Log ind

Nye diesel- motorer bliver mere effektive

  • Nye diesel- motorer bliver mere effektive
    PSA ruller Blue HDi dieselmotorerne ud, hvor Adblue sprøjtes ind før partikelfiltret og fjerner de fleste partikler. De er samtidig optimererede. Tegning:PSA
  • Nye diesel- motorer bliver mere effektive
    PSA ruller Blue HDi dieselmotorerne ud, hvor Adblue sprøjtes ind før partikelfiltret og fjerner de fleste partikler. De er samtidig optimererede. Tegning:PSA

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Flere kræfter og mindre risiko for tilsodede partikelfiltre i ny motorgeneration

Dieselbiler, som kun kører korte byture, har typisk problemer med, at partikel-filtret soder til, hvis de ikke jævnligt får en tur på motorvejen. Men det vil være fortid, lover PSA, som har søsat den nye generation af BlueHDi-dieselmotorer.

Med den nye teknologi vil filtret nemlig kunne rense sig selv med en temperatur, som er 100 grader lavere end i dag.

- Det betyder, at filtret bliver renset selv ved små ture, så det kræver ikke længere en jævnlig omgang på motorvejen for at få det blæst igennem, fortæller Francois Galliot, chefingeniør hos PSA.

Citroën, som lancerer teknologien på en række modeller, har også optimeret motorerne på andre områder. Det giver gevinst som et højere moment. 75 hk-versionen stiger fra 160 Nm til 230 Nm, den med 100 hk fra 230 Nm til 254 Nm, og den med 120 hk diesel fra 285 til 300 Nm.

Motorerne optimeres for at leve op til de nye EU-miljøkrav. Således kører den nye Citroën C3 Blue HDi 33,3 km/l og udleder 79 gram CO2 pr. km.

Miljøkravene er øget betragteligt med den seneste EU6-norm fra 2014, og en EU 6.2-norm, der præsenteres til juni og træder i kraft fra 2017, ventes reelt at skærpe dem yderligere.

Mere realistisk forbrug

Her er der lagt op til, at den nuværende NEDC-kørecyklus, som foregår i et lukket laboratorium, og som fastsætter, hvor langt bilerne kører på literen, og hver meget CO2 de udleder, skal gøres mere realistisk. Det betyder reelt, at kravene til bilfabrikkerne skærpes.

Hvor går grænsen med den nuværende teknologi, og hvor langt kan forbruget komme ned?

Francois Galliot er forsigtig med at give konkrete svar.

- Det er en kompleks opgave at arbejde med at få CO2-udledningen ned. Hvert gram CO2 kræver hårdt arbejde. Her er motoren vigtig, men der er mange andre ting i en bil, der spiller ind, for eksempel vægten, siger han.

En del bilfabrikker ser dog også hybrid-drift med el- og forbrændingsmotor i kombination som næste skridt.

Mere om emnet

Se alle
Hæld bedre miljø i tanken

Hæld bedre miljø i tanken

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere