Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Den evige lømmel

Den
evige
lømmel

Annonce:

OPLEV SKAGEN

Nyd et par sommerdage i feriehus på Skagen Strand

Opel Corsa OPC har flere kræfter end forgængeren og kører skarpere, men den opleves også mere allround. Fotos: Christian Schacht

Artiklen er hentet i arkivet

Opel Corsa OPC har med sine 207 hk fået flere muskler i seneste version, og så er den blevet til at holde ud at køre i det daglige

Du kender ham måske - den raske rod. Gutten fra 1. klasse, der som en løve kaster sig ind i dyster, altid har hul i bukserne, en hudafskrabning og løbende næse. Han matcher meget godt den rolle, Corsa OPC har i Opel-familien: Det er en lille og drønende hurtig vildbasse.

Den mindste fra Opels hidsige sportsafdeling er dog blevet mere friseret med årene, og selv om OPC'en i den nyeste Corsa-generation har fået flere muskler og nu byder på 207 hk mod forgængerens 192 af slagsen, er de også blevet lettere at tøjle.

Til drengerøve

Vi tager lige opsummeringen først: Corsa OPC er en af de mest præcise og velkørende Opeler, vi har testet. Den er også mindre rustik og mere allround end forgængeren. Men du skal være drengerøv og bidt af de dage, hvor biler som Opel Manta GT/E var noget af de mest hotte for at lade dig forføre af Corsa OPC. På den anden side er den helt unik. Der findes ikke ret mange miniraketter af den kaliber.

Det står klart efter en uge i selskab med den nyeste aftapning af Corsa OPC, der beløber sig til 300.000 kr. plus levering og med en Performance-pakke med 18 tommer OPC letmetalfælge, mekanisk spærredifferentiale, højtydende bremser og Recaro lædersportssæder lander 90.000 kr. højere

Men der en mening med galskaben. Spærredifferentialet er med til at trække kareten mere præcist rundt i sving og samtidig overføre de mange kræfter til forhjulene på en kontrolleret måde. Corsa OPC er samtidig kommet mere i balance takket være støddæmpere med et ekstra oliekammer, så undervognen hurtigt omstiller sig til sportslig kørestil, men også opfører sig mere civiliseret i bytrafikken. OPC'en vækker dog alligevel opmærksomhed med sin kølerhjelm med bredt åndehul, spoilere, diffusere og dobbelte afgangsrør.

Lækkert interiør

Instrumenterne kan besigtiges bag et fedt læderrat med rumpen placeret i de nærmest minimalistisk tynde lædersæder, der minder mere om loungemøbler end racerstole.

Her kan du lytte til turbomotoren, der elsker omdrejninger, og normalmomentet på 245 Nm boostes da også til 280 Nm, når speederen rammer tæppet.

Det er en sjov bil, hvor vi kan accelere-re ud af sving med fuld kontrol og stadig følge ideallinjerne uden slinger i valsen. Motoren er til stede, men den kommer aldrig til at lyde alt for larmende. Undervognen er selvfølgelig hård, men trods alt til at lave med i det daglige.

Til gengæld er 300.000-400.000 kr. mange penge for en tredørs miniklassebil, og markedet herhjemme er nærmest ikke eksisterende.

Derfor er det sikkert mest for at hente point på pr-fronten, at modellen markedsføres. Hvis du ikke er til trackdays, vil du kunne klare dig uden Performance-pakken, og hvis du bare vil style din Corsa, findes der OPC line-pakker.

Konkurrenterne

De få alternativer på markedet er den superskarpe Ford Fiesta ST, som koster fra 278.520 kr., Peugeot 208 GTI til 309.990 kr. og så slagtilbuddet af en Seat Ibiza Cupra til kun 215.000 kr.

Mere om emnet

Se alle

Opel Corsa OPC 1,6 Turbo 207 hk

Opel Corsa OPC 1,6 Turbo 207 hk

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70