Log ind

Rattet ryster ved motorvejsfart

  • Rattet ryster ved motorvejsfart
  • Rattet ryster ved motorvejsfart

Artiklen er mere end 30 dage gammel

? Jeg er rigtig godt tilfreds med min bil, en Opel Astra, der har kørt knap 170.000 kilometer. Men den har et irriterende problem, når jeg kører på motorvej. Når farten kommer over 100 kilometer i timen, begynder rattet at dirre, og når hastigheden er 130, så hopper rattet lystigt, hvis jeg løsner grebet om ratkransen.

Det er selvfølgelig ubehageligt, sikkert ikke forsvarligt og i hvert fald ikke godt for styretøj og dæk. Hvad er der galt, og hvad kan der gøres ved det.

Det kan bemærkes, at der ingen mærkbare ændringer er - hverken til den gode eller dårlige side hvis jeg bremser ned under kørslen. Dermed være sagt, at jeg ikke tror, der er tale om skæve bremseskiver eller ruskende bremser - så ville problemet vel kun være der under nedbremsning, og rystelserne er der også ved almindelig konstant fart. Opel-fan

! Jeg tror, der kan være tale om tre ting: Dine dæk er ikke helt runde. Der kan være sprunget en wire inden i dækket, så der er blevet en lille bule på dækket. Det kan en dækmand hurtigt konstatere, og er skaden sket, skal der nyt dæk på et eller flere af hjulene. Der kan også være faldet en balanceklods af fælgen, så hjulet hopper på grund af ubalance, og dette hopperi bliver værre ved højere hastigheder. Er det tilfældet, skal hjulene afbalanceres.

Endelig - og det tror jeg er mest sandsynligt med din bils alder - så kan hjulophænget i et eller begge forhjul være slidt. Det vil typisk være bærekuglerne, der har fået slør. Men også slidte styrekugler kan give vibrationer.

Du - eller en mekaniker - kan løfte hjulene fri og med et brækjern/dækjern vrikke med bærearme og ophæng. Der må ikke være synligt eller mærkbart slør i forbindelsesleddene. Slør i styrekuglerne mærker man, hvis man kan vride eller dreje hjulene nogle få millimeter, uden at styrestang og tandstang følger med. Heller ikke her må der være synligt eller mærkbart slør. Netop disse ting kan man se og få demonstreret af synsassistenten, når man er til periodisk syn med sin bil. Slitage tjekkes altid grundigt i disse forbindelser, da de har stor betydning for sikkerheden. Lars Stokbro

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere