Log ind

Undgå at blive snydt: Her er de bedste brugtkøb lige nu

  • Undgå at blive snydt: Her er de bedste brugtkøb lige nu
    Brugt Bil er netop udkommer og indeholder et væld af gode råd og meget specifikke oplysninger om de enkelte brugte biler.
  • Undgå at blive snydt: Her er de bedste brugtkøb lige nu
    Brugt Bil er netop udkommer og indeholder et væld af gode råd og meget specifikke oplysninger om de enkelte brugte biler.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Nyeste udgave af årbogen Brugt Bil rummer en guldgrube af oplysninger til håbefulde brugtbilkøbere. Redaktøren bag har plukket seks gode køb ud.

179,95 kr. er pebernødder, når man køber brugt bil. Men mere koster det ikke at sikre sig ganske grundigt mod at blive snydt - og ikke mindst mod at snyde sig selv. Den beskedne investering er til den nye årgang af Brugt Bil, som siden 2002 har været sprængfyldt med gode råd til håbefulde, rådvilde bilister, der agter at købe, sælge, importere, syne, forsikre og få finansieret en brugt bil.

Bag årbogen står det Bil Magasinet, hvor redaktør, Steen Bachmann, tager bilkøbere i hånden og giver dem en masse tips til gode køb og udsteder advarsler mod en række biler.

Man behøver ikke at læse alle artiklerne, men kan plukke i dem, efter hvad man nu har brug for. Men det er ikke kun en håndbog til brug for helt konkrete opgaver. Selv om man ikke står og mangler svar på et specifikt spørgsmål, er der god underholdningsværdi i at tjekke, om naboens bil er hamrende usikker.

Helt eksklusivt for avisen har Steen Bachmann fundet seks af de bedste brugtbil køb, som vi videreformidler her.

BMW 5-serie 2003-2010 (E60 & E61)

I 2003 voksede 5-serien ind i direktionsbilernes rækker. Testbilen fra 2005 er pakket med udstyr som komfortlædersæder, glassoltag i hele bilens længde og aktivt styretøj. Den har kørt 92.000 km og kommer fra Tyskland, hvor brugtmarkedet bugner med 5-serier, og du behøver ikke være bange for at hente én selv. Prisen er lavere, og du skal blot tjekke nøglen hos en autoriseret BMW-forhandler: Den rummer al servicehistorik på bilen, og der kan du også se, om kilometertallet stemmer.

Mekanisk er en BMW 5-serie med modelbetegnelsen E60/E61 solid, omend der er meldt om problemer med klapper i indsugningen, der kan sætte sig fast og knække.

Har du ikke råd til en brugt 535d, som er suveræn, kan du alligevel få del i 5-seriens glæder. Den svageste udgave hedder 520i og har en 2,2-liters rækkesekser på 170 hk. Den giver ikke det samme kraftoverskud som testbilen, til gengæld koster den kun det halve og kører og styrer lige så godt.

Priser fra: 125.000 kr.

Chevrolet Cruze 2010-

Den koreansk fremstillede Chevrolet Cruze er baseret på platformen fra Opel Astra, og et hurtigt kig i kabinen afslører, at de også har lånt lidt på Opels reservedelshylder.

Generelt er kvaliteten af interiøret høj, og så får du tilmed rigtig meget udstyr for pengene. Efter 120.000 km fremstår testbilens kabine stadig yderst præsentabel. Den lyse læderkabine bærer ikke præg af at have kørt så langt, men under plasticpanelerne kan der gemme sig udgifter. Flere ejere har oplevet irriterende problemer med bilens airconditionsystem. Blæserne kan miste pusten under acceleration, og i varmt vejr har der været problemer med, at den ikke kan køle ordentligt. Det er typisk elektronikken, den er gal med, og det klares med en opdatering.

Husk at tjekke gearkassen, som har problemer med pakningerne. Med tiden kan de blive utætte, så olien løber ud: Tjek, om bilen efterlader oliepletter på asfalten, når den holder stille. Dieselmotoren har kædetræk, mens benzinerne har tandrem, der skiftes ved 150.000 km.

Testbilen er fremragende rustbeskyttet fra fabrikken, og i kombination med højt udstyrsniveau og køreglæde er Cruze en vinder på brugtmarkedet. Hvis du ikke har det helt store kørselsbehov, så gå efter en benzinudgave. Priser fra: 125.000 kr.

Honda Civic 2006-2012

Honda Civic er en af de mest driftsikre biler, du kan få. Udenpå er det eneste, der er værd at nævne på testbilen med 76.000 km på tælleren, at den højst sandsynligt har levet det meste af sig liv i storbyens gader. Sådan noget sætter spor gennem småridser, en enkelt bule og et par kantskader. Eneste fejl er fjederen til tankdækslet, der har det med at blive slap, så dækslet ikke springer ordentligt op.

Selv om bilen er fire år gammel og ikke har fået ekstra rustbeskyttelse, er det kun meget få steder, man kan skimte den orange syge. Hjulophæng, lejer og bøsninger er ikke det mindste slidte og har masser af kilometer tilbage, før de giver problemer. Tjek alligevel de forreste støddæmperes bøsninger, da de kan hoppe ud af fæstningspunkterne med klonkelyde som resultat.

Det er sjældent, at vi i vores brugttest støder på en bil med få fejl, hvor brugtprisen er lav, og køreegenskaberne er i top. Men det gælder Civic, der i dén grad anbefales.

Priser fra: 110.000 kr.

Nissan Micra 2003-2010

Micra fra 2003 kendes på de ovale forlygter, der er krøbet helt op i panden og giver et insektagtigt look på den nuttede måde. Interiøret virker indbydende med et instrumentbord, der er simpelt og overskueligt indrettet. Alle knapper til stereo- og ventilationsanlæg er placeret højt, så de er nemme at komme til, men elfenbensfarvede betjeningsgreb falder ikke i alles smag. Sæderne yder meget ringe støtte for høje personer, men er acceptable for normale størrelser. Benpladsen bagi er acceptabel, men det buede tag betyder, at voksne må dukke sig. Bagsædet kan justeres i længderetningen, så du kan få mere bagageplads, men så forsvinder benpladsen på bagsædet.

Styretøjet giver ikke en fuldstændig klar fornemmelse af, hvor de fire tynde dæk er placeret rundt i svinget, så det er ikke en sportsligt anlagt minibil.

Svenske og tyske medier roser bilen for at være mekanisk stabil, og da A1 Inspektion kun kan pege på mindre fejl ved modellen, udløser det et "Godt Køb" herfra.

Priser fra: 30.000 kr.

Seat Altea 2004-2013

Seat Altea er baseret på samme platform som VW Golf V og den senere Seat Leon. Det betyder, at den foruden at være praktisk, højbenet og rummelig også har formidable køreegenskaber. En af de mest udbredte varianter er 1,9-liters TDI med 105 hk - både som personbil og som gulplade, hvilket en del Alteaer er ombygget til. En tilbagekaldelse i 2005 gik på risiko for knækkede skruer i TDI-motorernes tandempumpe - i værste fald risiko for brand - men dette problem bør være løst på alle brugte modeller. Mere opmærksom skal du være på, om der er foretaget chiptuning af TDI-motoreren - et særligt populært emne, som i værste fald betyder motorhavari med betydelige udgifter til følge (glem ALT om kulance eller reklamationsret på chippede biler). I kabinen er både kvalitet og finish i orden. Tjek dog sædejusteringen og centrallåsen, som kan drille, samt belægningen på dørhåndtagene, som kan skalle af. Endelig kan en tidligere børnefamiliebil være godt slidt i sæderne. På nyere biler er den såkaldte DSG-dobbeltkobling, der betjenes via paler bag rattet og hele tiden har et nyt gear klar, udbredt. På Altea med kraftige motorer har DSG-gearet vist svagheder - det er dyrt at reparere. Altea XL har 10 cm længere mellem akslerne og er ialt 19 cm længere.

Priser fra: 70.000 kr.

Suzuki Swift 2005-2010

I 2004 sprang Suzuki fra at bygge kedelige sparebiler til pludselig at have en bil med sjæl og karisma: Swift. Med et fikst design, moderne kabine, vakse motorer, sportslig kørestilling og lave priser mumlede motorpressen om ur-Mini'ens genfødsel. 140.000 kroner for en tredørs Swift med 1,3-liters motor med 92 hk, elruder, cd-radio og seks airbags var noget, der fik nybilkøberne frem.

I byen og på landevejen er der krudt nok i den lille model til rask kørsel, men decideret pendlerbil er 1,3'eren ikke, selvom den er angivet til 16,1 km/l. Kræfterne føles utiltrækkelige ved motorvejsfart: Vælg en 1,5'er, hvis du skal køre langt. Diesel kom desværre først til Danmark i begyndelsen af 2008 og forsvandt igen i 2010 på grund af svigtende salg.

En Swift 1,3 skal serviceres for hver 15.000 km/1 gang årligt - pris cirka 2164 kr. for et 15.000 km eftersyn, mens et 30.000 km-eftersyn løber op i cirka 3740 kr. Hver anden gang er der bare tale om et olieskift. Den sjældne Swift Sport med tre døre er en pragtfuld mini-GTI.

Priser fra: 40.000 kr.

  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle
Brugt fra Frankrig eller Italien

Brugt fra Frankrig eller Italien

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere