Log ind

Kryb indenfor i varmen

Artiklen er mere end 30 dage gammel

| Opdateret
Det er næsten som religion, om man skal træne udenfor i det kolde vintervejr eller det skal være indenfor i varmen.

Meningerne er delte, og ser man på antallet af løbere ude på isglatte veje, er de nærmest kun en skygge af sig selv i forhold til en smuk, lys sommeraften.

Om de, der ikke er kommet ud, har ladet sig overmande af sofaen, gløgg og varme æbleskiver, eller om de er begyndt at træne hjemme på motionscyklen i kælderen eller i fitnesscentret, er selvfølgelig svært at vide.

Kommer man forbi et af byens fitnesscentre en lør-dag eller søndag, kan man til gengæld se, at alle parkeringspladser er optaget, og der er flittig gang i svingdøren til de varme træningsfaciliteter.

Nu skal jeg ikke gøre mig til dommer over, hvad der er rigtigt og forkert.

Heldigvis er det sådan, at vi kun står til ansvar over for os selv med, hvad vi gør, i hvilket omfang og hvor vi gør det henne.

Der er nemlig fordele og ulemper ved begge dele, uanset hvilken næsten religiøs opfattelse man har af træningen.

For nogle er det at mærke den frostklare luft rive i kinderne og få næsen til at løbe, mens sneen knirker under løbeskoene, det ultimative.

Når man først har kæmpet sig gennem fortove, der ikke er blevet ryddet for sne og næsten er livsfarlige, for at komme ud på skovstierne, er det (næsten) altid en fantastisk naturoplevelse, mens det pusler i krattet, og den jomfruelige hvide sne bliver brudt af løbeskoene, der sirligt sætter aftryk med rillerne fra sålen.

Nyd de få lyse timer, der er på denne årstid, mens du sætter spor i sneen. Meter for meter, kilometer efter kilometer.

Husk papirlommetørklæderne til den snottede næse, mens du holder pause på toppen og nyder den lavtstående sol, der næsten er blændende skarp.

Indenfor i fitnesscentrets varme render motionisterne rundt i shorts og T-shirts med eller uden ærmer.

Temperaturen er nogenlunde konstant, om det er december, maj eller september.

Tøjet er som på en almindelig dansk sommerdag, og hurtigt får du sved på panden, der efterhånden bliver til dråber, der løber ned i øjnene, så det svir.

Mens du står på løbebåndet, cross traineren, trappe-træneren eller sidder på motionscyklen, kan du (ofte) kigge ud og se, hvordan trafikanter kæmper sig gennem sne og is. Måske især i denne tid, hvor vi forleden var langt under frysepunktet, er jeg glad for at flytte indendørs.

Kald mig bare kylling, men jeg er mere til det lette træningstøj frem for lag på lag på lag, og så lige et par handsker og så en hue og lange tykke tights for at holde kulden ude.

Her ville jeg selvfølgelig fremføre gode argumenter for, hvor farligt det er at løbe og cykle, når det er isglat, og sneen ligger i store bunker mellem kørebanen, cykelstien og fortovet.

Det er da også farligt, men argumentet er måske alligevel ikke det bedste, for sidste år var jeg vinteren igennem alligevel løbende ude sammen med kammeraterne fra den lokale løbeklub. For hvor der er vilje, er der som bekendt også vej, og vil man løbe trods is og sne, er det ikke umuligt.

Alligevel vil jeg som min faste spinningpartner, der sørger for at få trykt denne avis, holde på den indendørs træning, når vejret er, som det er lige nu.

Det vigtigste er under alle omstændigheder, at vi får os rørt.

Ude eller inde.

Bjarke Vestesen er Fyens Stiftstidendes løbs- og motionsredaktør.
  • Fyens Stiftstidende

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere