Log ind

Juledruk ødelægger din form

  • Juledruk ødelægger din form
  • Juledruk ødelægger din form

Artiklen er mere end 30 dage gammel

| Opdateret
Når jeg her til formiddag åbner øjnene, er min form sat mange dage tilbage. Måske har jeg sovet i min egen seng, måske i en andens, måske på bagsædet i bilen, under skrivebordet på redaktionen, eller mellem buldrende ventilationsmotorer i kælderen under Banegårdspladsen, hvor det rå betongulv skærer sig ind i skulderbladene.

Det ved jeg først i det øjeblik, jeg vågner med mindre end otte timer til næste arrangement.

Det er julefrokosttid, og hvis nogen tror, at en sådan sammenkomst i den lokale løbeklub er kedelig og med light-sodavand på bordene, så tro om igen.

Mange bliver pludselig perfekte til tyske verber eller russisk grammatik, sidemanden/kvinden bliver pludselig meget yndigere, og vores løbetider betydeligt bedre end det, der står på diplomerne og resultatlisterne.

Intentionerne for næste sæson er lysende klare i takt med indtagelsen af vin, fadbamser og sjusser, ligesom nye og i ædru tilstand helt urealistiske mål råbes ud i megafon til forsamlingen.

Først i formiddag eller i morgen formiddag går det op for os, at kroppen næppe kan klare det, der nogle timer forinden ellers havde stået lysende klart.

Hvis vi i øvrigt kan huske det.

Julefrokoster har sin pris, og her taler vi ikke om moralske tømmermænd.

Den slags kvababbelser er op til ens egen samvittighed.

De fysiske tømmermænd er også relativt hurtigt overstået. Måske husker vi stadig ungdommens beruselser, hvor man rystede pelsen efter en lang nat i byen og var klar til en ny dag med et par kodimagnyler i sækken. Vi, der er lidt ældre og stadig har ungdommen i fjern erindring, er længere tid om det. Pelsen er blevet lidt mere grå, og trætheden sidder længere tid i kroppen.

Værre er det, at den superform, du var i inden julefrokosten, er forduftet hurtigere, end promillerne er det.

Du skal kæmpe dig tilbage til den form, du var i fredag morgen, og det kan tage dage eller måske uger, alt efter hvor meget du drak dig i hegnet til julefrokosten i firmaet, løbeklubben, kortklubben, golfklubben eller blandt gamle venner.

Læg dertil al den traditionelle julefrokostmad med fedende flæskesteg, medister svømmende i sit eget svinefedt, risalamande lavet på den fedeste fløde og chips kogt i farlig friture, som næste formiddag føles som et ekstra fedtbælte om maven.

Forleden hørte jeg om en løbetræner, der hævder, at du sættes det antal dage tilbage i træningen, som du hælder genstande indenbords.

De første par genstande tæller ikke, for her får du bare farve i kinderne, bliver lidt mere løssluppen og kommer op i gear.

Derefter tæller det. Drikker du 10 genstande, sætter det dig 10 dage tilbage i træningen.

Gør du det både fredag og lørdag, har du overskredet Sundhedsstyrelsens grænse for indtag af alkohol dén uge.

Giften er så mange dage i kroppen, at det tager tid at få den ud - og her nytter det ikke at træne ekstra meget.

Leveren kan ikke følge med, og du ender med at have muskler, der i stedet for frisk iltet blod er sølet ind i alkoholens bedøvende påvirkning.

Det er værd at tænke på, inden man går i gang med snapsen - om ikke andet, så bare for at erkende, at det tager tid at nå tilbage til samme niveau.

Fysiologisk sker der det, at leveren sættes på overarbejde, når vi drikker alkohol. Og forbrændingen i leveren kan - som mange ved - ikke speedes op ved at danse og svede, ligesom stærk kaffe, koldt vand i hovedet eller en tur udenfor i det iskolde vejr heller ikke hjælper.

Forbrændingen tager nu en gang den tid, forbrændingen tager - og det er typisk fra en god time til to timer, alt efter hvor meget vi vejer.

Helse-guruen Chris MacDonald har også fastslået, at alkohol påvirker vores fysiske og mentale ydeevne i dagene efter en druktur. Alkohol medfører træthed, nedsat energi og dermed nedsat lyst til at trække i træningstøjet.

Gør vi det så alligevel og kommer af sted på en løbetur, vil tempoet og intensiteten højst sandsynlig være mindre og nedsat i de efterfølgende dage.

Nu er advarslen måske kommet for sent, for måske har du - ligesom os i løbeklubben i aftes og i nat - allerede været til den første sammenkomst i anledning af den forestående højtid. Forude venter genoptræningen med timers løb, spinning, aerobic, bodyfit, thai-bo, pilates, cykling, eller hvad du mest er til.

Og det er endda bare for at komme tilbage på niveau med det, du var på inden festlighederne.

Det er dog næppe noget, ret mange tænker over, mens silden skylles ned med snapsen. Det er først bagefter, vi finder ud af det.

God julefrokost.

Bjarke Vestesen er Fyens Stiftstidendes løbs- og motions-redaktør.
  • Fyens Stiftstidende

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere