Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Tandrems-sag udvides til Citroën

Tandrems-sag
udvides til
Citroën

Annonce:

Løver og elefanter i Tanzania. Verdens bedste safari i Tanzania!

Løver og elefanter i Tanzania. Verdens bedste safari i Tanzania!

På sigtekornet. Forbrugerrådet og FDM truer nu også med at trække Citroën i retten i sagerne om knækkede tandremme.

Artiklen er hentet i arkivet

PRINCIPSAG: FDM og Forbrugerrådet opfordrer alle bilejere med knækkede tandremme til at klage
Forbrugerrådet og FDM truer nu også med at trække Citroën i retten i en sag om en knækket tandrem.

De to forbrugerorganisationer ønsker at få rettens svar på et principielt spørgsmål: Er det bilejeren eller importøren, der skal betale, hvis tandremmen springer før det oplyste udskiftnings-tidspunkt i bilens instruktionsbog? Forbrugerrådet og FDM mener, at skifteintervallet er en garanti, mens bilfabrikkerne blot kalder det opgivne kilometertal "vejledende".

Sagen om den knækkede Citroën-rem er sendt til udtalelse hos Citroën Danmark, fortæller jurist i Forbrugerrådet, Sonny Kristoffersen.

Han opfordrer samtidig ejere af andre bilmærker, der har været udsat for knækkede tandremme, til at klage.

- De skal først henvende sig til importøren. Bliver de afvist, er vi villige til at kigge på sager for alle bilmærker, siger Sonny Kristoffersen.

Dermed optrapper Forbrugerrådet og FDM deres bestræbelser på at få sagen afgjort i retten. De to organisationer har længe forsøgt at køre en tilsvarende princip-sag på vegne af over 30 Fiat-ejere. Men hver gang det har trukket op til en retssag, har Fiat-importøren valgt at udbetale erstatning.

For to uger siden erklærede Forbrugerrådet så, at det var "slut med at frede Opel". Det har indtil videre resulteret i 14 klage-sager om knækkede Opel-tandremme. De ligger fortsat til udtalelse hos den danske Opel-importør. I denne uge rettede Forbrugerrådet så sigtekornet mod Citroën.

Enkeltstående fejl

Sagen ligner de 57 andre sager om tandremme, der ligger hos Forbrugerrådet:

For tre år siden købte bankfuldmægtig Keld Lystoft i Greve en brugt Citroën Xantia, årgang 99. Bilen havde fået skiftet tandrem på autoriseret værksted ved 123.000 kilometer. Ifølge servicebogen skulle den kunne køre 120.000 kilometer inden næste tandrems-udskiftning.

I februar runder bilen 202.000 kilometer, da tandremmen pludselig knækker - 41.000 kilometer før det angivne skifte-interval. Reparationen løber op i 14.000 kroner.

- Jeg mente selvfølgelig, at Citroën skulle dække udgifterne. Men de afslog med henvisning til, at tandremmen ikke længere var dækket af den ét-årige garanti, og at de kun ydede kulance-erstatning til nyere biler, fortæller Keld Lystoft til KørGodt.

- Jeg blev harm. Som bilejer kan man jo ikke gøre andet end at følge instruktionsbogens anvisninger. Hvis de ikke holder, må Citroën jo ændre skifte-intervaller.

Hos Citroën-importøren ligner svaret det, Fiat og Opel tidligere har givet deres utilfredse kunder:

- Vi har ikke truffet en endelig afgørelse, men umiddelbart vil vi ikke betale, siger Citroëns servicechef Michael Nordlund.

- Dels er tandremmen ikke længere dækket af den ét-årige garanti, dels har bilen efterfølgende ikke været serviceret på autoriseret Citroën-værksted. Vi har altså ikke haft en chance for at opdage en eventuel fejl på tandremmen i tide.

Ifølge Michael Nordlund sker det sjældent, at tandremmen knækker på en Citroën. Måske kun 50 gange om året.

- Det er uheldigt for ejeren. Men vi betragter det som en enkeltstående fejl på en bil af ældre dato. Derfor vil vi ikke yde erstatning.

Lang vej til dom

Det er lige hvad Forbrugerrådet og FDM ønsker at høre. Får Keld Lystoft ikke dækket sine udgifter til reparation, kan den knækkede tandrem i hans Citroën Xantia blive den principsag, de to forbrugerorganisationer leder efter.

Hvis det da ikke ender med forlig som i Fiat-sagerne.

- Man kan frygte, at Opel og Citroën i lighed med Fiat bare vil betale for at undgå en retssag, erkender juridisk chef i FDM, Lars Ellegaard.

Men er det ikke også hvad det her handler om: I truer med retssag, og så betaler importørerne til glæde for de berørte bilejere?

- Det kan man godt sige. én af vores fornemste opgaver er netop at løse konkrete sager. Men det bedste ville være at få en endegyldig afklaring på, hvorvidt forbrugeren eller importøren skal betale, hvis en tandrem knækker før skifte-intervallet.

Det er noget nyt, at I går i pressen og truer. Er det ikke at bruge grovfilen?

- Jo, men det er berettiget. Vi har for eksempel flere Opel-ejere med fuld autoriseret service på deres biler. Pludselig knækker tandremmen før det angivne skifte-tidspunkt. Alligevel vil importøren ikke betale. Så er forbrugerne i klemme - og for dem er det ikke småpenge, det drejer sig om, siger Lars Ellegaard.

Lykkes det FDM og Forbrugerrådet at trække en bilimportør i retten, kan der gå lang tid før der falder dom.

- Denne sag bliver ikke afgjort i en fart. Det kan tage år, for vi skal formentlig hele vejen til højesteret. Og så kan det endda ende med et forlig i stedet for en principiel dom. Men vi er opsat på at få klarhed over det her problem, så nu bliver vi ved. Ingen bilmærker skal længere regne med at gå fri, siger Lars Ellegaard.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70