Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Test: Spritny Audi A4 Avant Sport 3,0 TDI med 272 hk

Test: Spritny
Audi A4 Avant
Sport 3,0 TDI
med 272 hk

Annonce:

Nyborg Rejser - Udflugter & rejser. Se alle vores rejsemål her: Nyborg-rejser.dk

Nyborg Rejser - Udflugter & rejser. Se alle vores rejsemål her: Nyborg-rejser.dk

Ved første øjekast ligner den måske forgængeren, men testbilen med sportpakke, andre fælge og matrix-LED lygter understreger, at designet på den nye Audi A4 er strammet meget op.

Artiklen er hentet i arkivet

Hvorfor køre firmabil, hvis man kan få en firmajet? Det er indtrykket af den helt nye Audi A4 i den hæsblæsende version med 272 hk dieselmotor og alskens udstyr. Den tyske gentleman har hårde hug i stemplerne

Men man skal ikke skue hunden på hårene. Under "pelsen" er den nye model ikke alene blevet lidt større i længden, mellem akslerne og i bredden, designet har også fået flere knæk og linjer, mens den nye kølergrill og baglygter med svaj adskiller den fra den kendte model. Så må man leve med, at high-tech-forlygterne, kaldet Matrix-LED, koster 41.000 kr. ekstra. Alt for udseendet.

Vellykket skabning

A4 angiver formatet: lille firmabil. Avant betyder stationcar - i dette tilfælde en ualmindelig vellykket skabning i en prægtig kulør, kaldet mythos-sort. Den uhøjtidelige mellemting mellem blå og sort lak fremhæver de tidløse, enkle linjer. Den står sig både til jeans og habit. Jeg må så også indrømme, at testbilen er den halvdyre A4 Avant Sport 3,0 TDI, der starter ved 822.820 kr. men er spækket med så meget ekstra udstyr, at prisen havner på hele 1.278.000 kr. Jeg vender tilbage med en beskrivelse af visse dele af det. Teknisk er bilen nemlig et helt katalog over, hvad Audis ingeniører har i godteposen.

Jeg har allerede testet den firedørs sedan med 2,0 TDI-motor og 150 hk, som er en vogn uden reelle svagheder, men også uden evne til at begejstre. Det kan ikke siges om testbilen, hvis motor er en engleblid perle, men med et djævelsk overskud til enhver lejlighed.

Her er der seks cylindre, 272 hk og et bundtræk, så man må sig forbarme: 650 newtonmeter. På papiret synes den at passe fortrinligt til en gummiged, men virkeligheden er mere nuanceret. Den løber lige så tyst og vibrationsfrit, som var den et Rolex-værk i et af Big Bens tårnure.

Automatgearet, nu med otte trin, skifter hurtigt og rykfrit, hvor du hverken når at mærke eller tælle, hvor mange trin automatikken gearer ned, før du bliver sendt forbi lastvogne og blåhårede pensionister med et overlegent sug af kraft og en dæmpet knurren. Selv under kraftig acceleration lyder den store motor mest som en mor, der nynner sin baby i søvn.

Effektivt firehjulstræk

Overarmene i maskinrummet sørger for, at den store vogn kører fra 0-100 km/t. på 5,4 sekunder, og hvis ikke elektronikken stoppede festen ved 250 km/t., skulle der garanteret kun et par vinger til for at få A4 til at lette. A4 sætter da også af som en atletisk sprinter fra startblokken. Firehjulstrækket sikrer nemlig massivt vejgreb, selv på sjaskvåde vinterveje, også i sving, hvor Quattro sender Audien gennem kurverne uden logren med halen. O.k., sjovt bliver det aldrig, det er det sjældent i en Audi, men det er umanerlig behageligt og sikkert.

Styringen er lillefinger-let ved lav hastighed, men strammer klædeligt op ved motorvejsfart. Det skyldes, at den på denne bil er dynamisk, hvor små ratbevægelser giver kraftige styreudslag ved lav fart, og det er ekstra udstyr. Nok er det behageligt, men det virker alligevel lidt kunstigt at køre med og koster godt 21.000 kr. ekstra.

Under alle omstændigheder er vi om bord i en særdeles retningsstabil vogn, der samtidig er støjsvag som en større luksusbil, noget, som de akustiske sideruder, der er ekstraudstyr til 10.000 kr., også medvirker til.

Hvordan gear, styretøj, affjedring og motor skal opføre sig, bestemmer du selv: Tryk på en knap, og Audien tilbyder tysk temperament i tre udgaver: Komfortabel, dynamisk eller sportslig, noget som er standard fra 190 hk diesel og opefter.

Lækker kabine

Bag rattet vil enhver ergoterapeut vende tommelen op for kørestillingen, og det er endda lykkedes Audi at gøre førerpladsen intim og mere rummelig end før.

Pladsen på bagsædet går an til et par smalskuldrede voksne, men forsøger man at være tre deromme, bliver man generet af en stor kardantunnel i midten. Bagagerummet er ved første øjekast uklædeligt beskedent, men det kan udvides nedad. Overliggeren for finishen bag rattet, som i forvejen var den bedste på markedet, er løftet en tand med bløde materialer, tætte samlinger og touch-kontakter, du kan betjene med fingerpålæggelse.

Den 12,3 tommer store, lodretstående skærm, der følger med navigationsanlægget, som er ekstraudstyr, har samme forarbejdning som en Ipad og en lige så klar og skarp grafik, men, bitte, Audi, jeg ønsker mig en berøringsfølsom skærm.

Testbilen er også med Audis virtuelle cockpit til 5000 kr., og hvor man kan specificere, hvordan man gerne vil have, at instrumenterne tager sig ud. Det ser fedt ud, men er måske ikke ligefrem en nødvendighed. Vi har også et Bang & Olufsen musikanlæg med 19 højttalere og særligt designet 3D-lyd med om bord. Pris: 24.925 kr.

Vi kørte endvidere med Audis assistentpakke Tour, der blandt andet omfatter en adaptiv fartpilot og køassistent, der gør, at man under køkørsel og meget tæt trafik kan slippe rattet, så bilen selv holder sporet og hastigheden til køretøjet foran. Det fungerer fremragende i meget tæt trafik, men absolut bedst i rigtige køer og på vejstrækninger uden lyskryds og pludselige sving. Under alle omstændigheder virker der op til godt 60 km/t., men bedst ved noget lavere hastigheder. Herligheden koster 27.312 kr.

Den favnfuld af udstyr, som testbilen er udrustet med, tager tyskerne sig altså kurfyrsteligt betalt for, for Audi har det fortsat med udstyr, som von And har det med penge: Der foræres intet væk. Er man til lækkert udstyr, er det muligt at nedgradere lidt på motorfronten, idet samme maskine også fås med 218 hk, og så er der næsten 100.000 kr. at spare.

Er Audi A4 den perfekte bil? Ikke helt. Man savner lidt nerve, lidt sjæl. Teknisk har Audi på mange måder overgået BMW og Mercedes. Men jeg ønsker mig noget feedback fra vejen, noget af den kommunikation mellem mand og maskine, der gør det sjovt at køre bil.

På den anden side er det stensikkert det, Audi-kunderne vil have, og jeg må erkende, at det er længe siden, jeg har følt mig så godt tilpas i en testbil.

Audi A4 Avant Sport 3,0 TDI

Pris: 822.820 plus lev.

Beskatningsmæssig værdi: Kendes ikke præcist, men cirka 700.000 kr.

Testbilen: 1.278.000 kroner

Forbrug: 18,9 km/l.

CO2 pr km: 139 g.

Motor: 3,0 diesel med seks cylindre

Ydelse:272 hk/

3250 o/min.

Moment: 600 Nm/ 1500 o/min.

Topfart: 250 km/t.

0-100 km/t.: 5,4 sek.

Mere om emnet

Se alle

Audi A4

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70