Log ind

Små campere tromler reglerne ned

  • Små campere tromler reglerne ned
    1 / 2
    Vippetag. Skal det være nemt, skal camperen have en vippeloft under tagteltet, så der er ståhøjde inden døre. Flere af de små campere har en række løse plader løse i stedet - da de fylder mindre, kan overbygningen holdes diskret nede mellem tagbøjlerne, forklarer Michael Augustsen.
  • Små campere tromler reglerne ned
    2 / 2
    Værsgo' og spis. Reglerne kræver et køkken med vask og kogeblus. Det behøver ikke fylde alverden. Her er det klappe helt ud.

Artiklen er mere end 30 dage gammel

BALLAST: Minibusser tilføjes 200 kilo jern for at trykke afgiften i bund
Annonce
Told og Skat har længe set skævt til de små, billige autocampere. En del kunder har ingen planer om at campere i dem - de køber dem kun for at spare 60.000 kroner eller mere på afgiften på en luksusbil, lyder mistanken.

Derfor strammede myndighederne reglerne i fjor. Nu skal en camper veje mindst to tons, for at komme på laveste afgift.

Men den regel er allerede tromlet ned. Kreative bilbyggere lægger simpelthen nogle hundrede kilo jernplade ud på gulvet i luksusbilerne for at få vægten op. Så kan de ikke nægtes godkendelse.

- Det er helt lovligt, men det er bestemt ikke i reglernes ånd. De blev netop ændret for at stoppe ombygningen af MPV'erne, siger specialkonsulent Valdemar von Bülow fra Told og Skat i Høje

Tåstrup.

En af de snu bilskræddere, Michael Augustsen fra firmaet IN Automobiler i Valby, kan dog ikke se noget odiøst i den kunstige fedekur:

- De små autocampere er lige så seriøse som de store, mener han.

Han har formentlig tryllet snesevis af biler som trillingesøstrene Ford Galaxy, VW Sharan og Seat Alhambra godt op i vægt, og dermed betydeligt ned i afgift. Hvor mange, han foreløbig har sendt ud med jern i bunden, vil han ikke ud med.

- Det er en forretningshemmelighed, hedder det.

Men han understreger, at Ford, VW og Seat har godkendt ombygningerne, som sker på bestilling fra mærkernes importører og forhandlere.

60.000 kroner sparet

Opskriften på ombygningen af de tre bilmodeller er den samme. De tre biler er nemlig næsten helt ens i grundkonstruktionen og koster også næsten det samme. Tag for eksempel Ford Galaxy. Med syv sæder koster den omkring 390.000. Men ombygget til autocamper med fem sæder, et besværligt men diskret klaptelt på taget, en soveplade til kabinen, et løst bord samt et lillebitte køkkenmøbel med vask og spritblus koster den kun cirka 330.000 kroner. Voila. Køberen sparer

60.000 kroner, IN Automobiler får arbejde for 30.000 og staten går glip af

90.000 i afgift.

Som sagt er trylleriet både helt lovligt og forsvarligt. En tom Galaxy vejer fra fabrikken omkring 1650 kilo og må laste 825 kilo, så dens totalvægt kommer op på 2475 kilo. Når den får klaptelt, bord, køkkenskab og et par hundrede kilo jern kommer egenvægten på de afgiftsbesparende to tons. Så den kan stadig rumme 475 kilo brændstof, passagerer og bagage, før den når maksimumgrænsen. - Den er altså "frivægt" til mere end 75 kilo pr. person ombord, og de kan flere af de større campere ikke præstere. De har også kun en lasteevne på 400-500 kilo, men de har ofte otte siddepladser, argumenterer Michael Augustsen.

Præcis hvor mange kilo ballast, han lægger i en Sharan, Galaxy eller Alhambra for at få den op på to tons, vil han ikke sige:

- Forretningshemmelighed, lyder det igen.

Provokerende jern

Han ville heller ikke tillade, at vi tog billeder af jernet, da vi besøgte ham i Valby forleden:

- Jeg synes ikke, det er seriøst at fokusere så meget på pladerne. Et billede kan virke provokerende på myndighederne, mener han.

Så vi må nøjes med at beskrive i ord, hvad vi så:

Ikke én tyk, men en stak af fem tynde, nydeligt galvaniserede plader, som er nittet fast under gulvtæppet bag forsæderne.

- Ved at bruge enkelte plader kan vi nemt regulere tykkelsen efter, hvor meget bilen vejer i sig selv, forklarer han.

De fem plader er omkring 1,80 meter lange, 1 meter brede og tilsammen et par centimeter tykke. Og da en liter jern vejer 7,87 kilo, er det let at regne ud ballasten i alt vejer knap 300 kilo.

Ifølge Michael Augustsen er det ikke så meget - kun omkring 200 kilo, som i øvrigt ikke må fjernes. - Vi har ikke haft en sag om det, men jeg kan forestille mig, at Told og Skat vil kræve personbilsafgift af bilen, hvis den standses uden ballast, advarer han.

Hvordan de ombyggede biler med de svageste motorer opfører sig, kan vi ikke sige noget præcist om. Den eneste bil, vi kunne prøve, var en Galaxy Ghia med 2,8-liters V6-motor med 204 hk, og den har ingen problemer med at trække læsset. Det var mest på affjedringen, bilen virkede tung: Den fjedrede ikke ret elegant over vejens ujævnheder.

- Hvordan har du det selv med at lægge en masse ballast i en bil, som fabrikkernes ingeniører ellers har kæmpet med at gøre let?

- Fint nok, når nu reglerne er, som de er. Jeg synes, det ville være helt urimeligt, hvis folk skulle betale fuld personbilafgift for de små biler, og så meget sparer de altså heller ikke: Staten tjener får stadig masser af moms og afgift på de små campere, og ejerne betaler også ekstra vægtafgift. De små campere koster 6000-8000 kroner om året at eje.

Børnene elsker hulen

- Selvfølgelig bliver bilen ikke bedre af at få ballast i, men vægtforøgelsen betyder ikke alverden for brændstoføkonomien - fra fabrikken går en Sharan med 115-hestes TDI-motor efter normen 14,9 kilometer på en liter diesel. Efter ombygningen klarer den stadig 13,9 km/l, så lidt ekstra forbrug er der. Men hvis nu hver camper fik hver køber til at droppe blot én chartertur og tage på campingferie i Danmark stedet, så er der altså sparet meget flybrændstof og udenlandsk valuta, siger Michael Augustsen. Blandt meget andet.

- Har du selv være på campingferie i en af de små campere.

Ork ja. Tit. Børnene elsker det. De sidder godt undervejs og hygger sig virkelig i hulen oppe på taget, når vi holder stille.

Ifølge Michael Augustsen har det nye ombygningseventyr ikke nær samme omfang, som før totons-grænsen blev indført.

Valdemar von Bülow fra Told og Skat har samme indtryk:

- Men hvis vi ser, at ombygningerne tager fart, vil vi varsko Told- og Skattestyrelsen, som så må tage stilling til, om reglerne bør strammes yderligere, siger han.
  • fyens.dk

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere