Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:

Artiklen er hentet i arkivet

Bilsalget i januar ligger over samme måned i fjor, men køberne er præget af fornuft.

Januar betyder for mange sparekur og motionsture efter en julemåned med gang i kalorierne.

Den samme snusfornuft smitter af på bilkøberne i årets første måned. Med 16.436 biler blev der godt nok solgt flere biler end samme periode i fjor, men listen over de 20 mest solgte biler er præget af mikro- og minibiler, der hver især besætter otte pladser og kun levner plads til fire biler i mellemklassen.

I toppen ligger de evige rivaler, Peugeot 208 og VW Up, hvor franskmanden - som i december - har overtaget i januar og besætter førstepladsen fulgt af den lille Folkevogn.

En højdespringer på listen er Karl, der er Opels nye bud på en mikrobil, og som har fået godt fat. Men også Toyota Yaris og til dels Auris gør det godt på listen. Her får nye hybridmodeller med forbrug som dieselbiler danskerne til at se mod Toyota, der i øjeblikket kører kampagne på modellerne, hvor Auris er faceliftet. Suzuki Vitara har også sneget sig ind på listen, godt hjulpet af den nye turbobenzin-motor.

Med 308 og 108 højt på listen tegner Peugeot sig for den største andel. Her er det som tidligere kampagner med især privatleasing, som skubber franskmændene til tops.

Bilsalget i fjor rundede de 200.000 stk., og samtidig kom et opbrud, så flere købte biler i miniklassen fremfor de helt små mikrobiler. Den store afgiftsomlægning i slutningen af året, hvor registreringsafgiften blev sænket fra 180 pct. til 150 pct., har dog ikke umiddelbart sat sit præg med større biler i januar.

Fortsat optimistiske

Hos De Danske Bilimportører tror administrerende direktør Gunni Mikkelsen, at salget i 2016 vil ramme niveau fra i fjor.

- Vi har store og positive forventninger til det nye år. Vi tror på et salg af person- og varebiler i samme størrelsesorden som i 2015, siger Gunni Mikkelsen.

Han peger på, at elbilsforliget fra oktober, hvor elbilerne har fået en delvis afgiftsfritagelse nogle år frem, som trappes ned - finansieres af konventionelle biler, og at det kan koste salg, men at sænkningen af registreringsafgiften trækker den anden vej, fordi flere vil købe større, mere miljøvenlige eller sikrere biler.

- Vi tror, afgiftsnedsættelsen vil føre til fornyet interesse for køb af ny bil. De privatøkonomiske forhold er ganske gode, og der er en høj grad af tillid hos forbrugerne og erhvervslivet. Kundeinteressen i januar bekræfter dette, siger Gunni Mikkelsen.

Stadig salg af elbiler

Efter forrige måneds brandudsalg af elbiler, hvor mange købere fik travlt med udsigten til store prisstigninger efter afgiftsomlægningen, er salgstallene helt naturligt dykket. Mens Tesla S i december besatte førstepladsen af salgslisten med hele 1248 biler, blev der i januar indregistreret 31 af slagsen.

I alt blev der solgt 64 elbiler i januar, hvilket ligger på linje med samme måned i fjor. En stor del af disse biler kan dog godt være solgt med slutseddel før 8. oktober og er derfor ikke omfattet af en afgiftsstigning. De kan leveres frem til sommer uden afgift. Samtidig blev afgiftsstigningen dog ikke så stor som først antaget, og det har muligvis fået enkelte til at beslutte sig i januar.

Mere om emnet

Se alle

Bilsalget i januar

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70