Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Boligreportage: Billedkunstnerens huler

Boligreportage:
Billedkunstnerens
huler

Annonce:

Afbudsrejser – Spar op til 40%

Lige nu – masser af billige afbudsrejser

Tørklæderne i loftet virker som en skulptur i sig selv, men de har også en funktion. Lene Jelling Holm bruger dem, når hun laver såkaldte dybtryk, hvor hun skærer, ridser og præger motivet ned i en plade af pap, hvorefter hun påfører pladen sværte og tørrer pladen af på overfladen. Pladen med motivet trykkes på et stykke papir ved at føre det igennem en trykpresse.
Foto: Louise Koustrup

Artiklen er hentet i arkivet

Lene Jelling Holm bliver rost for sine grafiske værker, og både hendes hjem og atelier i det sydøstlige Odense er huler, hvor hun søger hen for at finde ro

Den udstoppede havørn knejser rank fra sin udkigspost ved vinduet og fortrækker ikke en mine, da stuen bliver fyldt med distinkte Mozarttoner. Lene Jelling Holms fingre danser over klaveret.

Begge dele - klaveret og havørnen - har været i familiens eje hele hendes liv.

Havørnen skød hendes oldefar i 1930. Klaveret har stået i hendes mormors hjem.

Supplerer man med de originale grafiske tryk med naturmotiver, som Lene Jelling Holm selv har lavet, er tre vigtige temaer slået an.

For naturen, arvestykkerne og hendes egen kunst er tre vigtige holdepunkter i den 40-årige billedkunstners hjem. Et sted, hun kalder for sin hule, og hvor besøgende øjne længe kan gå på opdagelse efter nye dimser og detaljer på de 60 kvadratmeter.

- Mit hjem er et helle. Et sted, hvor jeg kan trække mig tilbage og restituere. Jeg bliver træt, når jeg er ude i samfundet, og så skal jeg hjem og lade op, siger Lene Jelling Holm.

Sådan har det ikke altid været.

Vidste hun skulle den kreative vej

Allerede som 17-årig flyttede Lene Jelling Holm fra Langeskov til Aarhus, og senere fulgte hun sine efterskolevenner til København, hvor hun op gennem 1990'erne dyrkede det kunstneriske miljø med stor appetit og en vished om, at hun skulle den kreative vej.

Drømmen var at blive billedhugger, og den skulpturelle tilgang holder hun fast i, når hun skildrer de naturfænomener, som hun enten samler eller fotograferer til inspiration.

Men nogle drømme forgår.

Som i naturens forfald, der er hendes kunstneriske motor i disse år.

Lene Jelling Holms drøm blev slået itu, da hun for 10 år siden blev ramt af stress og depression i en grad, så hun stadig er psykisk sårbar, ikke kan kapere krav og derfor ikke kan fungere på arbejdsmarkedet på almindelige vilkår. I dag er hun i et afklaringsforløb i forhold til at få et flexjob, og så arbejder et begrænset antal timer i sit atelier på Hollufgård.

- Jeg har haft drømme om uddannelse og arbejde, og det er en sorg at have mistet de drømme. Jeg ved ikke, om jeg har accepteret det. Derfor er billedkunsten så vigtig for mig. Kunsten giver mig ro, og når jeg udstiller, får jeg anerkendelse og en følelse af, at så dur jeg da til et eller andet her i samfundet, forklarer hun.

Hyggeligt at bo tæt

Da Lene Jelling Holm som alenemor til sin i dag 11-årige søn, Aron, for 10 år siden lejede rækkehuset i det sydøstlige Odense, tænkte hun i høj grad praktisk.

Nærmiljøet med legepladen lige uden for hoveddøren, skole, skov og værksted i nærheden talte stærkt på plussiden, og så nyder hun at bo udenfor byen. Roen og fraværet af en masse virak betyder alverden, og selv om det kræver et stort organisations- og oprydningstalent at bo tæt sammen, nyder hun det.

- Det er hyggeligt. Vi er hele tiden sammen og sidder ikke i hvert sin ende af et stort hus. Det fungerer godt, når man er to, men det kræver, at man rydder op, for der er ikke noget pulterrum at sætte tingene ind i. Her er af og til lidt rodet, men det betyder ikke så meget. Det vigtigste er at have tid til hinanden, siger Lene Jelling Holm.

Den overdækkede terrasse fungerer som et ekstra rum, hvor der både er plads til kaninen Madonna, hængekøjen og det lange plankebord til kreative projekter.

Resten af huset oser af familiehistorik. Kommode, spejl og karlekammerskab stammer fra Lene Jelling Holms mormors hjem - en gammel kro på Als. En rodfæstning, der også visuelt giver basen tryghed.

- Min familie brugte kroen på Als som fritidshus, så jeg har tilbragt alle mine somre der, og flere af møblerne har jeg haft med mig hele mit voksenliv.

Andre effekter er loppefund, og så er der tydeligvis noget med farven rød.

- Jeg kan godt lide rød. Det er en stærk farve, det er en god kontrast til de gamle romantiske møbler, siger hun.

Farverne er ellers nedtonet i hendes kunst, hvor det er naturen og dens gang, der fascinerer.

- Forfaldet - naturens cyklus - at det spirer, blomstrer og sætter frø. Og så forfaldet, hvorefter det hele starter forfra, siger Lene Jelling Holm, der faktisk godt kan lide vinteren.

- For så er træerne nøgne, og man kan se det hele, som hun siger.

Vinger som tema

For Lene Jelling Holm bliver kunsten en slags terapi. Et helle, hvor hun finder ro, og den ro fornemmer man i atelieret mellem fritstående bjælker, pensler, tørrede valmuer, grafiske værker af fuglekranier og collografier.

Der er rum til fordybelse og åndeløs fascination. Som af vingerne, der som tema går igen i begge hendes huler. Vinger, der er fulde af fine detaljer, men også vinger som på en havørn kunne bredes ud til at baske med.

- Vingerne symboliserer frihed og styrke. De kan løfte dig op og føre dig videre i livet. I fysisk eller overført betydning. Det er en gave, at jeg trods alt har haft mulighed for at dygtiggøre mig så meget, som jeg har, siger Lene Jelling Holm og bladrer gennem en samling skitser.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70