Log ind

Superbiler har igen hovedrollen

  • Superbiler har igen hovedrollen
    1 / 8
    De heftige superbiler bliver også flyvende i den nyeste Fast & Furious Film. Her er det Doms Dodge Charger off road 1971, som er kastet ud med faldskærm. Fotos: UPI
  • Superbiler har igen hovedrollen
    2 / 8
    I de første film fyldte streetrace meget. Vin Diesel og Paul Walker udfordrer her en Ferrari 355 i deres hurtige Toyota Supra.
  • Superbiler har igen hovedrollen
    3 / 8
    Filmens hovedpersoner går ikke af vejen for åbne biler, og er her hoppet på en Chevrolet Corvette Gran Sport 1963 i Fast Five.
  • Superbiler har igen hovedrollen
    4 / 8
    Dom alias Vin Diesel rammer i sin Plymouth T-Bone Road Runner skurken Shaw i skikkelse af Jason Statham, der kører i en Maserati.
  • Superbiler har igen hovedrollen
    5 / 8
    Hurtighed er afgørende. Her er det en Mustang og en Escort MKI 1600, som sætter skurkens kampvogn ud af spillet i den sjette film.
  • Superbiler har igen hovedrollen
    6 / 8
    Superbiler på stribe i den nye film. Her anfører en Dodge Challenger en McLaren P1, en Dodge Viper, en Ferrari 458 og en Bugatti Veyron.
  • Superbiler har igen hovedrollen
    7 / 8
    Rapperen Chris Bridges, der spiller Tej, nærstuderer her sin Ferrari 458 i ?Fast & Furious 7?.
  • Superbiler har igen hovedrollen
    8 / 8
    En Ford Escort MKI 1600 med rødder tilbage til 1960?erne, spiller en afgørende rolle i at få vippet en kampvogn ud over en bro.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Vin Diesel og den afdøde kultskuespiller Paul Walker er tilbage i "Fast & Furious 7", hvor superbiler som Mclaren P1, Bugatti Veyron og Lamborghini Aventador er på rollelisten.

Hvorfor ikke kaste en Dodge Charger ud med faldskærm fra et C-130 Hercules-transportfly og accelerere direkte ved landing? Eller tage et flyvehop mellem to skyskrabere i Abu Dhabi i en mange-millioner-dyr specialbil?

Filmstjernen Vin Diesel gør det hele i de mavepustende scener, som får endnu en tand i den syvende "Fast & Furious"-film, der netop har haft premiere, og som bygger videre på de ingredienser, der har skabt en dedikeret fanskare: Hurtige biler, action og et persongalleri med et team, der er mere end bare venner.

Vi møder igen Vin Diesel og den nu afdøde Paul Walker i de bærende roller som Dom og Brian. Jason Statham, der fik et gennembrud i "The Transporter", træder ind i rollen som den nye über-skurk, mens action-bøffen Kurt Russel også er på listen.

Med 7'eren lægger instruktør James Wan nye brikker til det univers, der blev skabt med den første "Fast & Furious"-film fra 2001.

Den tog afsæt i miljøet med ulovligt gaderæs i Los Angeles. Men efter de første film, som var mere rendyrket streetrace, ændrede filmene karakter.

Vendepunktet blev nummer tre, "Tokyo Drift", fra 2006, som foregår i den japanske hovedstad, mens de tre følgende film har været klar action, men stadig med masser af biler og spektakulære biljagter.

Afgørende muskelbiler

Dom alias Vin Diesel sværger til voluminøse amerikanske muskelbiler og allerhelst en Dodge Charger, mens Brian i skikkelse af Paul Walker går efter letfodede japanske hurtigløbere som Toyota Supra, Subaru WRX Sti eller favoritten, Nissan Skyline GT. Det er en af de røde tråde i "Fast & Furious"-filmene, hvor muskelbiler altid spiller en afgørende rolle i de hæsblæsende planer.

Det gælder også i den nyeste, hvor rollelisten af biler strækker sig fra en Ford Gran Torino 1968 til en sjælden W Motor Lykan Supersport, der er en af verdens dyreste og mest sjældne biler.

De firehjuledes roller bliver gennem serien mere spektakulære. Mens hovedpersonerne i "Fast Furious 1" kører om kap i Toyota Supraen mod en Ferrari 355, er det i film nummer seks en Ford Escort MK I 1600 med rødder tilbage til 1960'erne, der spiller en afgørende rolle i at få vippet en kampvogn ud over en bro.

Her kører Doms kvindelige pendant, Letty, i et stykke 70'er-historie, nemlig en Jensen Interceptor.

Superbiler

I den nye film er der masser af superbiler som Bugatti Veyron, McLaren P1 og Ferrari 458, så der er nok af motorlyd i højttalerne.

Universal Pictures har en hel afdeling, som mellem hver film finder biler og skruer de krævende actionscener sammen.

- Biler er som cowboyens hest eller samuraiens sværd. De er forlængelser af vore helte eller repræsenterer deres personlighed. Vi prøver altid på at beholde den filosofi, men afslutter den på en ny måde hver gang.

Det står dog fast, at Brian altid får den hurtige bil, mens Dom altid får den vanvittige bil, siger Chris Morgan, executive producer på filmen.

Paul Walker havde benzin i blodet og stor indflydelse på de biler, han kørte i.

- Jeg blev indoktrineret fra barnsben af min bedstefar, der var mekanisk interesseret og havde bilmagasiner liggende overalt. Han var Ford-mand og opdagede, at han var god til at gøre ting bedre. Det skete ved at sætte sig bag rattet og køre race. Han havde den første Ford Falcon, der kørte over 250 km/t., hvilket var en bedrift på den tid. Derfor var det også med stor glæde, at jeg kørte en Ford Escort MK1, fortalte Walker ved premieren af "Fast & Furious 6".

Brødre som stand-ins

Undervejs har det dog knebet med at finde nok af de mere sjældne biler som Doms Dodge Charger. Det viste sig allerede ved film nummer fire, hvor der blev brugt syv Chargers under optagelserne. Derfor har filmselskabet bygget en glasfiberform, som kan sættes på andre understel.

Virkeligheden overhalede fantasien, da Paul Walker i 2013 kørte galt i sin Porsche Carrera GT og blev dræbt. Det fik filmselskabet til midlertidigt at indstille optagelserne til 7'eren.

De gik i gang igen i 2014, hvor filmen blev gjort færdig med hjælp fra Paul Walkers to brødre, Caleb og Cody Walker, som stand-ins. Universal Pictures har løbende spundet handlingen tættere sammen ved at lade personer fra tidligere film vende tilbage. Det gælder også i den nye, hvor Lucas Black, der havde hovedrollen i "Tokyo Drift", nu er på banen igen.

Film nummer fire, fem og seks foregår før treeren, "Tokyo Drift", mens den nye nummer syv foregår lige efter. Filmene kan godt ses hver for sig, men hvis du er inde i universet, er der en rød tråd.

I "Fast & Furious 7" er det ellers lovløse team, som også består af Hobbs, Letty, Roman, Tej og Mia, faldet til ro som bedsteborgere. Imidlertid er de jaget af Dec-kard Shaw alias Jason Statham, som vil hævne sin bror, der blev dræbt i 6'eren.

Teamet må svare igen og skal samtidig hjælpe de amerikanske myndigheder med at sikre en tophemmelig prototype af sporingsudstyr. Det bringer dem til Japan, Mexico, Den Dominikanske Republik, Brasilien, Abu Dhabi, De Kanariske Øer og Storbritannien.

I de tre første film blev der ikke alene kørt streetrace, men også arbejdet meget med motorerne på de stylede biler. Det satte gang i en helt ny trend herhjemme.

Tungere køretøjer

- Hele miljøet her skabte et marked og en kultur, der ikke havde været der før, forklarer motorjournalist Ebbe Sommerlund, som har fulgt streetmiljøet mange år og i dag bl.a. er pressechef på arrangementet Danmarks Hurtigste Bil, DHB.

Et klart hint var netop DHB, som fik en opblomstring og ændrede karakter.

- Tidligere byggede folk tyske biler om med lidt krom. Nu byggede man ud med glasfiber, mens streetrace også fik et boom med filmene, siger Ebbe Sommerlund.

I dag er interessen for stylede og gejlede biler og streetrace slet ikke på samme niveau.

I mellemtiden har filmene dog også ændret karakter, og nogle af køretøjerne er blevet væsentligt tungere. I "Fast & Furious 5" dukker den amerikanske agent Hodges op i en 9,5 ton pansret Gurkha F5, mens der altså også er en Chieftain-tank på banen i 6'eren.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere