Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Test: Hybriden er den bedste Yaris

Test:
Hybriden
er den
bedste Yaris

Annonce:

OPLEV SKAGEN

Nyd et par sommerdage i feriehus på Skagen Strand

Den faceliftede Toyota Yaris har fået en mere markant front med et stort kryds. Det isblå logo signalerer hybrid.
Foto: Jens Overgaard

Artiklen er hentet i arkivet

Den faceliftede Toyota Yaris Hybrid er blevet mere civiliseret og økonomisk

Fronten med et enormt sort kryds i kølergrillen og lyseblåt Toyota-logo er sikre tegn: Det er den faceliftede Yaris som hybrid.

Den er flagskibet i Yaris-familien, som nu nærmest er genfødt med en midtvejsopgradering på mere end 1000 punkter. Rækken af ændringer løfter også den benzindrevne hybrid, som på papiret klarer 30,3 km/l mod forgængerens 28,3 km/l, og som vi tester i udstyrsversionen T2 til 199.995 kroner.

Filosofien er enkel: En elmotor tager fat fra første fløjt, mens 1,5-liters benzinmotoreen på 75 hk slår til, når vi kommer op i omdrejninger. Undervejs kan elmotoren på 61 hk supplere sin benzindrevne fætter, mens batterierne lades op med bremseenergi, ligesom elmotoren igen slår til ved lav fart.

Det hele er gjort enkelt med et CVT-gear og et stort viserinstrument, der fortæller, om vi oplader eller aflader batteriet. Den opskrift har vundet indpas, og de første årgange af Yaris Hybrid, der kom i 2012, har solgt pænt. Den forfinede version omfatter en kabine, som er opgraderet i forhold til den noget rustikke forgænger. Her er flere bløde og indbydende materialer.

Op i omdrejninger

De første par kilometer viser, at Yaris Hybrid stadig har sin force i byen og dens indfaldsveje, mens motorvejskørsel er mere anstrengende. Vi følger glidende og ubesværet med trafikken, mens bilen gnidningsfrit skifter mellem el- og benzinkraft.

Ved kraftig acceleration lyder motoren stadig som et tærskeværk, men i modsætning til de første modeller har Toyota-teknikerne fået pakket maskineriet bedre ind, så det er langt mindre anstrengende, selv om vi ikke er på samme fine lave niveau som i den større Auris Hybrid.

Det gælder især på motorvejen, hvor det i længden er anstrengende at fræse af sted i det høje omdrejnings-niveau, det kan kræve at følge trafikken med høj fart.

I byen vinder du ved at ride af sted på bølgen af omdrejninger, så du ikke kører for meget op og ned i rotationer.

I testperioden landede vi på et gennemsnit, der hedder 20,8 km/l ved blandet by-, landevejs- og motorvejskørsel. Det er o.k. Du kan gøre mere ved at sætte bilen i Eco-mode med forsinket speederrespons, noget, man kan leve med, bare man mestrer at ride på bølgen.

I en tid, hvor dieselkøbere i miniklassen skrumper i takt med, at der kommer flere letløbende og økonomiske benzinmotorer, passer hybriden fint ind som en bil, der forener økonomien fra en diesel med benzinmotoren og automatgearets letkørthed.

I forhold til klassemestre som VW Polo og Ford Fiesta er styretøj og undervogn ikke så skarpslebne og lægger op til mere rolig kørsel, men Yaris er til gengæld en af klassens mest rummelige.

Passer fint ind

Prisen på Yaris Hybrid starter ved 180.000 kroner i den billigste T1-version. Det er dog uden aircondition, bakkamera, læderrat, multimediesystemet Toyota Touch2 og alle de andre ting, som hurtigt gør T2-modellen merprisen værd.

Mere om emnet

Se alle

Fakta om Yaris Hybrid H2

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70