Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Power-Opel: Turbo-Astra blev gennemtestpryglet

Power-Opel:
Turbo-Astra blev
gennemtestpryglet

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Opel Astra får alt det punch, du kan ønske dig med 1,4-liters turbomotor, men den er ikke nødvendig.

Hvad er nyt? Opel Astra landede hos de danske Opel-forhandlere lige før årsskiftet, og det var med fuldt modelprogram.

På papiret lignede 1,4T-udgaven med 150 hk det mest veloplagte valg, men efter et par testomgange med den trecylindrede 1-liters benzinturbomotor på 105 hk er jeg fuldstændig forelsket i den lille Opel-maskine.

Den har power nok til at tilfredsstille 80 procent af køberne, så hvorfor vælge 1,4T med 45 hk ekstra? Eneste måde at finde ud af det på er ved at gennemtestprygle 1,4T-udgaven.

Men inden vi kommer så vidt, skal det siges, at Astra naturligvis også fås med en fin 130 hk dieselmotor. Men merpris og ekstra ejeromkostninger gør, at den først og fremmest er interessant for pendlere, der kører +30.000 km om året med mange, lange motor- eller landevejskilometer.

Så tilbage til 1,4'eren. Motoren er ikke ny, da den har figureret i bl.a. Opel Insignia i et par år, men den er et perfekt match til Astra. Læg dertil det automatiske lygtesystem kaldet LED Matrix, og testbilen ligner en vinderbon.

Hvad virker?

Motoren er både omdrejningsvillig, støjsvag, vibrationsfri og kraftfuld. Fordi Astra er blevet en letvægter i forhold til forgængeren, bliver den en lommeGT i den testede udgave. 0-100 km/t er ekspederet på kun 8,5 sekunder, og fordi den har turbo, har den masser af moment i mellemaccelerationerne.

Læg dertil et testforbrug over 346 km på 17,8 km/l, og den er tilmed nøjsom med benzinen.

Derudover er jeg fuldstændig solgt til Opels nye lyspakke, der med sin automatiske matrixoplysning lyser natten op som en nytårsraket.

Samtidig registrerer den forankørende, modkørende og gadebelysning og blænder automatisk ned i de felter, medtrafikanterne er i. Så du har langt lys på din egen vejbane og kort lys i den modsatte, hvis der kommer en modkørende.

Hvad virker ikke?

Den nye Opel Astra er tæt på pletfri. Testbilens største problem er i virkeligheden, at lillebroderen på motorsiden er så suveræn, for selv om 1,4T er virkelig underholdende, så er det kun, når det skal gå tjept, den er overlegen, og 1,0T får svært ved at følge med.

Er den noget for mig? Testen ændrer ikke på, at den 19.000 kroner billigere 1,0T (fra 1,0T Enjoy til 1,4T Enjoy) stadig dækker 80 procent af købernes behov.

Men sætter du pris på ekstra power, eller kører du ofte med bilen fyldt, så kan 1,4T give mening.

Men lige meget hvilken model du vælger, så husk at tilvælge den automatiske lyspakke til 15.000 kroner. Den er hver en skilling værd.

Mere om emnet

Se alle

Opel Astra 1,4T Dynamic

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70