Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
VW Beetle i safari-udrustning

VW Beetle
i safari-udrustning

Annonce:

Send din blomsterhilsen i dag. Blomster leveret direkte til døren! Bloomit

Send din blomsterhilsen i dag. Blomster leveret direkte til døren! Bloomit

Større frihøjde, bredere sporvidde, terræntrim og her en lyskæde af diodekørelys, som er ekstraudstyr, er med til at give Beetle Dune mere vitalitet. Den har dog kun forhjulstræk og er skabt til at holde sig på asfalten. Fotos: VW
Foto: JAMES HALFACRE

Artiklen er hentet i arkivet

VW Beetle Dune har en forfriskede attitude, men den kører ellers som en almindelig Boble

"Enjoy your ride."

Den høflige afskedshilsen fra den amerikanske VW-repræsentant er helt almindelig på de her kanter.

Men der er faktisk mere underholdning at skue end ved normale præsentationer, da vi senere ruller på et stykke af The Strip alias Las Vegas Boulevard med udsigt til monumentale kasinoer som Luxor, Excalibur og New York-New York.

VW har nemlig henlagt en del af præsentationen af den nye Beetle Dune til spillebyen Las Vegas, hvor de glitrende neonlys, skyskraberhøje kasinoer og brede boulevarder passer godt til attituden på safariskjorte-versionen af Beetle, der med sin orangemetallic lakering, store spoilere, terræntrim, rough road-undervogn, der er hævet 10 millimeter, samt en 14 millimeter bredere sporvidde nærmest råber "Her kommer jeg" og matcher omgivelserne perfekt.

På hjemmebane

Det statement holder, da vi fortsætter turen og ender uden for byen, hvor kanten af Mojaveørkenen anes.

Det er nemlig i de rammer, hvor den originale VW Buggy havde sin hjemmebane i 1970'erne, og den var da også den historiske referenceramme, da koncept-udgaven af Beetle Dune blev vist for et par år siden.

Dune er dog langt mere civiliseret med standarddæk fremfor 1970'er-bilernes ørkenkageruller, men den har ligesom originalen udelukkende træk på et hjulpar. Her altså bare forhjulstræk mod den luftkølede boxers træk på bagpoterne. Så vi skal ikke ud og prøve kræfter i ørkensandet.

Det er dog heller ikke det, som er formålet med modellen.

Trendy indpakning

Klæder skaber folk. Det gælder også i bilernes verden. Tag bare Volvo V40, DS4 og selv Dacia Sandero, der i frilufts-stylede versioner som Cross Country, Crossback og Stepway med barsk trim får en nyvunden attitude, der svarer lidt til den forvandling, der sker, når Clark Kent hopper ind i telefonboksen og skifter til Superman-kostumet.

VW har i forvejen flere Alltrack-modeller efter samme skabelon, og nu får den markante Beetle fra 2011, der ret beset står for et midtvejsfacelift, altså samme tur

Vi kører den amerikanske version, der er udstyret med en 1,8-liters TFSI-benzin-turbomotor på 170 hk og DSG automatgearkasse.

Matcher godt

Det er en opsætning, som matcher bilen godt. Her er både kraftoverskud og elasticitet nok til at flette ind og ud mellem trafikken på indfaldsvejene omkring Las Vegas og et par raske overhalinger på den lokale Interstate highway.

De 10 millimeter, som Dune er hævet, giver et lidt bedre overblik i trafikken. Men vi havde ikke haft noget imod endnu mere frihøjde, når teknikerne nu var i gang.

Affjedringen opleves meget europæisk, altså et pænt samspil mellem det hårde og det komfortable.

Det er også sådan, Beetle Dune opleves på vejen, hvor bilen fremstår meget som den europæiske Beetle i den mere civiliserede version, vi har prøvet. Altså med sikre og solide køreegenskaber som i den Golf IV, der har lagt undervogn til den todørs model. Men den bliver aldrig en sportsvogn.

Detaljerne tæller

Bag rattet har vi udsigt til det nærmest nyklassiske instrumentbord med en bred midtersprosse, som er lakeret i bilens farve. Dune byder ydermere på læder-detaljer og kantsyninger i kontrastfarver, som er udstyrsstykker, der gør modellen lidt lækrere.

Den danske importør har indtil videre vurderet, at Beetle Dune vil blive for dyr at tage hjem.

Det er synd, for Dune-udstyret giver et frisk pust. Især i cabriolet-versionen, som også rullede ved premieren, og som vi synes er den model, der virker mest helstøbt med Dune-udstyret. Den er direkte cool.

De, der i forvejen køber en Beetle, har nemlig ikke noget imod at blive lagt mærke til.

På den anden side kan guld også købes for dyrt, og set med danske briller er der masser af muligheder for at specificere sin Beetle med ekstraudstyr, som også giver mere X-faktor.

Gerne med firehjulstræk

Det er dog synd, at VW ikke er gået hele vejen og også har lavet en firehjulstrukket version. Men det er formentlig for dyr, da undervognen altså stammer fra den forrige Golf.

I alle tilfælde en cadeau til tyskerne for at tænke lidt frisk, selv om det altså ikke er en model, der vælter verden, og mest befinder sig i afdelingens for accessories.

Om bilen

Pris: Ukendt

Forbrug: Anslået til 17,5 km/l

CO2 pr. km: Anslået til cirka 140 gram

Motor: Firecylindret benzinmotor på 1,8 liter.

Ydelse: 170 hk

Moment: 184 Nm/1500 omdr.

Topfart: 227 km/t

0-100 km/t: 8,5 sek.

Mere om emnet

Se alle
The yellow beetle from Denmark

The yellow beetle from Denmark

Bryllupsbilleder på tankstation i en VW Beetle

Bryllupsbilleder på tankstation i en VW Beetle

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70