Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Styr på kaffen

Styr på
kaffen

Annonce:

Adventure Holidays Sydafrika & Namibia 2017 – rundrejse med dansk rejseleder

Adventure Holidays Sydafrika & Namibia 2017 – rundrejse med dansk rejseleder

#####¤ I en MPV som denne VW Touran sidder kopholderen helt rigtigt, så du ikke skal række unødigt langt efter drikken. Her er centralt placerede og let forsænkede kopholdere med god plads til to kopper. Fingre med løse greb om sodavandsdåsen, som dog ikke glider under kørsel. Stort rum under midterarmlænet, hvor der også kan være flasker. Fotos: Jonas Ahlstrøm

Artiklen er hentet i arkivet

Der er stor forskel på, hvordan du holder styr på den varme kaffe, viser test af kopholdere i 10 firmaklassebiler

Vi skal ikke mange år tilbage, før kopholdere var en sjældenhed i de fleste biler. Men i takt med, at vi i stigende grad forfalder til "coffee to go", fastfood eller den evige vandflaske, har kopholdere fået en stor betydning. Om ikke andet så til at lade smartphonen glide ned i.

Men der er stor forskel på, hvordan de forskellige bilmærker griber opgaven an, og hvor praktiske holderne er, viser en gennemgang af 10 biler i firmaklassen.

Det er en bilklasse, hvor detaljerne er gennemtænkte og udstyrsmulighederne flest. Alligevel var der overraskelser i testen, hvor de dyreste biler ikke nødvendigvis har de bedste løsninger.

Vi ser i testen primært på selve kopholdernes størrelse og evne til at gribe om en kop eller flaske og vurderer pladsen i opbevaringsrummet under midterarmlænet.

Vi ser også på placering og ergonomi. Hvad der passer bedst individuelt, afhænger i høj grad af den konkrete bils indretning. Rent ergonomisk giver en placering foran midterarmlænet den korteste rækkeafstand, mens du skal strække dig mere for at nå en kop mellem gearstang og instrumentbord.

En del oplever dog, at kopholderen er i vejen for armlæn eller gearskifte foran og mener, at den ligger mere rigtigt længere fremme. Derfor holder vi os til selve udformningen og funktionen.

De største og mest rummelige finder vi i Ford Mondeo og især S-Max, hvor de er placeret lige ud for højre hånd ved gearskiftet, mens rummene under armlænet er både brede og dybe.

Her mærkes det amerikanske ophav, for de store diametre i kopholderne giver masser af plads til en stor McDonald's Cola, og der er rigeligt med rum til posen med Big Macs under armlænet.

De har også rimelige indvendige fingergreb, der giver et greb om koppen eller flasken, så den holdes fast.

Megen og mindre støtte

VW Passat og Touran ligger næsten i samme klasse. Her er den største forskel, at de to centrale kopholdere sidder foran hinanden i stedet for ved siden af hinanden som i Ford. Mens de også ganske fyldige rum under armlænet er en tand mindre.

I den mere tynde ende finder vi premium-modellerne Mercedes C-klasse og BMW 3-serie fulgt af Audi A4.

Mercedes har ikke en regulær kopholder. Langt fremme og midt i konsollen, lige foran instrumentbordet, er her en slags aflæggerum med nopret overflade. Den manglende støtte betyder, at koppen kan vælte ved hårde opbremsninger. C'eren har dog en indbygget kopholder i venstre dørlomme.

BMW 3-serie har som Audi A4 placeret de to kopholdere langt fremme ved konsollen, og der er stort set ingen aflæggeplads i rummet under midterarmlænet i de tre. Mercedes henter dog point her for et fløjopdelt låg, som giver en let adgang.

I mellemgruppen finder vi Skoda Superb, Toyota Avensis og Mazda 6, som hver især har noget at byde på, dog uden at imponere. Superb har en kopholder, hvor der kan være to mindre eller et større egoist-krus.

Det er godt tænkt, men diameteren er dog noget smal. Toyota Avensis byder på den mest nydelige løsning med to individuelle kopholdere. Der er et dæksel over den forreste, mens den anden er placeret under armlænet. Her er der oven i købet et siderum.

På bundlinjen står MPV'erne Ford S-Max og VW Touran med de bedste kort, når vi ser på gribeevne og plads. Det hele med et plus til S-Max, som på grund af de enorme rum render med sejren.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70