Log ind

Variation er kodeordet

  • Variation er kodeordet
  • Variation er kodeordet

Artiklen er mere end 30 dage gammel

| Opdateret
Det er ikke for ingenting, når du i løbebutikkerne får at vide, at det er en god idé at have mere end ét par løbesko.

Nogen tror, det er ren salgsgas for at få dig til at købe ikke kun et par sko til 1000-1400 kroner, men hele to par.

Det er det måske også, men der er faktisk også en god grund til det.

Løber du bare nogenlunde regelmæssigt to-tre gange om ugen, er der nemlig fornuft i at skifte løbesko fra tur til tur.

Dels skal løbeskoen have lov til at ”rejse” sig igen, efter at du har pisket dem ned i underlaget kilometer efter kilometer, dels har din krop og fod godt af at komme i en anden sko.

Forestil dig, at din krop er som et puslespil.

Hvis bare én af brikkerne ikke passer, ændrer det på resten af puslespillet.

Sådan er det også med løbesko, for de belaster dine sener, dine muskler og helt op i ryggen forskelligt.

Løber du altid i den samme sko belaster du også kroppen på samme måde hver gang, og det kan ende galt med en skade.

Skifter du sko fra gang til gang, fordeler og ændrer du belastningen, så risikoen for skader er mindre.

Ved at give skoen lov til at lade stødabsorberingen hvile og rejse sig igen i nogle dage, så den vender tilbage til udgangspunktet, holder den også længere i det lange løb.

Variation gælder ikke kun dine løbesko. Det gælder også valget af ruter, hastighed, varighed og underlag.

I mange løbeklubber bruger man én træningsaften til intervaller, en anden træningsaften til varighedsløb med jævnt højt tempo og endelig en tredje træningsaften eller -dag til en lang langsom tur.

Dermed får kroppen både pisk, udholdenhedstræning og variation.

Men også underlaget er forskelligt, for nogle gange går turene ad asfalterede stier og andre gange ad grusstier.

Vælger du turen i skoven, vænner du hovedet til mentalt at være opmærksom hele tiden på forhindringer, du skal undgå, og kroppen skal hele tiden være smidig i forhold til, hvordan det går op, ned, ud og ind.

Hvor du på de lange ture nærmest kan koble helt fra, er du på turene i skoven nødt til mentalt at være til stede hele tiden for at undgå at falde over grene, rødder, sten og andre farer, der lurer undervejs.

Vi er mange, der holder rigtig meget af at løbe, så det gør vi så i en lang periode.

Det går fint, og tempo og distance øges. Lige pludselig er skaden der, og så må vi se os om efter en anden form for motion.

Inden skaderne kommer, gælder det også om at variere sin sport.

Selv om du mener, du kun vil løbe og intet andet, så kan løbere godt lære noget af triatleter.

De nøjes som bekendt ikke kun med at løbe, men cykler og svømmer også. Mange forbliver derfor skadesfrie.

Du bliver ikke ringere af at udskifte den ene løbetur med en cykel- eller svømmetur. Tværtimod.

Du udfordrer kroppen på andre områder, og på bundlinjen får du stadig trænet igennem og brændt kalorier af.

Derfor er kodeordet også variation på alle områder inden for motion. Gør ikke kun det, du er bedst til, for måske opdager du en helt ny motionsverden.

Bjarke Vestesen er Fyens Stiftstidendes løbs- og motionsredaktør.
  • Fyens Stiftstidende

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere