Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Spar penge med fartpiloten

Spar penge
med fartpiloten

Annonce:

Safari og store oplevelser i Kenya – Oplev det ægte Afrika på en rejse til Kenya

Safari og store oplevelser i Kenya – Oplev det ægte Afrika på en rejse til Kenya!

Der kan være en gevinst ved at bruge fartpiloten rigtigt, siger Søren Holten Jacobsen, som er chefinstruktør på FDM-Sjællands-ringen, giver gode råd. Foto: Jonas Ahlstrøm

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Mange overser mulighederne i en fartpilot

Der ligger en skjult pengemaskine i din bil. Rigtig mange biler i den stadigt mere populære miniklasse kan nu fås med fartpilot som standard- eller ekstraudstyr.

Og her er penge at spare, hvis du bruger den rigtigt. Ikke alene kan du spare på diesel- eller benzindråberne, der er også større chance for at holde speederfoden i ro, hvis du skulle ryge ind i en af politiets nye fotovogne.

Selv om der ikke er lavet undersøgelser, tyder meget nemlig på, at alt for få bruger de muligheder, der er i fartpiloten. Det er udstyr, som er mere gængs i mellemklassen og ofte standard i firmabilsklassen.

-Det er mit indtryk, at mange ikke bruger fartpiloten. Det er lidt det samme som, at mange måske godt ved, hvordan de skal køre brændstoføkonomisk, men ikke gør det i praksis, lyder det fra Søren Holten Jacobsen, der er chefinstruktør på FDM-Sjællandsringen.

Han kender ikke årsagen, men det handler i mange tilfælde om vane. Søren Holten har en række råd til, hvordan du kan bruge fartpiloten bedst. På almindelig landevej er kunsten at holde bilen på de lovpligtige 80 km/t. i det højeste gear og sætte fartpiloten til. Her kan hentes fem-ti pct. på brændstoffet.

På motorvej er der meget at spare ved at gå fra 130 km/t. til 110 km/t., fordi luftmodstanden er stor ved høje hastigheder. Faktisk hele 20 pct. Så hvis du kan leve med at ligge konstant på 110 km/t., er der noget at tjene.

Du kan også hente noget ved at ligge konstant på 100 km/t. i inderste spor ved fartgrænser på 110 km/t. Søren Holten peger dog på, at der er tale om motorvej, hvor du lovmæssigt heller ikke må være til fare i trafikken. Så de nævnte tal er anbefalede mindsteværdier i godt vejr.

Først og fremmest gælder det om at være opmærksom og følge trafikken. Men det er nemmere at ligge konstant på 110 km/t. frem for på 130 km/t. Der vil dog ofte være langsommere køretøjer som lastbiler i det inderste spor.

Bakker kan give udfordringer for fartpiloten, uanset om vi er på landevej eller motorvej, og her kan besparelsen gå tabt, hvis ikke man tænker sig om.

-Fartpiloten er bedst, når den bruges på flade strækninger. Lad bare fartpiloten være slået til op ad lange bakker, men det kan være en fordel at slå den fra lige før stejle bakketoppe, siger Søren Holten.

Generelt kan du dog spare på dråberne uden de store anstrengelser, men med få enkle råd. Det mest basale lyder på at komme op i fart og i det højeste gear rimelig hurtigt. For eksempel, når du kører på accelerationsbanen til motorvejen. Her lyder rådet fra Søren Holten på at accelerere med speederen halvt nede for at ramme det rigtige niveau.

Kan være søvndyssende

Fartpiloter har også en bagside.

- Hvis du kører lange stræk, er der risiko for, at fartpiloten virker direkte søvndyssende, advarer instruktøren.

Derfor er det ikke nødvendigvis en fordel at bruge teknologien på lange, lige stræk - i timevis. I Danmark, hvor vi stort set har mere begrænsede afstande, hersker dog ideelle forhold. De nye typer adaptive fartpiloter, som selv lægger afstand og følger hastigheden til den forankørende - nogle helt ned til køkørsel - er mere sikre.

Mere om emnet

Se alle
Priserne svinger på fartpiloter Mens nogle mærker i miniklassen har fartpilot som standard, er det ekstraudstyr på andre

Priserne svinger på fartpiloter Mens nogle mærker i miniklassen har fartpilot som standard, er det ekstraudstyr på andre

Brug fartpiloten

Bøderisiko: Bilister bakker op om fotovogne

Bøderisiko: Bilister bakker op om fotovogne

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70