Log ind

Suzuki satser på de snusfornuftige Den helt nye Suzuki Celerio er ikke nogen smart eller køreglad mikrobil, men er særdeles rummelig og økonomisk

  • Suzuki satser på de snusfornuftige Den helt nye Suzuki Celerio er ikke nogen smart eller køreglad mikrobil, men er særdeles rummelig og økonomisk
    1 / 3
    Den nye Suzuki Celerio er absolut ingen skønheds-åbenbaring, men det er en praktisk femdørs bil med plads til fem og god plads. Fotos: Suzuki/Christian Schacht
  • Suzuki satser på de snusfornuftige Den helt nye Suzuki Celerio er ikke nogen smart eller køreglad mikrobil, men er særdeles rummelig og økonomisk
    2 / 3
    Celerio er en af de få biler i det lille segment, der må trække en trailer og endda 400 kilo.
  • Suzuki satser på de snusfornuftige Den helt nye Suzuki Celerio er ikke nogen smart eller køreglad mikrobil, men er særdeles rummelig og økonomisk
    3 / 3
    Instrumenteringen er velfungerende, og der er aircondition, selv i basis-modellen til 89.995 kr. Spændende er designet dog ikke ligefrem.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

I en tv-reklame for godt 15 år siden lå en voksen mand på gulvet og legede med biler. Sønnen var ikke så munter, for han passede den lille tankstation, som farmand drønede forbi hele tiden. Budskabet om, at Suzukier kører langt på literen, gik rent ind hos køberne. Og i de år solgte Suzuki en hærskare af små, billige, primitive, spinkle og frem for alt nøjsomme Altoer. Faktisk blev der solgt så mange, at den næsten var danskernes foretrukne folkevogn.

Afløseren, der kom i 2009, opnåede dog aldrig samme succes, men nu vil forhandlerne i gang med at gentage kunststykket med en helt ny model, der både erstatter Alto og den højere Splash, og som har premiere i denne weekend.

Den væsentligste forskel til dengang er, at konkurrenterne også har fået øjnene op for de tusindvis af kunder til småbiler, der koster fra et stykke under 100.000 kr. Se blot trillingerne Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo, for slet ikke at tale om Seat Mii, Skoda Citigo og Volkswagen Up, der er blevet danskernes foretrukne indkøbsvogne.

Rimelig pris

Suzuki håber, at de ved, hvad der får danskerne til at gribe til tegnebogen: Fornuftige priser, god benzinøkonomi og masser af plads og udstyr. Sådan beskriver importøren i hvert fald selv den seneste mikrobil på markedet, og efter det første korte møde med den nye japanske lilleput, der produceres i Thailand, er signalementet ikke helt ved siden af.

- Vi synes selv, at Celerio er klassens mest praktiske bil, siger Suzuki-impor-tørens pressechef, John Mogensen, der forventer at sælge et par tusinde biler om året, svarende til, at man måske lige sniger sig ind på top 20-listen.

Priserne starter ved 89.900 kr., og det er faktisk ganske fair i lyset af, at nyheden har aircondition, elruder foran og blue-tooth med om bord, også i basisversionen. Vil du have versionen, der kører op til imponerende 27,8 km/l, ryger prisen dog op med 10.000 kr., hvor der så også følger et par detaljer med som LED- kørelys og stop/start af motoren, når bilen holder stille.

Vi kører den mest økonomiske version, men begge yder de 68 hk og har tre cylindre. Kræfterne rækker glimrende i byen, men maskineriet virker som i de fleste andre biler i den lille klasse noget kort for hovedet, hvad hestekræfter angår, når man kommer op på landevejshastighed.

Men en klassisk Suzuki Alto-skavank - slaskedukke-gearskiftet - er kureret med en mærkbar opstrammer, så nu er det faktisk muligt at ramme det forventede gear uden at tage kvælergreb på gearstangen. Faktisk fungerer gearkassen supergodt.

Klassens mest rummelige

Den helt store fordel er dog pladsen i kabine og bagagerum, der er blandt klassens største. Der er sikkerhedsseler til fem personer, og samtidig er Celerio en af de få mikroer, der kan monteres med anhængertræk og må trække 400 kilo.

I det hele taget er det de praktiske evner, der springer i øjnene og ikke smart design eller underholdende køreegenskaber. Tværtimod.

Det høje og smalle look vinder ingen skønhedspriser, og under testen måtte min køremakker og jeg indkassere den bet at blive grinet højlydt af, da fire unge fyre kørte op ved siden af os i den lille Celerio. Det er de snusfornuftige bilkøbere nok ligeglade med, og de vil sandsynligvis også blot trække på skuldrene ad det noget upræcise styretøj og et sæt svingegenskaber, der absolut ikke giver nogen form for køreglæde. Til gengæld kan de glæde sig over, at den høje bil giver et godt overblik, og at store ruder og små blinde vinkler giver lette parkeringsmanøvrer i den kompakte bil.

Garantien er, som altid hos Suzuki, tre år, og dermed er den nok bedre end de europæiske konkurrenter, men den når ikke Hyundai i10 og Kia Picanto, der har hhv. fem og syv års garanti.

Dermed er vi fremme ved det største problem for den nye Celerio, nemlig den hårde konkurrence. En tilsvarende Hyundai i10 Move Air, altså med a/c, men dog ellers mindre udstyr end Celerio, fås fra 94.995 kr., og det er en bedre kørende bil på alle områder. Og så er den næsten lige så rummelig.

En lang række andre konkurrenter til omtrent samme priser byder sig også til, men ingen af dem er så rummelige som Celerio, bortset fra Mitsubishi Space Star til samme pris, hvor pladsen er dens trumfkort.

Mere om emnet

Se alle
Suzuki Celerio nu med automatgear

Suzuki Celerio nu med automatgear

Suzuki Celerio

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere