Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Test: Kræfter i trængsel i ny Peugeot 308 GTi
Den nye Peugeot 308 GTi fører sig nu frem som topmodellen i modelserien, der ellers mest er kendt for billig privatleasing herhjemme. Prisen på den 272 hk stærke version er der dog ikke meget tilbud over: Hele 520.000 kr. forlanger Peugeot. Fotos: Christian Schacht

Artiklen er hentet i arkivet

Glem for en stund alt snak om privatleasing, førstegangsydelse og pris per måned.

Når det gælder den nye Peugeot 308 GTi, er det ikke tilbud ad libitum, der er relevant, blot kræfter i trængsel, rigeligt vejgreb og den rigtige, dybe brummen fra udblæsningen, der indikerer appetit på skarpe sving og kraftige accelerationer.

GTi kalder vi biltypen, opkaldt efter den VW Golf, der kickstartede en bølge af fyrige familiebiler tilbage i 1976, og Peugeots nyeste bud på sådan en skuffer ikke. Efter skræmmende få sekunder står nålen ud for et tal, der vil udløse så mange klip, at kørekortet kommer til at ligne et gækkebrev.

Ve den overlegne BMW-kører, der vil vise den franske "familiebil", hvem der bestemmer i overhalingsbanen. Han kommer til at fortryde det: Ude under dens kølerhjelm ligger en motor med en vindmølle af en turbolader, så den har et sejtræk, så man må sig forbarme.

Peugeot har nemlig droppet tøsemotorerne og lånt bæstet af en 2,0 benzinmotor med 272 hk fra sportsvognen RCZ, så vi kan spurte til 100 km/t. på seks sekunder rent, hvis man har den slags lyster.

Desværre er bilen meget kostbar til 520.000 kr., hvilket er væsentligt dyrere end hovedparten af konkurrenterne. Det vender vi tilbage til.

Diskrete linjer

Med sine raceragtige forsæder, udsigt til de skrigrøde bremsekalibre og et stort udstødningsrør i hver side taler den nok mest til reptilhjernen hos din indre Brian, men den er samtidig så tilpas diskret designet, at det på intet tidspunkt bliver pinligt at køre Peugeot GTi, og det er nok en bedre betegnelse at kalde 308'eren for en bodybuilder i designerhabit. Dog peppet op med skakternet mønster i kølergrillen, full LED forlygter og ekstra spoilere, bl.a. under kofangeren.

Men under de anonyme linjer gemmer sig det klassiske farvevalg, der er nedarvet fra ur-GTi'en 205, de røde stafferinger i rat og sæder, der sammen med sæder i en kombination af læder og alcantara virker meget lækkert.

Og bilen har en kørestil, der matcher attituden.

Lad os komme af sted.

Drej nøglen og GTi'en lægger fra land med en behagelig halvdyb brummen og et sejt bundtræk op gennem gearene.

Selv i det sjette og sidste gear er der masser af vitaminer at hente. Vejgrebet og kraftoverførslen er imponerende. I modsætning til visse andre hurtige forhjulstrækkere lider franskmanden ikke af problemet med, at det ryster i første og andet gear under kraftig acceleration. Et strålende eksempel på, hvor effektivt det indbyggede Torsen-differentiale er, men også en cadeau til Michelin Super Sport-dækkene og de store 19-tommer alufælge.

Fornemmelsen af vejgrebet kan kun blive mere autentisk, hvis jeg stiger ud af bilen og lægger mig ned på vejen med alle fire håndflader på asfalten. Det er destilleret køreglæde, og små håndledsbevægelser på rattet får bilen til at sno sig som en snog mellem ujævnhederne. Selv for spinkle chauffører, der let kan betjene kobling, bremse og det letgående gear.

Træls sportslyd

Et tryk på sportsknappen er til gengæld næsten unødvendigt. Godt nok strammes speeder-responsen op, og et rødt skær breder sig i instrumenterne, men lyden bliver forvandlet til et lidt kunstigt soundtrack, der kommer ud gennem højtalerne, og soundboosteren har en generende højfrekvent resonans, når Peu- geot'en køres helt ud i gearene, så vi lod den være i den almindelige opsætning.

Den bil er bare sjooooov. Og du er ikke et øjeblik i tvivl om, at det går stærkt.

Til gengæld halter det sekstrins gear, for vandringerne er også lige lovlig lange i det ellers præcise skifte.

På motorvejen ligger vognen ganske stabilt, men den begynder hurtigt at støje. Allerede ved 110 km/t kan du høre motoren, og ved højere hastigheder bliver det generende.

Det samme gælder affjedringen, der nok ikke er nyreknusende, men absolut heller ikke er i nærheden af at være komfortabel. Men undervognen er til gengæld så hård, at samlinger på motorveje dunker næsten ufiltreret op gennem ryghvirvlerne.

Det her er en bil, der giver en sund respekt for vejbump og kantsten.

Naturligvis har den en kabine, der tilgodeser føreren med et tykt, gribevenligt læderrat og skålformede bucketsæder, der støtter langt bedre, end man er vant til i de almindelige versioner.

Men det mikroskopiske rat gør næsten styringen for letgående i forhold til, at det er tale om en hårdkogt sportsmodel, og så bliver jeg aldrig helt dus med ideen om at skulle kigge hen over rattet for at se instrumenterne, mens selve betjeningen via den store skærm også er alt for omstændelig.

Jeg vil have gammeldags knapper, så man i det mindste kan skrue op og ned for varmen uden at skulle kigge på en skærm.

Billigere konkurrenter

Jo, Peugeot 308'eren er et opvisningsnummer i teknik og alligevel en vellykket, helstøbt super-GTI, som man kun kan beundre. Men den er meget dyr i forhold til konkurrenterne og kun 40.000 kr. billigere end den vanvittige 350 hestes Ford Focus RS med firehjulstræk og præstationer, der klart sætter 308 til vægs. Konkurrenterne er bl.a. Ford Focus ST med 250 hk fra 421.000 kr., VW Golf GTI med 220 hk til 450.000 kr. og Seat Leon Cupra med hele 290 hk, der koster 460.000 kr.

Herhjemme risikerer den derfor at blive en parentes, placeret mellem de traditionelle og billigere GTI'ere og über-GTI'en, Focus RS.

Mere om emnet

Se alle

Peugeot 308 GTi

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70