Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:

Som en
oliesheik:
Den hurtigste
og den dyreste

Annonce:

Rejs billigt til Menorca

Oplev den smukke ø. Se alle vores tilbud her!

Som en oliesheik: Den hurtigste og den dyreste

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Nogle kan bare ikke få nok. Så vi kører både den til dato hurtigste Land Rover samt Range Rover Autobiography Black, som her beskrives som en opgradering fra 1. klasse til "sådan lever vi oliesheiker"-klassen.

Der findes den slags personer, hvor det almindelige bare ikke er godt nok. Tag en almindelig Range Rover - den koster 1.872.900 kr. lige ud af posen, og så får du oceaner af stil, moderne luksus, 258 diesel-heste og et image, der er blevet hamret ud på godsejeres marker i årtier. Men for nogen kan det blive for kedeligt, for ordinært.

Heldigvis har Jaguar Land Rover selv en løsning - Special Vehicle Operations. Det er mærkets pendant til Mercedes AMG eller BMW's M-afdeling, men til forskel fra de hurtige tyskere handler det her om at lave bilerne endnu mere luksuriøse.

De to ultimative topmodeller hedder Range Rover Sport SVR - som er mærkets hurtigste bil til dato - og Range Rover Autobiography Black, som bedst kan beskrives som en opgradering fra 1.klasse til sådan-lever-vi-oliesheiker-klassen.

Begge biler er imponerende, og som en anden fætter Højben er det lykkedes mig at vriste begge nøgler ud af Land Rover Danmark til en lille tur omkring Silkeborg-søerne.

Jeg starter i den "rigtige" Range Rover, hvor du skal hoppe op i stedet for ind. Luk den borgmurs-tykke dør, og tag kabinen i øjesyn. Som et moderne luksushotel er alt dækket af cremehvidt og bordeauxrødt læder, lækkert forarbejdet metal eller Makassar ibenholt, en dyr og meget sjælden træsort.

Bag rattet sidder du højt, og bilen burde komme med en skipperhat, for du føler dig som kaptajn på Titanic, når du navigerer den store, luksuriøse bil rundt.

Under hjelmen har testbilen Land Rovers største dieselmotor, en vidunderlig 4,4-liters V8'er med 339 hk og 740 Nm, som vitterligt har kræfter som en færge. Når du træder speederen ned mod det bløde gulvtæppe, rejser fronten sig som en speedbåd, og du og de 2400 kilo farer af sted mod horisonten. Luftaffjedringen og det høje tyngdepunkt gør, at alle bevægelser bliver langsomme og vuggende.

Tyst som i en læsesal

Bag rattet er der tyst som på en læsesal, så at angribe de små landeveje med andet end stoisk ro ville være en synd, men vi gør det alligevel.

På testruten er der et let, åbent højresving, men det går nedad mod svinget, og midt i svinget går vejen opad igen. Det er et udfordrende sving for de fleste biler i fart, men med Range Roverens masse bliver undervognen virkelig sat på prøve. Den er avanceret og kan justere luftbælge, støddæmpere og krængningsstabilisatorer op til 500 gange i sekundet for at begrænse krængningen og give den blødeste, mest behagelige oplevelse.

Hvad jeg ikke har opdaget i netop dette sving, er, at der er et udspekuleret lille hul i asfalten midt i svinget, som provokerer den 183 cm høje bils masse ud af balance. Heldigvis har de engelske ingeniører gjort deres arbejde grundigt, og jeg suser gennem svinget, som var det Titanic, der havde pulveriseret isbjerget og ikke omvendt.

Den eneste negative oplevelse, der er fra førersædet, er en knirkende lyd fra handskerummet, mens vi kører, indrømmet, råddent. Jeg kan ikke lade vær med at tænke, hvordan knirken ville udvikle sig, hvis man brugte denne Range Rover i terrænet. Det kan virke næsten forrykt at tage den store bil med derud, men med alverdens tekniske hjælpemidler, en frihøjde på 29,6 cm og evnen til at køre igennem 90 cm vand uden at få våde sko kan Range Rover klare det meste, men jeg tvivler på, at knirkelyden bliver mindre.

Nu er det ikke kun Range Rovers køreegenskaber, det handler om, for denne model skal ligesom en Rolls-Royce helst opleves fra bagsædet. I Autobiography Black-modellen er de to separate bagsæder 18-vejs indstillelige, og der er selvfølgelig både varme og køling i sæderne. Keder du dig, kan du snuppe en lur, for sæderne kan lænes 17 grader tilbage, og en pude kan køres op til at hvile benene. Er du mere til at blive underholdt, så er der tv og et 27-højttalers anlæg. Men festens højdepunkt er helt sikkert champagnekøleren i midterkonsollen, hvor der er også plads til to glas.

En detalje, der indikerer, at de fleste ejere givetvis vil nyde vognen fra bagsædet. I virkeligheden skal Range Rover Autobiography Black nok ikke så meget betragtes som en luksusliner, men snarere som et privatfly, der gør skituren i Alperne eller sommerferien ved Rivieraen til en fornøjelig smuttur.

Benzingurglende bisse

Jeg hopper fra Range Rover over i mærkets lavtflyvende og benzingurglende bisse - Range Rover Sport SVR. Den har en 5-liters V8'er med kompressor, 550 hk og et soundtrack, der er ren Ragnarok. SVR er langtfra noget nips med en egenvægt på 2333 kilo, men alligevel rundes 100 km/t på bare 4,7 sekunder - det er hurtigt, og bag rattet føler du det, som om du har fået nøglerne til et magtfuldt våben.

SVR står for Special Vehicle Racing, og til forskel fra storebroren, hvor alt handler om luksus, gælder det her om at køre stærkt - meget stærkt. Ingeniørerne fra SVO har testet modellen grundigt på den legendariske racerbane Nürburgring, så undervognen er afstemt til at køre hurtigt i stedet for at køre i mudder. Og selv om Jyllandsringen ikke ligefrem er Nürburgringen, så har vi fået mulighed for at tage et par omgange i den Supermans-blå stridsvogn.

På vej ned ad langsiden kan motoren få lov at sende alle 550 hk ned i asfalten, mens udstødningen sender sin torden ud over banen, men så er det bare med at stå på bremserne, inden det første venstresving dukker op. Hvis man er på jagt efter hurtige omgangstider, er det nemlig vigtigt at holde farten nede i svingene, for ellers mister forenden sit greb og understyrer. I stedet er det sjovere at vente til slutningen af svinget, for så at hamre speederen i bund. På den måde kan du få en let overstyring ud af svingene, for ESC-systemet tillader en smule ballade. Det er underholdende, men næste sving er et let højresving, man tager i høj fart over et lille bump, som kan gøre biler ustabile, og her føles SVR ikke ligefrem tillidsvækkende.

På trods af den opdaterede affjedring, der ligesom hos storebroren også kan kompensere for krængning, kan SVR ikke løbe fra, at den grundlæggende er en suv, som læner sig meget ind i svingene. Det er surrealistisk at køre sidelæns i så tung og høj en bil, og flere gange får jeg associationer til at køre et to-etagers hus på hjul. SVO-ingeniørerne har gjort hvad de kan, men en sportsvogn er SVR ikke. Det gør det til gengæld ikke mindre underholdende at neutralisere de fire 275 mm brede dæks greb med V8'eren.

De bliver aldrig ordinære

Jeg tvivler på, at ret mange SVR-ejere vil køre på samme måde i deres biler. I stedet vil de nyde V8'erens lyd og de sportslige, stramme forsæder og tanken om, at på trods af en topfart på 260 km/t bevarer Range Rover SVR stadig sin reduktionsgearkasse og kan derfor klatre over det meste - skulle man få den vanvittige idé.

I virkeligheden kommer de fleste Ranger Rover Sport SVR formentlig til at posere på promenader i Dubai eller Beijing, langt fra dagligdags bekymringer som registreringsafgift og benzinforbrug. Og det er vel netop, hvad produkterne på øverste hylde handler om. Som sagt findes der en slags personer, hvor det almindelige bare ikke er godt nok. Og hverken Ranger Rover Sport SVR eller Range Rover Autobiography Black bliver nogensinde ordinære.

Mere om emnet

Se alle

Range Rover Autobiography Black SDV8

Range Rover Sport SVR

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70