Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
BREAKING NEWS
- 10 dræbt ved muligt selvmordsangreb i Istanbul
Ridse, ridse, ridse, ridse...

Ridse,
ridse,
ridse,
ridse...

Annonce:

Billig tilbud på charterferie

Se alle vores destinationer og billige tilbud her!

Koldt slid. Sprit og sprinklervæske dur ikke som isfjerner. De to væsker fordamper lynhurtigt og efterlader et endnu sejere ispanser. Sonax' og BlueTops isfjernere består af sprit med et skvæt klistret glykol, som forsinker fordampningen. De virker.

Artiklen er hentet i arkivet

ISTID: Vask ruden før parkering for natten
Glas er ikke, hvad det har været. Moderne bilruder er forholdsvis bløde. Så man gør klogt i at købe en sprayflaske med isfjerner i stedet for at skrabe løs på frosne ruder. Mener et firma, der importerer isfjernere.

Påstanden skal nu tages med et gran salÉ, nej det ødelægger bilens metal. Vi prøver igen.

Påstanden skal nu tages med flere forbehold.

Rigtigt er det, at bilernes forruder er blødere end i de glade, trafikfarlige tressere, og at de let får skrammer ved skraberi.

Men for det første er det ingen nyhed. Og for det andet er det sjældent skrabernes skyld, at ruderne får skrammer.

- Det er sand på ruderne, der er den egentlige årsag til, at ruderne ridses. Sandet virker som slibemiddel, når skraberen trækkes frem og tilbage, forklarer konsulent Søren Adsbøll fra glasfirmaet Pilkingtons kontor i Aalborg. Han har sine klare, kortfattede meninger om, hvordan man bedst fjerner is fra en rude:

- Skrab kun i én retning - lad være med at trække sandet frem og tilbage over ruden med skraberen!

- Brug kun skrabere af plastic - aldrig dem med metalblad. Metallets skarpe kant øger presset på sandkornene, som dermed sliber endnu dybere ned i glasset.

Vand er bandlyst

- Isspray kan man da godt bruge. Jeg gør det nu aldrig. Sprinklervæske dur ikke til optøning af ruder. Hvis man pøser sprinklervæske på en kold rude, fryser væsken lynhurtigt til is igen, og så er man lige vidt. Nej, tålmodighed og varme fra varmeapparatet er det bedste middel. Og hvis man gider, kan man også lægge et tæppe, et stykke pap eller en avis på ruden, når man parkerer. Det vil lette skrabearbejdet næste morgen.

- Var det en idé at give ruden et sprøjt sprinklervæske og tre-fire slag med viskeren, når man parkerer om aftenen for at undgå, at der sidder så meget sand på ruden, når den skal skrabes næste morgen?

- Ja, det kunne nok være en god idé. Det er også nemmere at skrabe isen af en ren rude.

- Men hvad så med at hælde en kande varmt eller koldt vand ud på ruden for at tage isen?

- Uha. Det må man aldrig gøre. Man risikerer, at ruden revner på grund af temperaturforskellen. Hvis ruden i forvejen har en svaghed på grund af et stenslag eller lignende, er den særligt udsat for at revne, advarer Søren Adsbøll.

Han har set talrige eksempler på det, og fra sin egen bil kender han fænomenet fra et tilsyneladende svækket lygteglas, som pludselig revnede en kold dag på grund af den voldsomme varme fra halogenpærerne.

Så fik vi vist det slået på plads, som det hed i CWC/CanalWildCard.

Isfjerner virker

Og nu tilbage til isfjerner-importøren, Handelsfirma Finn Jensen fra Horsens, der slår på tromme for den tyske Sonax IsFjerner, som skulle være så effektiv:

- Et tyndt lag IsFjerner sprayes på, og isen smelter i ét nu. Er der sne på ruderne, fejes den forsigtigt af - ellers kræves der mere væske. IsFjerner kan også bruges forebyggende, hvis den sprøjtes på ved parkering, hedder det i pressemeddelelsen.

Hvilket vi lod komme an på en prøve.

En frostklar, rimfuld aften sprøjtede vi isfjerner på et par sideruder, mens bilens andre vinduer fik lov at fryse til, som de ville. Næste morgen gik vi løs med skrabere, sprinklervæske, sprit, isfjerner og så videre i fem graders frost. Det lærte vi følgende af:

Sprinklervæske og sprit gør ikke skraberiet lettere - tværtimod. De to væsker optør for et kort øjeblik islaget, men sekundet efter er de fordampet og efterlader et endnu sejere ispanser på ruden.

Sonax' isfjerner er anderledes effektiv. Den består af sprit, der er tilsat klistret glykol, og klister-stoffet forsinker åbenbart fordampningen så længe, at spritten kommer til bunds i isen. Efter et pust med IsFjerneren lod alle ruderne sig hurtigt skrabe fri. De ruder, som var sprøjtet om aftenen, behøvede ikke engang et nyt pust. De kunne skrabes uden besvær.

Men dermed ikke sagt, at Sonax' isfjerner er bedst.

Der er snesevis af isfjernere på markedet. For eksempel Statoils BlueTop isfjerner, som fås i flasker med for-støverpumpe. Den viste sig lige så effektiv, og den er endda billigere.

En sprayflaske med tre deciliter Sonax IsFjerner koster cirka 30 kroner. Statoils forstøverflaske med en halv liter BlueTop is- og rimfjerner har vi givet 34 kroner for - og for 31 kroner kan man købe en refill-flaske, man skruer for-støverpumpen over på.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70