Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:

Artiklen er hentet i arkivet

Sådan bliver du din egen bilbarista.

Så er der kaffepause! Efter få kilometers kørsel svinger vi ind på den nærmeste rasteplads. Midterkonsollen lokker nemlig med en varm kop kaffe. Vi skal bare fylde vand og en kaffepude i den nye Handcoffee Auto, og så trykke stikket ind i cigartænderen.

Den lille mobile kaffemaskine arbejder med et tryk på to bar og er seneste skud på stammen fra det dansk/franske firma Handpresso, som i forvejen sælger Handpresso Auto, der laver espresso med tryk på 16 bar.

Med priser på henholdsvis 700 kroner og cirka 1300 kroner er det dog ikke billigt at komme i gang. Og puderne med kaffe, der skal i, løber også op. Dem fandt vi dog på nettet til henholdsvis 2,50 kroner og 85 øre stykket. Men det kræver, du køber et kvantum.

Det skal holdes op mod en tankstation, hvor en kop kaffe typisk koster fra 20 kroner og en dobbelt espresso 30 kroner.

Vanddosering er vigtig

Filosofien er klar: Af hensyn til trafiksikkerheden skal du kun brygge, når du holder stille. Men med motoren i gang. Brygprocessen i Handcoffee tager nemlig fire minutter, mens espressomaskinen gør det på to.

Vanddoseringen er vigtig. Vi er hjulpet af en stribe glasøjne i toppen af maskinen, som bliver mørke, efterhånden, som den fyldes op, alt efter om du skal have en stor eller lille kop. Det virker godt, men kræver tilvænning. Det kan være svært at se øjnenes nuancer, og du skal passe på ikke at spilde, når du hælder vand i de smalle nedløb.

Maskinerne virker gennemtænkte, designet elegant a la dansk brugskunst, og den noprede gummioverflade gør, at glatte fingre ikke glider. Kaffen er hurtigt klaret. Et tryk på startknappen og efter få minutter lyder boblelyde som fra en kogekande, et par dut-signaler, og så kan du tage stikket ud, vende kanden og trykke på Bryg-knappen.

Den varme kaffe presses hurtigt ned i koppen. Du skal være rolig på hånden for ikke at sprøjte ud på sæderne.

Espresso er bedst

Hvis du kan lide Senseo, er det sagen, og der også en let crema. Men vi er ikke imponerede over smagen, der med de Senseo-pads, vi testede, savner fylde i at adskille sig meget fra tankstationskaffen, hvor du får bryg fra friskmalede bønner.

Espressomaskinen, Handpresso, er en tand mere bøvlet at betjene, men giver en langt bedre kaffeoplevelse. Du kan følge temperaturen på et lille viserur. Når temperatur og dermed tryk er rigtig, trykker du på en sikkerhedsknap og espressoen pibler ned i koppen.

De testede pads fra Iley og Covim gav en fin tyk crema, den olieagtige overflade, som er et af kaffens kvalitetstegn, og en god fyldig smag, som matcher en Nespresso.

Altså godkendt. Den lave bryghastighed, espressoen pibler ud med, gør, at den hurtigt afkøles. Så du skal helst tappe i en af de medfølgende engangskopper, eller en varm kop, ellers bruger espressoen sin energi til at varme koppen med og køles hurtigt af. Dommen er klar: Du skal have et vist behov for at investere i maskinerne, der mest er langt an på en hurtig kop i farten. Handpresso Auto laver unikke dråber, mens Handcoffee Auto ikke er så speciel i sin kaffeoplevelse. Her er der også andre alternativer til den klassiske termokande, for eksempel en lille kaffemaskine eller en el kedel til at sætte i cigartænderstikket og så lave Nescafe. Men så er oplevelsen også mere ordinær.

Mere om emnet

Se alle
Mange muligheder for kaffe i bilen

Mange muligheder for kaffe i bilen

Maskinerne

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70