Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:

Vi pudser
og polerer

Annonce:

Nyborg Rejser - Udflugter & rejser. Se alle vores rejsemål her: Nyborg-rejser.dk

Nyborg Rejser - Udflugter & rejser. Se alle vores rejsemål her: Nyborg-rejser.dk

Vi pudser og polerer
Så lidt vand og sæbe skal der til for at gøre sin båd ren ...

Artiklen er hentet i arkivet

Det er forår, og båden skal gøres klar. Men først gælder det om at have en slagplan
For hver dag vælger solen en højere bane på himlen. Den første dag med rigtige varmegrader tager vi som en oplevelse og nøjes med at åbne jakken lidt i halsen, men så begynder græsset at gro og skovens spejlbillede i vandet får et grønligt skær - det er åbenbart alvor det her: Det er fandeme forår!

Og just denne formiddag havde jeg besøg af Martin, som driver firmaet Renskib.dk. Martin er hollænder og oprindeligt konditor, men nu Danmarks top-professionelle nr. 1, når det gælder polering af både.

Det tør jeg godt sige, for jeg har set ham trylle - på nogle timer blev en gul vandlinje og et miserabelt fribord på en ældre H-båd poleret op til fordums glans - udelukkende ved hjælp af plejemidler, han selv har udviklet.

Du har en plan

Først skal man gå båden efter fra for til agter - patienten skal så at sige diagnosticeres, så vi kan lave en slagplan: For og agter er vandlinjen måske gul og med rester af rurer (små krebs). Hist og pist er der pletter og misfarvninger af tjære, olie og så videre. Hvor vand fra dækket er løbet ned over siden er der grå "løbere", midtskibs er der småridser efter fendere. Generelt er fribordet mat og glansløst, måske ligefrem oxideret og nedbrudt af solen.

Der findes metoder og produkter til enhver situation, men de skal bruges i den rigtige rækkefølge, og ofte er det slet ikke nødvendigt at give hele båden hele turen. Derfor skal du først stille diagnosen og dernæst lave en drejebog over, hvad du vil gøre hvor.

Grundrensning

"Gul pest" ved vandlinjen, rester af rurer, misfarvninger fra tjære og olie er det første, du skal klare. Det traditionelle middel er oxalsyre, som pensles på. Det opløser kalk, bleger kraftigt og er effektivt, billigt og skader ikke gelcoaten. Men det er skrappe sager at omgås.

Martins eget produkt til formålet, R-100, Gul Fjerner, er langt mildere og kan bruges uden handsker. Det virker langsommere, men er ganske effektivt.

Så skal hele fribordet grundrenses med Gelcoat Cleaner - R-110. Det handler om at fjerne fedtstof, olie og især rester af voks. Og det sker uden brug af spuleslange og børste: Martin hælder blot en smule koncentreret Gelcoat Cleaner i en blomsterforstøver med vand, sprayer en halv meter af fribordet og tørrer af i én retning med en klud af mikrofibre, som jævnligt skylles og vrides op.

Nu er fribordet rent, og det opleves tørt og "åbent". Herefter skal du enten gå direkte til forsegling med voks - eller hvad du nu tror mest på, eller du skal i gang med den egent-lige slibning eller polering for at give båden kulør, glans og dybde.

Rubbing

Hvis gelcoaten kun er ganske let oxideret og bare lige skal have piftet glansen op, bruger du Pre Sealer - R-130 A. Det er et ekstremt finkornet slibe- eller poleremiddel (korn 8000).

Efter vask er overfladen klar til forsegling med R-130 B, en polymer, som Martin hævder er mere holdbar end de kendte vokstyper.

Så er båden klar og skal herefter vaskes med Shampoo R-140, som renser og giver ny glans. Hvis du gør det nogle gange i sæsonens løb, skal du ifølge Martin ikke gøre andet til næste forår. Og det næste , og det næste - og det lyder jo godt!

Hvis gelcoaten er kraftigere oxideret - grålig, kedelig og lidt kridtagtig - skal der en kraftigere rubbing til, R-120 Liquid Rubbing til maskinpolering. Slibemidlet er en meget finkornet, men effektiv aluminiumoxid, der fjerner oxideringer og fine slibespor og efterlader overfladen uforskammet blank.

Hvis overfladen er mere ridset og nedbrudt, end hvad R-120 kan klare, eller hvis der er "flimmer" i den originale overflade, så skal der en egentlig slibning til.

Slibning

Det er ikke så svært, som det lyder. Du skal bruge en ekscentersliber eller en poleremaskine (langsom vinkelsliber) med en blød sål, og så skal du bruge Hookit 260 sliberondeller fra 3M’s fænomenale sortiment med finhed op til korn 1500.

Start med korn 800 på en blød mellem-sål. Fugt overfladen på et mindre område (50x50) med sæbevand fra forstøver og før maskinen langsomt, men med fast hånd og fuld kontakt - og kun et øjeblik. Så tørrer du overfladen af for at kontrollere, om ridser og ujævnheder i er væk.

Gentag proceduren, men med korn 1200 og siden 1500 indtil overfladen er absolut plan og glat.

Det giver sig selv, at gelcoaten ikke må være så tynd, at der er risiko for at slibe igennem. På den anden side er der ikke noget problem, hvis din båd har en god og tyk gelcoat uden dybe ridser.

Sliberidserne fra korn 1500 er så fine, at de let fjernes med rubbing, først den grove, så den fine, og nu står fribordet med garanti flottere, end da båden blev leveret fra værftet. Det er ren magi!

Hvert værft og hver bådejer har sine ideer om polere- og plejeprodukter til båden, og jeg aner ærlig talt ikke, om Martins Renskib-produkter er bedre end Hempel, 3M og hvad de nu hedder.

Jeg ved bare, at Martin kører landet rundt og polerer hundredevis af både for værfter og private, så han må jo kunne ét eller andet.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70