Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Til storbyens nomader

Til storbyens
nomader

Annonce:

Send din blomsterhilsen i dag. Blomster leveret direkte til døren! Bloomit

Send din blomsterhilsen i dag. Blomster leveret direkte til døren! Bloomit

Med sine brede skuldre og i det hele taget den rå udstråling, ligner Nissan Qashqai ikke en typisk familiebil i Golf-klassen.

Artiklen er hentet i arkivet

Nissan Qashqai er spændende familiebil. Men skal du have ekstra kraft og lækkert udstyr, er den kostbar
Har du også lagt mærke til det? At de klassiske femdørs bilmodeller i Golf-klassen stille og roligt forsvinder til fordel for mindre modeller og nye biltyper som mpv'er og firhjulstrækkere.

Salget af bilmodeller i den såkaldte Golf-klasse er nemlig i frit fald. Værst går det ud over Peugeot 307, der må konstatere, at den ikke længere har en magisk tiltrækning på danske familier. Salget er faldet med 27,3 procent på blot et år. Mens bilen, der har lagt navn til klassen, må notere, at mere end 34 procent færre danskere har købt en VW Golf i forhold til 2005.

Det er imidlertid godt nyt for Nissan, som har aflivet den gamle Almera, der var omtrent lige så spændende som nyhederne på grønlandsk. I stedet vil de have os til at sige goddag til den mere eksotiske Qashqai, som ligner en fuldbåren firhjulstrækker, men i virkeligheden er en konkurrent i Golf-klassen. Desværre er den dyr, for basismodellen koster 282.000 kroner, hvilket er mere end VW tager for en Golf 1,6, og testbilen med 2,0 benzinmotor og topudstyr koster i omegnen af 400.000 kroner.

God plads indendøre

Når det så er sagt, er der også en vis portion eksklusivitet over en Qashqai. En nomadestamme i det nordlige Iran lægger angiveligt navn til den, og det er svært ikke at blive imponeret over bilens rå udstråling. Den er stor og kompakt, men ikke monstrøs. Og indvendig er der mere personbil end firhjulstrækker over den. Den er rigtig appetitlig at se på og rammer sikkert manges behov for at føre sig imposant frem foran yndlingscaféen. Og det er netop den type mennesker, Nissan gerne vil have fingrene i. De, der overhovedet ikke har brug for en terrænbil men gerne vil have udseendet uden at være indstillet på at købe en mindre lastbil.

Indvendig er bilen lækker og materialevalget virker overbevisende. Der er fem siddepladser med mest komfort til de to på forsæderne. Bagsædet er enkelt at folde sammen, og der er mere plads agterude end i en Golf. Også når alle sæderne bagi er lagt ned. Men pladsen kan være svær at udnytte, da sædehynderne bagi ikke kan vippes med op, så det er umuligt at lave et plant bagagerumsgulv.

Ikke for barnevogne

En barnevogn kan heller ikke fyldes ind i rummet, med mindre du skiller den ad, og den skal op over noget, der ligner klassens højeste læssekant. Og så driller sikkerhedsselerne, når en bagudvendt barnestol skal monteres på bagsædet. Problemet er, at selerne ikke er helt lange nok, inden du er færdig med at fastgøre stolen.

Den smarte lave og dynamiske vindueslinje giver et råt udseende udefra, men giver dårligt udsyn indefra. Og bagruden er heller ikke blandt de største, så det er så som udsyn i byen, hvor bilen jo skal kæmpe om pladsen mellem fodgængere og cyklister. Til gengæld sidder man højt og godt, og de store sidespejle kompenserer lidt for det ringe udsyn gennem ruderne.

På snoede veje mærker man dog bilens tyngde, og det er ikke, så man får koldsved af begejstring over styreegenskaberne. Den kører kort sagt fint uden på nogen måde at begejstre.

Spar firhjulstræk

Testbilen er med firhjulstræk, som koster 20.000 kroner ekstra. Det er af den intelligente slags, der selv kobler baghjulene til i det omfang, det er nødvendigt. Det er selvfølgelig praktisk i de få dage om året, hvor sneen fylder gaderne, ellers virker det overflødigt i en familiebil, som til gengæld har en udstyrsliste så omfattende som sushiudvalget i Japan. Blandt andet er klimaanlæg, fartpilot, parkeringssensor og 17-tommer alufælge med i prisen sammen med et stort panoramatag.

Den 2,0 liters benzinmotor gør ikke meget væsen af sig - hverken på godt eller ondt og du kan roligt overveje den mindre 1,6 benzinmotor eller en dieselmaskine, hvis du vil spare penge eller brændstof.

Nissan Qashqai er ikke helt stor nok til at være tjenestebil til børnefamilier med barnevogne, men er mere velegnet til dem, der har lidt større børn eller seniorer, der vil elske den bekvemme ind- og udstigning. Og kan du nøjes med 1,6 benzinmotor og mere basalt udstyr, fås Qashqai fra 282.000 kroner.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70