Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:

Artiklen er hentet i arkivet

Ford Galaxy er den storladne familiebus, som kan fragte et halvt fodboldhold. Den er mere end nogensinde et alternativ til en stor stationcar.

Hjørnerne er polerede, men de indre værdier er intakte i tredje generation af Ford Galaxy, der er bilen, hvis du går efter en solid familiebus med syv regulære siddepladser. Det bringer Galaxy i et eksklusivt selskab, der ellers omfatter Renault Espace og tvillingerne VW Sharan/Seat Alhambra.

Vi tester Galaxy med 180 hk TDCI diesel, topudstyret Titanium og Power-shift-automatgear med dobbeltkobling, der beløber sig til fyrstelige 573.000 kr.,

Men da de fleste bilister i den klasse erhvervsleaser, giver det mere mening at kigge på beskatningsværdien, som ligger på 471.000 kr. og kan presses ned på 417.000 kr., hvis du kan nøjes med den mindre 150 hk diesel og det billigere Trend-udstyr.

Det betyder, at Galaxy er inden for rækkevidde som et klart alternativ til en klassisk firmastationcar, der ligger i samme luftlag, men hvor du altså får uendelig mange flere anvendelsesmuligheder, lige fra at fragte et halvt fodboldhold i regulær mandfolkestørrelse til at lægge sæderne ned og smide en stak mountainbikes ind.

Prisen er, at bilen, der matcher forgængeren på mål, fylder godt i landskabet. Men den er letkørt, og oversigten med en let hævet kørestilling er god.

Faktisk giver de store glasarealer et næsten frit udsyn hele vejen rundt uden blinde vinkler.

Praktiker

I det hele taget vinder praktikaliteten. De brede bagdøre og en nem vippe-skyde-funktion af bagsæderne gør det let at komme ind på tredje sæderække, hvor undertegnede med mine 1,78 meter har fint med plads.

Bag rattet kan vi nyde overblikket, hvor der nu er kommet mere ro over sagerne, efter at Ford har ryddet op i det bling-agtige instrumentbord i forgængeren. Til gengæld skal der arbejdes med naviga-tions- og multimediesystemet, hvor menuer og trykfunktioner er omstændelige og langsomme.

Mange udstyrsmuligheder

Med den nye generation ruller Ford en lang liste af nye udstyrsmuligheder ud. For eksempel en tredje sæderække, der kan lægges ned elektrisk, full LED-for-lygter, der selv blænder ned ved modkørende, fartpilot, som justerer ind efter vejskilte, eller kamera, som kan se om hjørner.

Ford har indbygget en ny avanceret integral-bagaksel, som skulle give bedre komfort og fastere køreegenskaber.

Løftet holder helt på komfortsiden, mens du skal over i den mere adrætte S-Max, hvis du går efter en bil med nær- vær og skarpe køreegenskaber. Her må du så slække på pladsen i tredje sæderække.

Støjsvag

Galaxy er stadig det sikre valg med en nærmest busagtig fremfærd og knusende rolige retningsstabilitet. Og så er lydniveauet nu så lavt, at vi nemt kan snakke lavmælt med dem på tredje række.

Her passer den 180 hk diesel i kombination med automatgearet perfekt til bussen, som har tilpas kraftoverskud.

De 400 Nm leveres silkeblødt, mens gearkassen skifter fjerlet. Forbruget, som på papiret hedder 18,5 km., imponerer dog ikke og holder ikke engang i praksis.

På bundlinjen står alligevel en Galaxy, som er forfinet og byder på mere funktionalitet og plads end nogensinde.

Mere om emnet

Se alle

Ford Galaxy 2,0 TDCi 180 hk Power-shift Titanium

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70