Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Up versus i10: Top-brag i mikroklassen

Up versus i10:
Top-brag
i mikroklassen

Annonce:

Ludomani

Ludomani.Gratis behandling til spilleafhængige og nærmeste pårørende

Den nye Hyundai i10 (t.h.) er en meget gennemført mikrobil, som på en række punkter slår VW Up. Under en hat løber Folkevognen dog alligevel med sejren.
Foto: Christian Schacht

Artiklen er hentet i arkivet

Den helt nye Hyundai i10 møder klassemesteren VW Up. Det er et jævnbyrdigt opgør, som Folkevognen kun lige akkurat slipper bedst fra.

Masser af bil for pengene. Det har været mantraet for den lille VW Up, som sammen med fætrene Skoda Citigo og Seat Mii længe har ligget på toppen af salgslisterne. Men nu er der en ny dreng i klassen, som ser ud til at skubbe overliggeren yderligere for de helt små biler.

Den nye Hyundai i10, som er i nær familie med Kia Picanto, er nemlig den hidtil største mikrobil. Men kan den true kongen? Vi lader en i10 bestykket med den mindste 1,0i motor på 66 hk og mellemudstyret Trend udfordre en matchende VW Up, der ligesom i10'eren har fem døre og en trecylindret 1,0 liters motor, som her yder 60 hk.

Folkevogn stiller op med kampagnemodellen Up Life, som med de fem døre og aircondition som standard, kombineret med DK-pakke med bl.a. bluetooth og navigation koster 112.980 kroner, mens en Hyundai i10 Trend bestykket med aircondition koster 107.995 kroner. Alle priser er ekskl. leveringsomkostninger.

Mens VW med Up har spillet livsstils-kortet, er i10 en mere regulær og klassisk hatchback, og så er den 12,5 centimeter længere og lidt bredere og højere end Uppen, der til gengæld måler halvanden centimeter længere mellem akslerne.

Ligner en større bil

Faktisk ligner i10 på afstand en bil, som er en halv klasse større. Den ekstra plads ligger dog mest i snude og motorrum, for når vi snakker kabine og bagagerum, matcher de to meget hinanden.

Lad os først dvæle ved den europæisk udviklede og byggede i10. Den byder velkommen med en harmonisk og gedigen kabine, der i indretning og finish er langt væk fra forgængerens Bedstemor And-look og lysår fra de bedagede trillinger Toyota Aygo, Peugeot 107 og Citroën C1, som på alle måder er gammeldags i forhold til klassens bedste. De kommer dog i en ny generation til sommer.

Rattet i i10 kan, som i Up, kun indstilles op/ned, men det er nok til at få en god kørestilling. Begge byder på gedigne sæder, men Uppens er en tand mere velstøttende. Den præcision går igen på vejen, hvor styretøj, gearskifte og undervogn er bedre i Up, uden at det går ud over komforten, mens i10'eren er mere indirekte og en smule mere blød i affjedringen.

Begge er dog overraskende komfortable. Vi har testet dem i by og over flere hundrede kilometers motorvej, her bliver små bump glattet godt ud, og lydniveauet er nede, hvor der sagtens kan føres fortrolige samtaler.

Du skal også lytte godt efter for at ænse, at det er trecylindrede motorer. Tidligere tiders maskiner med resonans er væk, men under acceleration hører man, at begge motorer må arbejde for sagen. Begge motorer byder på 95 Nm.

Up mest økonomisk

Trækkraften er nok til at flyde med bytrafikken, men der skal arbejdes med gearene, når du accelererer, især med alle fire sæder besat.

Foran er der pænt med luft i de to mikrobiler, mens der agter er marginalt bedst plads til hoved og ben i i10'en. Høje vinduesrammer tager dog noget af udsynet til siden her, til gengæld snupper de indstøbte nakkestøtter noget af udsynet fremad i Uppen. Begge byder på bagagerum, der er på godt 250 liter, men her vinder Up på sin dobbeltbund. De to biler har dog begge splitbagsæder.

I det daglige henter Folkevognen også point på sin brændstoføkonomi, der hedder 24,4 km/l, mens Hyundai kun klarer skuffende 21,3 km/l. Den har heller ikke stop/start som Up eller hill holder, som er rar i hverdagen og gør det let at starte op ad en bakke. Hyundais stop/start-system, kaldet ISG findes dog i den billigste model til under 90.000 kroner, som klarer 23,3 km/l, mens du skal op i topmodellen, Comfort, for at finde hill holder.

Til gengæld snupper i10'eren point på en række indre værdier. Begge har 5-stjernede Euro NCAP-test, men Hyundai har to airbags mere end Up, nemlig gardinairbags i siderne, som VW desværre har sparet væk. Til gengæld byder den lille Up på City Emergency Brake, der selv bremser bilen ned ved forhindringer i bytrafik op til 30 km/t. Det er et stort plus.

Bedst i10-garanti

Hyundai har til gengæld fem års garanti med vejhjælp i hele perioden mod Folkevognens standardperiode på to års garanti og den noget mere begrænsede Mobilitetsservice. Lakgarantien er også fem år mod tre år i Hyundais favør. Og så har i10'eren lys i bagagerummet. Det er en praktisk detalje, som mange Up-ejere savner.

Nybagte i10'ejere må desværre den første tid døje med sødlig kemisk kabinelugt som i koreanere af den gamle skole.

Begge modeller starter i billigste trim til under de 90.000 kroner. Men da de fleste vælger mellemversionerne med aircondition, er det dem, vi fokuserer på. Hyundai har dog også en kraftigere 1,25 liters sag på 86 hk i programmet, som klarer 20,4 km/l, mens Up fås med 75 hk.

Med fire udstyrsvarianter i prislisten hos Hyundai og fem hos VW plus automatgearsversioner at vælge imellem begge steder, er kampen i den bedste del af mikroklassen skærpet på alle fronter.

Mange muligheder

Valgmulighederne er nemlig mange, inklusive den indbydende og brugervenlige multimedie-løsning i Up, som er en del af DK-pakken.

Hyundai, som er stylet i koncernens tyske hovedkvarter i Rüsselsheim, vil dog også være frisk og lægger ud med vovede farver som den Babyelefant grå, som vores testbil er lakeret i. Forfriskende!

På bundlinjen står to komplette biler med udstyr og køreegenskaber, du for få år siden ikke havde drømt om kunne findes i den bilklasse.

Isoleret set er Hyundai i10 en helstøbt mikrobil. Alligevel vinder Uppen, da den henter point på køreegenskaber og brændstoføkonomi - inklusive lavere ejerafgift.

Prisen trykker

Hvis i10 havde været 10.000 kroner billigere, ville det helt klart have rykket regnestykket til dens fordel. Der findes dog en genvej.

Den ganske fine koncernfætter Kia Picanto sælges nemlig til 99.900 kroner med aircondition og en 1,0 liters motor, som klarer 24,4 km/l. Picanto matcher et langt stykke hen ad vejen i10'eren, og den er bestemt en prøvetur værd.

Mere om emnet

Se alle

Fakta - VW Up og Hyundai i10

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70