, der er hendes kunstneriske motor i disse år.

Lene Jelling Holms drøm blev slået itu, da hun for 10 år siden blev ramt af stress og depression i en grad, så hun stadig er psykisk sårbar, ikke kan kapere krav og derfor ikke kan fungere på arbejdsmarkedet på almindelige vilkår. I dag er hun i et afklaringsforløb i forhold til at få et flexjob, og så arbejder et begrænset antal timer i sit atelier på Hollufgård.

- Jeg har haft drømme om uddannelse og arbejde, og det er en sorg at have mistet de drømme. Jeg ved ikke, om jeg har accepteret det. Derfor er billedkunsten så vigtig for mig. Kunsten giver mig ro, og når jeg udstiller, får jeg anerkendelse og en følelse af, at så dur jeg da til et eller andet her i samfundet, forklarer hun.

Hyggeligt at bo tæt

Da Lene Jelling Holm som alenemor til sin i dag 11-årige søn, Aron, for 10 år siden lejede rækkehuset i det sydøstlige Odense, tænkte hun i høj grad praktisk.

Nærmiljøet med legepladen lige uden for hoveddøren, skole, skov og værksted i nærheden talte stærkt på plussiden, og så nyder hun at bo udenfor byen. Roen og fraværet af en masse virak betyder alverden, og selv om det kræver et stort organisations- og oprydningstalent at bo tæt sammen, nyder hun det.

- Det er hyggeligt. Vi er hele tiden sammen og sidder ikke i hvert sin ende af et stort hus. Det fungerer godt, når man er to, men det kræver, at man rydder op, for der er ikke noget pulterrum at sætte tingene ind i. Her er af og til lidt rodet, men det betyder ikke så meget. Det vigtigste er at have tid til hinanden, siger Lene Jelling Holm.

Den overdækkede terrasse fungerer som et ekstra rum, hvor der både er plads til kaninen Madonna, hængekøjen og det lange plankebord til kreative projekter.

Resten af huset oser af familiehistorik. Kommode, spejl og karlekammerskab stammer fra Lene Jelling Holms mormors hjem - en gammel kro på Als. En rodfæstning, der også visuelt giver basen tryghed.

- Min familie brugte kroen på Als som fritidshus, så jeg har tilbragt alle mine somre der, og flere af møblerne har jeg haft med mig hele mit voksenliv.

Andre effekter er loppefund, og så er der tydeligvis noget med farven rød.

- Jeg kan godt lide rød. Det er en stærk farve, det er en god kontrast til de gamle romantiske møbler, siger hun.

Farverne er ellers nedtonet i hendes kunst, hvor det er naturen og dens gang, der fascinerer.

- Forfaldet - naturens cyklus - at det spirer, blomstrer og sætter frø. Og så forfaldet, hvorefter det hele starter forfra, siger Lene Jelling Holm, der faktisk godt kan lide vinteren.

- For så er træerne nøgne, og man kan se det hele, som hun siger.

Vinger som tema

For Lene Jelling Holm bliver kunsten en slags terapi. Et helle, hvor hun finder ro, og den ro fornemmer man i atelieret mellem fritstående bjælker, pensler, tørrede valmuer, grafiske værker af fuglekranier og collografier.

Der er rum til fordybelse og åndeløs fascination. Som af vingerne, der som tema går igen i begge hendes huler. Vinger, der er fulde af fine detaljer, men også vinger som på en havørn kunne bredes ud til at baske med.

- Vingerne symboliserer frihed og styrke. De kan løfte dig op og føre dig videre i livet. I fysisk eller overført betydning. Det er en gave, at jeg trods alt har haft mulighed for at dygtiggøre mig så meget, som jeg har, siger Lene Jelling Holm og bladrer gennem en samling skitser.

  • Grauholm_Trine_(2015)_022

    Af:

    Jeg er journalist på Jysk Fynske Mediers magasinredaktion, hvor vi laver magasinerne Livsstil, Rejser, Gear og Base Bolig. Jeg skriver primært portrætter af kendte kvinder, sundhedsstof, bolig- og rejsestof samt bidrager til mandemagasinet Gear. Tidligere har jeg været syv år på sportsredaktionen, hvor jeg blandt andet har dækket flere håndboldslutrunder og OL i Beijing i 2008. Min fritid bruger jeg sammen med min familie og gerne på at dyrke sport.

Mere om emnet

Se alle

Blå bog

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere