Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
BREAKING NEWS
- Bios erklæret konkurs
Test: Ford C-Max får klø af Citroën C4

Test: Ford
C-Max får
klø af
Citroën C4

Annonce:

Nyborg Rejser - Udflugter & rejser. Se alle vores rejsemål her: Nyborg-rejser.dk

Nyborg Rejser - Udflugter & rejser. Se alle vores rejsemål her: Nyborg-rejser.dk

Ford C-Max (tv.) møder Citroën C4 Picasso, som er spritny. Tyskeren har det mere end svært mod den særdeles vellykkede franskmand, som tilbyder avanceret teknik, mere plads og en gedigen komfort.
Foto: Christian Schacht

Artiklen er hentet i arkivet

Den nye Citroën C4 Picasso vinder over Ford C-Max takket være bedre design, kvalitet og plads-forhold.

Mens flere konkurrenter i den kompakte mpv-klasse tilbyder syv siddepladser, holder Citroën C4 Picasso og Ford Focus C-Max fast i det gamle koncept med, at bilerne også kan fås i kortere udgaver med fem separate siddepladser.

Ford C-Max har vi flere gange rost, siden den blev Årets Bil i Danmark for tre år siden, men den bliver slået af den helt nye C4 Picasso, viser testen. Duellanterne stiller begge med 1,6 liters dieselmotorer, topudstyr og priser på godt 300.000 kroner.

C4 Picasso 1,6 Hdi Intensive står til 336.990 kroner, mens Ford C-Max 1,6 TDCi Titanium koster 298.210 kroner.

Prisforskellen skrumper dog hurtigt ind, hvis man vælger det mere sammenlignelige Seduction-udstyr til C4. Det gør, at Picasso kun er 4000 kroner dyrere.

Det ligner altså remis på prisen, men nu tager franskmanden stik hjem. Vi kommer nemlig ikke uden om designet, hvor Citroën rammer plet med moderne linjer og en avantgardistisk front, som får familieflytteren til at ligne noget direkte fra catwalken i Paris. Her begynder Ford-vognen allerede at se gammel ud, og fabrikken barsler da også med et kraftigt facelift til næste år.

Senere i år kommer en Citroën Grand Picasso med syv sæder, og hvis det går som hidtil, vil det være denne model, der bliver solgt flest af i Danmark.

Godt med plads

Begge biler er fulde af familievenlige finesser. De tre sæder i midterrækken kan længdejusteres, overalt er der små aflæggerum til Iphone, Ipad-mini og solbriller. Et ekstra vidvinkel-spejl gør det muligt at holde øje med uvorne unger på bagsædet.

De kan til gengæld se på det centerplacerede speedometer i C4, hvis mor kører for stærkt. Det risikerer hun let, for instrumenthuset er så overlæsset med tal og informationer, at øjet mister overblikket.

Den store centrale 12''-skærm indeholder informationer som speedometer, tripcomputer, eventuel navigation osv. Skærmen er meget indbydende i sine grafiske elementer, hvor de forskellige informationer blender ind over hinanden, afhængig af, hvor vigtige de er, eller hvordan du selv ønsker, at designet skal være.

Den lille skærm, der sidder nederst, bruges til betjening af for eksempel varme, ventilation og radio. Det hele styres med tryk på skærmen, og man er nødt til at kigge på den for at finde den rigtige funktion.

Tysk logik

Så er der mere tysk stringens i C-Max, som er intuitiv at betjene. At man også sidder bedre i de stramme Ford-sæder, er måske mindre overraskende. Til gengæld tilbyder Citroën et fantastisk udsyn gennem widescreenforruden - her sidder man mere indelukket og uden det store overblik i Forden.

Samtidig er familieflytteren fra Fran-krig den største af de to, og det kommer både bagsædepassagerer og deres plads til gode.

For ikke at tale om C4-testbilens passagersæde foran, som mod merpris kan udstyres med elektrisk fodstøtte og massage i ryggen, så man næsten føler sig hensat til businessclass i et fly. Samtidig er der virkelig meget udstyr i C4 her i topmodellen, blandt andet navigation, nøglefri start og parkeringssensor. Forden er også ganske veludstyret med blandt andet klimaanlæg og alufælge, men slet ikke som C4-topmodellen.

Men lad os komme ud at køre.

Kapable køreegenskaber

Her viser det sig hurtigt, at det ikke er uden grund, at Ford C-Max blev Årets Bil i Danmark 2011. Alt fra motor, gear, undervogn og styretøj er sat op til narrestreger, så farmand kan have det sjovt bag rattet.

Køreoplevelsen i C-Max og Picasso er så forskellig som weissbier og Beaujolais-vin: Hvor C4 sværger til blødere fjedre, er C-Max anderledes stålsat. Den tackler sving med stram disciplin og et styretøj, der adlyder chaufførens mindste vink. Alligevel formår undervognen at filtrere vejens ujævnheder fra.

Trods lidt verdensfjern styring og kraftig krængning i sving klarer C4 sig sjovt nok bedre, end man skulle tro. For selv om den kører fremragende på motorvejen, har undervognen også appetit på snoede sogneveje.

Den bliver bare aldrig underholdende som C-Max og vil gerne skrubbe farten af over forhjulene. Det er altså prisen for den komfortable køremåde.

Automatisk parkering

Kommende ejere af de to testbiler kan under alle omstændigheder slippe for en væsentlig del af den parkeringspanik, der jævnligt rammer storby-bilister.

De kan i bogstaveligste forstand læne sig tilbage og lade de nye, automatiske parkeringssystemer klare ærterne, hvis man investerer i parkeringsassistenter.

Sidste del af duellen udkæmpes på mekanik. Begge biler stiller jo op med dieselmotor, og det får de omtrent lige meget ud af. De 115 heste er lysvågne og har ingen problemer med at sparke liv i bilerne.

At motorerne i princippet er ens, er der en god forklaring på: Ford og PSA Peugeot Citroën har været fælles om et stort antal dieselmotorer de sidste 12 år.

De kunne nu godt komme i gang med at finjustere 1,6 enheden lidt, for den er ikke den mest kvikke eller støjsvage i feltet længere. Det går bedst i den nyere Citroën, som er den mest støjsvage i bytrafikken, mens de begge dog er uden irriterende motorlarm på motorvejen, hvor et sjette gear dæmper omdrejningerne.

I det daglige lærer man hurtigt at sætte pris på det udmærkede gearskifte i C-Max, hvorimod det aldrig bliver en specialitet hos franskmændene, hvor det virker mere knoklet.

Citroën vinder

Spørgsmålet er, om franskmanden eller tyskeren er bedst? Svaret giver næsten sig selv: Den retlinede C-Max er som skabt til forældre, der kan lide at køre bil, men hader overraskelser. Lægger man mere vægt på komfort, plads og fleksibilitet, er C4 Picasso bedst.

Jeg elsker at køre bil, men kan godt undvære den lidt mere sportslige kørestil i C-Max, for jeg er faldet pladask for mantraet i C4 Picasso: Det skal være behageligt at køre bil, så passagerer og chauffør skal have det rart i en lækker atmosfære. Det har man i den nye Citroën.

Uanset bilvalg vil begge dog være gode familielokomotiver til efterårsferien med plads og komfort for alle pengene.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70