Log ind

Sydfynsk par stopper jordomsejling

  • Sydfynsk par stopper jordomsejling
  • Sydfynsk par stopper jordomsejling
  • Sydfynsk par stopper jordomsejling

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Sjette og foreløbig sidste del af beretningen fra Faaborg-parret, der nu langtids-oplægger i Malaysia og kommer hjem
Sydfyn - Jorden rundt - Sydfyn

Af Allan Nielsen og Lise-Lotte Schønberg, - om bord på sejlbåden Mizar, der afgik fra Spodsbjerg på Langeland i juli 2008. Nu oplagt i Malaysia

n Vi forlod så Østtimor den 22. September 2009 for at sejle til Indonesien. Vi havde læst på sejlernes hjemmeside Noon-site, at man i Kupang var begyndt at håndhæve loven om, at der skal betales told af indførsel af luksusvarer, som et skib betragtes som. 50 pct. af værdien. Der skal stilles garanti for beløbet, og efterfølgende når man forlader landet bliver denne ophævet.

Vi havde ikke lige mulighed for at stille sådan en garanti, så vi valgte at gå direkte til Bali, hvor sejlklubben garanterede for en, og der skulle ikke betales nogen told. Det blev en lang motorsejlads. Med vind og strøm imod. På et tidspunkt lå båden nord-syd, men vi gik med to knob sejlede vestpå over grunden. Det var en sej tur, og vi var glade, da vi endelig kunne lægge til på Bali den 28. september. Da der ikke var plads i marinaen, lå vi uden på en hollænder, som vi brugte som mooring. Indklareringen gik smertefrit. Alle myndigheder utrolig hjælpsomme og venlige.

Det blev til nogle afslappede dage i marinaen. Der var langt til byen, så det var taxa ud og hjem, men stadigt billigt. Vi bestilte turbil, og blev kørt rundt på øen og så alle seværdighederne, startende med barong-dans, træskærere, batikarbejde, te-terrasser, sølvarbejde m.v. Vi sluttede oppe på vulkanen, hvor det desværre var så tåget, at vi intet kunne se.

Aldrig set noget lignende

Vi skulle imidlertid videre, og kunne forlade Bali den 7. oktober og sejle mod Batam, som ligger lige syd for Singapore. Sidste mulighed for at klarere ud af Indonesien. Igen en sejlads for motor og lidt sejl en gang imellem. Vi befandt os stadig i stillebæltet, og området er kendt for sine tordenstorme. Pludselig opstående storme med kraftige regnskyl. Cirka halvvejs fik vi en sådan. Vi nåede ikke helt at få bjærget storsejlet så hele agterliget blev pisket i stykker. Men det var hurtigt overstået, og snart var det roligt igen. Tordenvejr oplevede vi. Aldrig har vi set noget lignende. Lyn på tværs af himlen, zig-zag lyn, lyn som starter på midten og forgrener sig i alle verdenshjørner. Natten blev oplyst som dag. Lidt uhyggeligt. Tænk hvis man bliver ramt.

Fiskerbåde lysende som fodboldstations

Fiskebåde udgjorde også en stor fare. Specielt om natten. Og aldrig har vi set så mange fartøjer. Perlerække efter perlerække af lys ligger ude i horisonten. Man fisker ved at sejle medstrøms f. eks. nordpå. Når så strømmen vender, ja så vender hele fiskerflåden og sejler med strømmen sydpå. Når vi så kommer tøffende med tre knob imod strømmen på vej nord, så er det temmelig skræmmende at se hele flåden på måske hundrede fartøjer, der kommer imod en. Navigationslys har man ikke. Men bådene er oplyste som fodboldstadions. Man har indtryk af at de blusser fisk. Det er ofte temmelig svært at se på afstand, hvilken vej de sejler. Og ofte ændrer de kurs pludseligt. To både kan fiske sammen med nettet spændt ud mellem sig, det skal man også tænke på. Igen andre fisker med bøjer. Disse er fastgjort på lange og tykke bambusstænger ca. 3-4 mt lange. Og det kan godt høres, når man rammer sådan en.

Ved at gå rigtig galt...

At vi i dag kan skrive denne artikel, er et tilfælde af hurtige reaktioner. Det var ved at gå rigtigt galt. Midt om natten sejler vi slalom mellem fiskerne, vi viger for alt uden undtagelse. Vi synes at vi havde styr på lysene. Vi så ude foran for tværs et lys fra en fisker og regnede med at han ville gå ned langs vor bagbord side. Pludselig ændrer han kurs og tager retning direkte i mod os. Fuld hammer. Inden vi får bestemt retningen af ham, er han helt tæt på, og vi må lave en undvigemanøvre ved at kaste båden til styrbord. Vi var så tæt på, at vi kunne se, hvad de skulle spise senere på natten. Og et besætningsmedlem var ved at tabe skeen, da han fik øje på os i mørket. Der var vi noget rystede.

Så efter en mere end spændende sejlads nåede vi så ud i Singapore Strait og styrede mod nordspidsen af Batam, Nongsa Point Marina. Her var der også temmelig befærdet, men nu var vi i træning og slap helskindet frem. Den del at strædet ligger lidt syd for storskibsruten, og ikke helt så trafikeret.

Ud i Singapore Strait

Om morgenen kl. 06.00 den 16. oktober kunne vi så lægge til i marinaen og starte indklarering m.v. Også her gik alt gnidningsløst. Alle de nødvendige embedsmænd var samlet her. Så vi kunne trætte sætte os i restauranten og spise en gang morgenmad. Her er dejligt afslappet i marinaen. Men igen, den ligger langt fra by og indkøb. Så det blev til megen spisning på restauranten i marinaen, og badning i poolen.

Vi syede selv vores agterlig, da det ikke var muligt at finde en sejlmager i byen. En uge blev det til, inden vi tog videre. Vi skulle nu ud i Singapore Strait og krydse storskibsruten. Den 23. oktober var det af sted, og der er mange skibe i Singapore Strait. Både for ankers og sejlende. Det tog næsten en hel dag at nå frem til Malaysia, hvor vi kunne dreje nordpå og gå op i Malacca-strædet. Vi havde stort set sejlet slalom gennem både, der lå for anker. Et kæmpe areal. Vi kunne senere læse i avisen, at mange skibe var lagt der på grund af tidernes ugunst, og besætningen havde forladt skibene.

To på restaurant: 40 kr.

Første stop på vejen var Port Dickson. En strækning på 165 sømil. Igen ingen vind og hovedsagelig motorsejlads. Man lå i eller tæt på storskibsruten, så der var tæt trafik omkring en hele tiden, og man skulle hele tiden være opmærksom på fiskere også. Sent på eftermiddagen næste dag kunne vi så lægge til i marinaen i Port Dickson. Indklareringen gik smertefrit. Igen var der pool-besøg, spisning i marinaens restaurant og afslapning.

At spise ude her i Malaysia koster ikke meget. to mennesker kan spise to gange ris med okse eller kylling to sodavand og brød til for d.kr. 40,-. Så det er begrænset, hvor tit man gider at stå i varmen og lave mad om bord.

Vi forlod så Port Dickson for at gå til næste havn Lumut som ligger 145 nm nordpå i Malacca-strædet, hvor vi ankom den 30.10.09. Lumut ligger et stykke oppe af en flod ved øen Pangkor. En ikke så besøgt marina af udenlandske både. Men der var plads. Dejligt sted. Næsten midt i byen. Pool og restaurant. Her var vi så en 8 dage. Foretog os det sædvanlige med at spise i restauranten og bruge poolen flittigt. Ren afslapning. Der er ikke så meget for en turist at se i området. Øen Pangkor er kendt for sine dykkesteder og hvide strande. Men det vi har set af det Malaysiske hav, er ikke videre rent. Affald, plastic, poser, skidt og møg flyder i vandet, der ikke er særligt klart. Det giver ikke en lyst til at bade eller dykke.

Skal vi fortsat sejle?

Vi har jo talt meget om bord, hvad der skal ske i fremtiden. Skal vi fortsat sejle Kan vi nå hjem til den 1. juli i år? Hvad med det tiltagende pirateri omkring Aden-bugten?, mv. Egentlig var vi på vej til Thailand for at gå på land, og få lavet lidt reparationer og rensning af bund, inden turen over Det Indiske Ocean. Måske ville vi så lægge båden op i Tyrkiet, hvis vi ikke kunne nå hjem.

Vi er i hvert fald enige om, at det at sejle som vi gør nu, det vil vi gerne i fremtiden. Vi vil også gerne blive i området Malaysia, Singapore, Thailand, Vietnam. Se mere til det, uden at skulle jage af sted. Der har været meget fart på. Så egentlig er der ingen grund til at lægge båden op i Tyrkiet. (Så undgår vi også Rødehavet).

Beslutningen blev derfor, at båden bliver i Malaysia. Vi gør båden fuldkommen i stand, så den kan klare tre år enten i vandet eller på land, indtil vi kan genoptage sejladsen. Vi skal hjem og arbejde i tre år, før vi kan vende tilbage og starte sejladsen igen. Så det er der vi ligesom er endt.

Skibet skal gennemmåles

Vi havde fået kontakt med et værft på øen Penang som reklamerede med, at de kan stålarbejder. Så da vi alligevel skulle forbi, for at komme til Thailand, ville vi lige kigge ind. Vi ankom den 9. november om morgenen. Vi havde valgt, at skibet skulle gennemmåles for tynde plader. Vi fik det gjort på Fiji også, men det var kun nogle få steder. Skibet skulle sandblæses og males op igen. Hvis der var bløde steder, skulle pladerne skiftes. Det var hovedopgaverne.

Vi kom på land. Den 8. december er status, at skibet er sandblæst, primet og målt igennem, der var nogle kritiske steder og en del plader skulle udskiftes, og der skulle doubles lidt. Doublingen og påsvejsning af nye plader er stort set på plads. Kun lidt finpudsning mangler. Så skal skibet opmales og så er vi stort set klar til at gå i vandet igen. Der skal selvfølgelig lidt genopbygning til, da det meste af apteringen er pillet fra hinanden, så de kunne komme til at svejse.

Alt er kaos om bord

Alt er stort set kaos om bord. Vi har måttet flytte til et lille hotel i Georgtown, hovedbyen på Penang, hvor vi så bor. Vi har lejet en scooter og kører frem og tilbage hver dag. Regner med at være klar omkring februar. Tanken er så at finde et sted båden kan være nogle år, indtil vi kan genoptage sejladsen. Ferier vil selvfølgelig gå til Malaysia, så vi kan se til båden en gang om året.

Georgetown er simpelthen multikulturelt. Her er bhuddistiske templer, der er moskeer og nogle få kirker. Indere, kinesere, thai, malaysier, stort set hele østen er repræsenteret. Det lever fint side om side.

Tørrede fiskemaver

Fællesguden er penge. Der er stort set boder og forretninger alle steder. Små spisesteder slået op i gyder. Man kan dårlig gå 50 meter før der er et lille spisested, hvor man kan kylling og ris i en eller anden kombination. Og utroligt billigt. Vi spiser ude, hver dag for tiden, da vi ikke kan lave mad om bord eller på hostlet. Og vi kan også her få to gange ris og noget kylling plus to vand for ca. dkr. 40,-. Så er der jo en del nye retter vi ikke har hørt om før, f. eks. tørrede fiskemaver med ris.

Så var der torpedosuppe. Den forstod vi ikke rigtig, så vi måtte spørge. Det var altså suppe kogt på tyrens ..., ja man kan jo selv gætte hvilket organ. De lå ligeså pænt opmarcherede klar til at komme i suppen. Vi afstod at prøve. Vi var ikke helt klar til det endnu.

Rotter og affald

Afhentning af affald er ikke rigtig sat i system endnu, så meget affald bliver efterladt på gaden for afhentning på et eller anden tidspunkt. Det medfører en del rotter, som lever af det. Så er det jo et muslimsk land, og det er nok lidt underligt for os, at man stadig bruger pisk som en del af straffen ud over dødsstraf ved hængning. Vi følger jo lidt med aviserne. Og der er en del referater fra retten, hvor man kan læse hvilke straffe de forskellige kriminelle bliver idømt. F. eks. fik en kvinde 12 år for at have hældt kogende vand over sin hushjælp og brækket hendes næse. Det er jo stort set det vi idømmer ved mord og den slags hjemme. Ikke at hun ikke skal straffes, men 12 år. Et andet tilfælde var en mand der havde stjålet RM 500. Det var seks år og fire slag med pisken. OK, men det er jo deres system.

Jul: And med spaghetti

Så har vi jo holdt vores anden jul uden for Danmark. Den blev lidt mere juleagtig end sidste jul, som foregik på det Caribiske hav i en pivert mod Panama. I år fik vi så and og chrispy pork. Chrispy pork, det er sværen fra flæskestegen der bliver stegt. Hertil var der spaghetti og lidt forskellige grønsager. Tæt på, men alligevel anderledes.

Anden køber man hel, og så bliver den ellers hakket ud i passende størrelser. Vi spiste i en såkaldt food-court, dvs. et stort afgrænset område, hvor der kun serveres mad. Der er så måske 50 restauranter med forskellige retter, afhængig af, hvor i østen de kommer fra. Thai,- phillipine, kina, vietnam ?mad. Nu afventer vi nytåret, og er lidt spændte på, hvordan de fejrer det. Politiet har meldt ud, at de ikke vil tolerere, at der sprøjtes skum på forbikørende eller hopning på biler. Der vil blive slået hårdt ned. Så det kunne lyde som om, at der er gang i den.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere