Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:

Artiklen er hentet i arkivet

Nye Euro NCAP-krav belønner biler med automatisk nødbremse, der stopper for fodgængere.

Nye biler skal i højere grad tage hensyn til de bløde trafikanter. Fodgængersikkerhed tages nemlig med, når bilerne fra i år sikkerhedstestes hos Euro NCAP.

Her belønnes bilerne, hvis de har automatisk nødbremse, der selv bremser ned ved forhindringer i trafikken, og de får nu bonuspoint, hvis systemet også reagerer på fodgængere. Det er der få bilmodeller, der kan. Det gælder bl.a., Volvo XC 90, som også spotter cyklister.

Skærpede krav smitter af

Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør hos FDM, og den danske repræsentant i Euro NCAP, tror, at de nye krav vil få flere systemer på markedet. Det gælder de såkaldte elektroniske linjevogtere, der reagerer, hvis du kører over midterstriben uden at blinke. Her skelnes der mellem systemer, der blot advarer med for eksempel signaler og blink, og de mere avancerede, som rykker blidt i styretøjet eller holder bilen på sporet.

- Vi er meget tilfredse med de nye krav i FDM. Vi kan se, at hver gang der er strammet op i Euro NCAP-kravene, har det resulteret i, at de biler, som er kommet på vejene, er blevet mere sikre. Og det har betydet færre trafikdræbte, siger Søren W. Rasmussen.

Bedre børnetest

De nye 2016-krav betyder også en bedre test af børnesikkerheden. Tidligere testede man udelukkende børnesæder, men nu testes også påvirkningen af børn med sikkerhedssele.

Samtidig er der større krav til bilfabrikkerne, der tidligere har måttet stille op med topmodellen til test, hvor det så trak fra i point, hvis noget af sikkerhedsudstyret ikke kunne fås på alle modeller i Europa.

Nu skal fabrikken levere en grundmodel til test. Hvis fabrikken også ønsker en topmodel til test, skal den selv betale. I dag betales de meget dyre Euro NCAP-crashtests af en række parter som bilistklubber, forsikringsselskaber og bilfabrikker i fællesskab. Samtidig gives der ikke længere ekstra point for biler, der har ESC-antiskrid, da det er standard på alle i dag.

Stadigt stigende krav betyder, at man som bilkøber skal være opmærksom på årgangen på den bil, man vil undersøge sikkerheden på. Man kan nemlig ikke sammenligne Euro NCAP-stjerner på en årgang med en anden.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70