Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Ny Mercedes blev lækket

Ny Mercedes
blev lækket

Annonce:

Ludomani

Ludomani.Gratis behandling til spilleafhængige og nærmeste pårørende

Den ligner en kloning af en Mercedes C-klasse og S-klasse, den nye E-klasse, der er blevet lækket på nettet. Fotos: Mercedes-Benz

Artiklen er hentet i arkivet

Fabriksbilleder lækket i tysk medie afslører den helt nye Mercedes-Benz E-klasse en uge før tid

På biludstillingen i Detroit 11. januar er en helt ny Mercedes-Benz E-klasse parat til at lægge verden for sine dæk. Så meget står fast. Men heller ikke ret meget mere, selv om Mercedes selv har vist en række billeder af interiøret og i øvrigt også af en formummet E-klasse.

Ved et uheld - eller var det med fuldt overlæg? - kom et tysk magasin dog til at lægge alle fabriksbillederne ud på nettet, og den viser E-klassen fra alle vinkler både ude og inde. Ups.

De, der venter på den nye Mercedes E, som nu er klar i 10. generation, bliver næppe skuffede, for den låner designtræk fra C-klassen, men også den store S-klasse. Bilen er i Danmark til april, mens en stationcar, som vi ikke har set endnu, anduver senere på året. I 2017 kommer endvidere en coupé og en cabriolet.

Først lidt fakta, som de internationale bilmagasiner beskriver dem. Modellen er vokset en anelse i længde, men også akselafstanden er øget med godt seks cm, hvilket borger for endnu bedre plads i kabinen. Teknisk er E-klassen baseret på samme MRA-arkitektur som S-klassen, og den har tabt sig op mod 100 kilo i forhold til dagens model.

Rent aerodynamisk er man nede på en værdi for luftmodstand (CW) på kun 0,23, hvilket er ny rekord i klassen.

Skærme

Som S-klassen vil lillebror også være i stand til at køre selv i en kortere periode. Den aktive fartpilot kan holde afstanden til den forankørende bil ved hastigheder på op til 210 km/t. Evnen til at styre selv fungerer op til 130 km/t., men kun i meget kort tid, hvis man slipper rattet helt, og omfatter også evnen til at håndtere sving og foretage en overhaling.

Interiøret minder lidt om det, vi kender fra S-klassen med to enorme farveskærme, medmindre man vælger basismodellen, der har almindelige analoge viserinstrumenter til speedometer og omdrejningstæller.

De nye, aktive LED-forlygter arbejder med hver 84 lysdioder, der kan drejes og tændes/slukkes individuelt for at undgå at blænde de modkørende - mens resten af vejen opretholdes oplyst. Førerens smartphone er naturligvis en vigtig del af infotainmentsystemet, men det er også muligt at bruge mobiltelefonen som tændingsnøgle, så du derfor ikke har brug for en fysisk bilnøgle til at låse og starte.

Ifølge tysk presse kommer der to helt nyudviklede dieselmotorer på 2,0 liter med 150 og 195 hk.

To firecylindrede benzinmodeller har 183 eller 245 hk, mens en sekscylindret diesel kaster 258 hk af sig. Der foreligger endnu ingen oplysninger om sekscylindrede benzinmotorer. Senere kommer der en AMG-version med den helt nye V8-motor, formentligt med op mod 600 hk.

Fjernstyret parkering

En interessant model er E 350 plug-in hybrid, der kombinerer en firecylindret benzinmotor med en elektrisk motor for at tilvejebringe en elektrisk rækkevidde på 30 kilometer. Samlet systemeffekt er 279 hk her.

Skal vi være en smule ubehagelige, er det faktisk ikke på niveau med mindre modeller som Golf GTE, der kan klare op til 50 km her.

Den nye Mercedes kommer endvidere med muligheden for at tilkøbe fjernstyret parkering, så man selv kan dirigere bilen ind og ud af meget smalle parkeringsbåse ved at styre den fra en app.

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70