Log ind

Test: Auris Hybrid udfordrer dieselbiler

  • Test: Auris Hybrid udfordrer dieselbiler
  • Test: Auris Hybrid udfordrer dieselbiler

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Over halvdelen af Toyota Auris-køberne vælger en hybrid-model. Andelen ventes at stige med en faceliftet version, der er sparsommelig, men ikke helt harmonisk.

Annonce

Hvornår begynder hybridbiler at give mening? Det sker, når resultatet ses på pengepungen. Derfor har Toyota Auris Hybrid for alvor fået fat. Den klarer på papiret op til 28,6 km/l, og det er noget danskerne kan forstå, selv om den i praksis snarere kører omkring 18 km/l.

Faktisk valgte seks ud af ti Auris-købere i fjor en hybrid, og i år ventes endnu flere at købe en af modellerne med benzinmotor og batteri.

Den tendens hjælpes på vej af et facelift og den nylige afgiftsnedsættelse, som har skåret en halv snes tusinde af prisen, der starter fra 245.000 kr. Det er priser, som matcher den nye 1,2-liters turbobenziner, hvis man tager højde for, at hybriderne har klimaanlæg og automatgear, og importøren har endda fjernet dieselbrænderne fra programmet, da hybriderne er mere konkurrencedygtige.

Vi tester Auris i stationcarudgaven Touring Sports med mellemudstyret H2 Comfort til 279.990 kr. Det er en model, som med faceliftet har fået skarpslebet den ellers underspillede front med mere bid, mens interiør-kvaliteten er løftet en tand. Her er de mest hårde plastflader gjort mere indbydende. Vi er ikke i tvivl om holdbarheden. Men det er langtfra klassens lækreste. Til gengæld har mediesystemet Toyota Touch, som er standard fra model-trinnet, fået et løft med bedre grafik og hastighed.

Opgraderet motor

På hybridfronten har teknikerne optimeret 1,8-liters benzinmotoren på 136 hk - som stadig er en sugemotor - og batteripakken, så bilen nu får mere ud af dråberne.

Udgangspunktet er det samme: Du styrer transmissionen med et lille letkørt joystickagtigt gearskifte, og så klarer teknikken resten. Hybriden kan som udgangspunkt køre et par km på ren strøm med en hastighed op til landevejskørsel, før benzinmotoren tager over, mens batteriet lades op, når du accelererer eller bremser. Opladningen spæder så til forbrændingsmotoren, så den nipper mindre til dråberne.

Kunsten er at holde speederfoden så rolig så muligt, for så snart du accelererer, går motoren nærmest op i det røde felt og larmer som et tærskeværk. Der har især skurret i ørerne i de mindre Yaris Hybrid, mens Auris er bedre dæmpet. Det gælder også i testbilen, hvor vi dog ikke oplever den store forskel i forhold til forgængeren.

Det hele handler om kørestil. Hvis du doserer speederfoden rigtigt, er Auris Hybrid den nærmest perfekte bybil, fordi du kan flyde med strømmen på indfaldsvejene og flette efter behag, mens bilen ruller lydløst på strøm i køkørsel.

Udfordring

I forhold til Yaris har Auris en ekstra trumf som komfortkonge på motorvejen. Her kræver den dog stadig rotorpiskende accelerationer for at følge trafikken, og det opleves uharmonisk i en bil, der ellers nærmest er pakket ind i velour. Det gælder også køreoplevelsen, hvor den smørbløde affjedring og ditto sæder giver et hint i retning af de franske biler af den gamle skole.

Opsætningen passer godt til det flydende hybrid-flow, men gør ikke Auris til den mest køredynamiske på markedet. Til gengæld er den praktisk og regulær - stationcaren rummer hele 530 liter bagage. Alt i alt en pakke, som er værd at overveje. Toyota giver nemlig fem års garanti på hybriddelen og står inde for batteriet i 10 år. Du skal bare kunne leve med accelerationslyden.

Mere om emnet

Se alle

Toyota Auris Hybrid Touring Sports H2 Comfort

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere