Log ind

Sminket brændstofforbrug: Bilproducenternes tal skal være mere retvisende

  • Sminket brændstofforbrug: Bilproducenternes tal skal være mere retvisende
    1 / 2
    Både den nuværende og den kommende test af bilernes brændstof-forbrug foregår i lukkede laboratorier og ikke i virkelig trafik. ADAC, som er FDM's tyske søster-organisation, har teknikken til at lave test, som matcher dem, der laves af bilfabrikkerne selv og på den måde kigge dem i kortene.
  • Sminket brændstofforbrug: Bilproducenternes tal skal være mere retvisende
    2 / 2
    Peugeot/Citroën og Opel begynder at teste modeller efter den nye WLTP-norm allerede i 2016. Hos PSA bliver der også tests med kørsel i rigtig trafik omkring Paris.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Du kan ikke regne med bilernes forbrugstal, men fra 2017 skal tallene matche virkeligheden bedre.

Annonce

En bil holder på et rullefelt.

Den har kun ét sidespejl, alle strømforbrugere inklusiv aircondition er slukkede, døråbninger og vinduesrammer er tapede til, der er ekstra højt tryk i dækkene, gearingen er højere, generatoren er pillet af, bremseklodserne er skubbet helt ind i kaliberen for at mindske mulig rullemodstand, mens motorolien er ekstra letløbende, og batteriet er ladet op til maks. Den vindstille hal er for øvrigt opvarmet til 30 grader.

Så begynder testen, der skal måle brændstofforbruget på en given bil efter den såkaldte NEDC-norm. Den foretages af bilfabrikkerne selv og simulerer kørsel i by, på lande- og motorvej.

Kravene er så små, at selv en motor med 50 hk ikke vil blive belastet. Det betyder, at små motorer godt kan flytte en stor bil, som altså vil få et mindre forbrug end i den virkelige verden. Og når det endelige resultat er klar, trækkes der lige fire procent fra ...

Det er unægteligt langt fra en vindblæsende dansk gråvejrsaften på motorvejen med 130 km/t., syv grader, regn og fuld styrke på alt, hvad der er elektrisk.

Test fra FDM viser, at bilerne typisk kører 15-25 pct. under tallene fra NEDC-normen. Men det reelle antal km/l kan ligge helt op til 45 procent under. Det er afvigelser, som er vokset i takt med, at EU har strammet kravene til energieffektive motorer med lavt CO2-udslip.

Golden Cars

Derfor skal testen nu gøres mere retvisende. Det er noget, som efter alt at dømme sker fra efteråret 2017, hvor bilerne skal testes efter den nye såkaldte WLTP-norm, som er gjort mere realistisk.

Her er der krav om, at det skal være standardbiler, fremfor at der er mulighed for såkaldte trimmede "Golden Cars", mens haltemperaturen er sænket til 23 grader, og dæktryk, batteriladestand og luftmodstand skal matche virkeligheden. Samtidig bliver kørselsmønstret gjort mere realistisk med længere tid og strækning, flere accelerationer og højere motorvejsfart.

Men målingerne foregår stadig indendørs, og bilerne må stadig stå uden strømforbrugere og får måske også rabat. Hos FDM er man positiv over for, at tallene nu rettes ind, men kritiserer også, at målingerne ikke bliver gjort endnu mere realistiske.

- Med WLTP er det et skridt hen mod mere retvisende tal. Man kan nok aldrig få gjort målingerne helt realistiske. Men man burde dog have strømforbrugere og især aircondition koblet til. Samtidig matcher en temperatur på 23 grader ikke danske forhold, hvor vi typisk ligger langt under, siger Torben Lund Kudsk, der er sekretariatschef hos FDM.

Nyt kørselsmønster

De endelige krav til WLTP er dog heller ikke endnu forhandlet på plads, så der kan ske ændringer.

Torben Lund Kudsk hæfter sig især ved, at der kommer et nyt kørselsmønster i testen.

- I dag kan de store biler med små motorer leve op til kravene uden at få sved på panden. Så de har sådan set to ansigter. De er designet til to discipliner: et ved testen og et i den virkelige verden. Nu bliver bilerne mere belastede og tallene dermed mere realistiske, siger Torben Lund Kudsk.

Det er især moderne downsizede benzinmotorer med turbo, som bliver meget mere belastede ved motorvejsfart, hvor der skal flyttes meget luft.

Torben Lund Kudsk vurderer også, at de aircondition-anlæg, der i dag sidder i bilen, er strømslugere og ikke særligt effektive, fordi de er slukket under testen. Hvis de var tændt, skulle de være langt mere effektive og dermed dyrere for bilfabrikkerne. Så det er et spørgsmål om penge.

De tyske bilfabrikker mener, at den nye norm vil angive et brændstofforbrug, som ligger 20 pct. under det tidligere, og dermed nærmer sig virkeligheden. FDM tror dog, at WLTP vil ligge måske 15 pct. under, mens bilen så reelt måske kører 20-25 pct. under de nuværende tal.

Kun stikprøver

NEDC (New European Driving Cycle) har rødder tilbage til 1997 og blev skabt som et instrument, hvor bilfabrikkerne efter en ens videnskabelig metode kunne sammenligne modellerne.

Argumentet fra bilfabrikkerne i dag er, at det aldrig har været meningen, at forbrugerne skulle kunne bruge den som målepind, men ikke desto mindre er den anvendt i markedsføringen. Samtidig er det bilfabrikkerne selv, som laver testen med stikprøver udefra. Og det er også tanken fremover, modsat i USA, hvor det er myndighederne, som står for miljøtest.

- Man kan ikke fortænke bilfabrikkerne i at gå lige til grænsen med at bruge de løse regler, men politikerne i EU har heller ikke været strenge til at stramme op. Der er mange penge og arbejdspladser på spil, vurderer Torben Lund Kudsk.

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere