Log ind

Tesla-salget i top før lukketid

  • Tesla-salget i top før lukketid
    1 / 4
    Mange har sikret sig en Tesla S til nul kr. i afgift, og den store elbil blev med 465 stk. den fjerdemest solgt bil i november.
  • Tesla-salget i top før lukketid
    2 / 4
    Peugeot 208 har med 882 solgte biler fortrængt VW Up på førstepladsen.
  • Tesla-salget i top før lukketid
    3 / 4
    Den lille Opel Karl har bidt sig fast i toppen, hvor den i november lå som nummer 14 på top-20 listen.
  • Tesla-salget i top før lukketid
    4 / 4
    Mercedes C-klasse lander med 371 biler på en fin 10. plads. Heraf er mange gået til erhvervsleasing.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

De nye afgifter satte præg på november måneds bilsalg, hvor Tesla S røg ind som Danmarks fjerdemest solgte bil

Annonce

Udsigten til at spare hundredetusinder af kroner har fået mange danskere til at slå til og købe en Tesla S, før afgiften hæves fra årsskiftet.

Faktisk fik hele 465 købere leveret en Tesla S i november, hvilket gjorde el-bilen til den fjerdemest solgte bil i november. Det viser de foreløbige tal fra De Danske Bilimportører. Skat har nemlig ikke den endelige opgørelse over salget i en måned, som på mange måder var usædvanlig.

Reaktioner

Midt i november vedtog Folketinget at nedsætte afgiften fra 180 pct. til 150 pct. på personbiler, hvilket kom de større og lidt dyrere modeller til gode.

Det fik ifølge bilimportørerne nogle kunder til at handle omgående, mens andre ville vente og se, hvordan afgiftssænkningerne udmønter sig. Umiddelbart har sænkningerne ikke sat det store præg på top-20-listen. Noget usædvanligt ligger Mercedes C-klasse dog på listen, og den er endda placeret ret højt på en 10. plads med 371 solgte biler. Her er mange gået til erhvervsleasing.

I toppen er det dog fortsat gamle kendinge med Peugeot 208, VW Up og Toyota Aygo i nævnte rækkefølge på de tre første pladser, hvor 208'eren igen har snuppet førstepladsen efter at være fortrængt af VW Up i nogle måneder. År til dato har Up dog fortsat en pæn føring. Den verserende motor-skandale i VW-koncernen har umiddelbart ikke ændret ved danskernes appetit på mærket, hvor Polo og Golf indtager 9. og 18. pladsen.

Samlet set blev der solgt små 17.000 biler i november, hvilket matcher måneden før, og tallet ligger en halv snes pct. over samme måned i fjor. 2015 ser også ud til at holde sig 10 procent over 2014-salget.

Det samlede salg i år til dato tangerer dermed 190.000 biler, og forudsigelserne på 200.000 stk. ser ud til at holde vand.

Andre afgifter

Samtidig peger pilen mod færre mikrobiler og flere minibiler.

- Vi tror ikke, at danskerne har behov for mindre biler end vore naboer. Det er i høj grad et spørgsmål om, at biler er markant dyrere i Danmark, og at vores afgiftssystem forøger prisforskellen mellem mikrobiler og familiebiler. Ændringen i registreringsafgiften, som netop er kommet, vil afhjælpe det forhold lidt, fordi mellemklasse-biler blive forholdsmæssigt billigere. Det er et skridt i den rigtige retning, siger Gunni Mikkelsen, administrerende direktør for De Danske Bilimportører.

- Vi ser meget gerne, at afgiften får udgangspunkt i nogle mere intelligente kriterier - så kunne langt flere køre i en lidt større bil med bedre sikkerhedsudstyr og uden at belaste miljøet yderligere, siger han.

Læs også klummen side 13

  • Af:

    , Fyens Stiftstidende

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere