Log ind

Fra løberliv til motionsliv

  • Fra løberliv til motionsliv
    Avisens løbs- og motionsredaktør Bjarke Vestesen (t.v.) til spinning med Team Rynkebys Odensehold.
  • Fra løberliv til motionsliv
    Avisens løbs- og motionsredaktør Bjarke Vestesen (t.v.) til spinning med Team Rynkebys Odensehold.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

| Opdateret
Vi dyrker motion som aldrig før. Og det er næppe nogen nyhed.

Kør forbi et fitnesscenter en sen hverdagseftermiddag eller i løbet af weekenden, og det er nærmest umuligt at finde parkering til cyklen eller bilen.

Indenfor i centret rammes man af luften og lyden fra ihærdige, svedige mennesker på løbebånd, crosstrainere, motionscykler, romaskiner og styrketræningsmaskiner, mens holdene med bodybike, zumba, aerobic og boksning er booket helt op.

Eller gå en tur på åstien i Odense og oplev masser af løbere.

Mange er kommet i gang på grund af nytårsforsætter. Vi ved godt, nogle falder fra, mens andre får det ind som en fast del af ugens program.

Lige så fast, motionen er for mange af os, var disse ugentlige skriverier i denne avis fra januar 2007 og indtil for nylig om at løbe, træne, deltage i motionsløb, teste gear og grej, og komme med råd og tips fra motionist til motionist.

Nu vender de tilbage.

De fleste af os er motionister og supermotionister, som bruger løb og motion til at holde os i gang, til vægttab, til at fastholde illusionen om den evige ungdom, og hvad vi ellers har af gode grunde til at holde benene og kroppen i gang.

Paradoksalt er det, at mens flere tilsyneladende dyrker motion, og fitnesscentrene er fyldt med svedige mennesker bliver danskerne alligevel tykkere og tykkere.

Rystende er det at konstatere, at vi er blevet en nation, hvor det er mere almindeligt at være fed end slank. Hele 58 procent regnes som overvægtige, og det er en stigning fra 49 procent for 10 år siden.

Derfor er der stadig grund til at have fokus på motion i bred forstand, fordi alle former for at røre sig forbrænder kalorier og (måske) holder kredsløbssygdommene væk.

Du behøver ikke at løbe. Eller at styrte i fitnesscentret hver anden dag og rive jern eller deltage i nogle af de mange hold.

Motion er mange ting, for tager du bare trappen på arbejdet eller parkerer længst væk fra indgangen til Netto og Føtex, får du også rørt dig.

Vi ved godt, at undskyldningerne står i kø for at undgå at komme i gang med at røre sig:

Vejret er dårligt og koldt. Jeg har ingen sko og intet træningstøj. Jeg vil helst træne sammen med en ven eller veninde, der ikke har tid.

Jeg har ikke tid. Jeg vil vente til sommer. Hvem har et træningsprogram? Jeg kan ikke løbe uden et GPS-ur.

Kan du nikke ja til, at du ikke bare én enkelt gang har brugt en af undskyldningerne for at blive hjemme i sofaen og i stedet snuppe en pose flæskesvær og en kold øl?

Vågn nu lige op.

Mennesket har bevæget sig fint og været i stjerneform i millioner af år uden GPS-ure, de rigtige løbesko med stødabsorbering og nyeste svedtransporterende T-shirts.

Nu iler vi igen med assistance og forslag til, hvordan du kan motivere dig til at komme af sted.

Hvor klummen tidligere mest handlede om løb, maler vi fremover med den brede pensel.

Løb er stadig i fokus, men der ér også andet i tilværelsen. For motion er som bekendt meget mere og andet end løb.

Velkommen til Løberliv nummer 201. Nu omdøbt til Motionsliv.

Bjarke Vestesen er Fyens Stiftstidendes løbs- og motionsredaktør.
  • Fyens Stiftstidende

      Regler for kommentarer

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere