Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Måske den bedste familiebil lige nu

Måske den
bedste
familiebil
lige nu

Annonce:

Bliv friskole-, efterskole- eller højskolelærer fra Den Frie Lærerskole.

Bliv friskole-, efterskole- eller højskolelærer fra Den Frie Lærerskole

Genkendelighed. Den nye anden generation af VW Touran har lighed med forgængeren. Der er tale om en rendyrket familiebil med stribevis af gode detaljer.
Foto: Christian Schacht

Artiklen er mere end 30 dage gammel

VW Touran pryder sig ikke med frækt design. Til gengæld er pladsen formidabel, og bilen oser i alle detaljer af at være godt skruet sammen.

I det ydre er den en temmelig traditionel og kompakt mpv og lige så underspillet som den Golf, den er baseret på.

Men den nye VW Touran rummer også en finesse, både på den tekniske side, den mere praktiske og den komfortorienterede. Og tag vores ord for det. Ikke et knirk, ikke en mislyd, ikke et hjul har den nye Touran sat forkert under vores test.

VW Touran har en lang tradition som en smådyr familiebil med god plads og et komplet tidløst grænsende til kedeligt design.

Men netop den anonyme formgivning, der fokuserer strengt på at udstråle plads og no-nonsense tysk kvalitet, har sine fordele på den helt lange bane.

Årgang efter årgang har bilen nemlig lignet sig selv, og kører du rundt i en seks år gammel Touran, så ser den ikke gammel ud.

Faktum er nemlig, at den Touran, vi her tester, kun er anden generation siden introduktionen i 2004. Godt nok fik bilen et stort facelift i 2010, men Touran er bare et langtidsholdbart produkt, som VW nødig har villet pille ved, for den har solgt sig selv.

Masser af plads

I forhold til forgængeren er Touran vokset 13 cm og har fået 12 cm større akselafstand. Bagagerummet er øget til 750 liter, og kabinen er ifølge VW vokset 12 cm.

Den nye Touran leveres med syv sæder som standard i Danmark. Tredje sæderække giver noget bedre plads end hidtil, viser det sig, da vi stiger ind. Det vil ikke være komplet umuligt for en stor teenager at sidde deromme på mindre ture, og samtidig er adgangen via bagdøren gjort nemmere end nogensinde før.

Anden sæderække glider og vipper frem, så du kan bevæge dig ud og ind uden at ligne en klovn.

En god detalje er i øvrigt, at alle sæder kan foldes helt flade, så Touran kan bruges til at flytte for den sløve teenager, når han endelig flyver fra reden ... Her vælger VW at koncentrere kræfterne om sæderne og sparer så til gengæld skydedørene væk. Godt tænkt, VW, selv om skydedøre er behagelige og nemme, når børnesæder skal ind og ud.

Fint overskud

Vi tester Touran med det eneste fornuftige gear, nemlig DSG, og med den rette motor som nærmeste samarbejdspartner kan det ikke gå galt, eller rettere sagt motorerne, for vi har kørt to forskellige Touran, nemlig 1,4 benzinmotor med 150 hestekræfter og 2,0 diesel med samme antal hk.

Kombinationen er uhyre overbevisende, og motorerne siger stort set ikke noget, så længe du tager det roligt med speederfoden. Der er størst kraftoverskud i dieselversionen, men kører du mest i byen, er benzineren et godt valg. Benzinudgaven er også den billigste til 371.000 kr. for en Comfortline, mens VW vil have 411.000 kr. for dieselversionen. Alle priser er inklusive de 22.000 kr., som er merprisen for DSG-gear. Hvis du har firmabil, er beskatningen 307.000 kr. for 1,4, mens den ikke er fastlagt for dieseludgaven.

Man glemmer hurtigt langgaber-designet på landevejen. Her opdager man i stedet, hvad VW's konstruktører har brugt tid på: en velafstemt undervogn, der kun sjældent minder chaufføren om, at han kører i en høj, kasseformet og relativt tung mpv.

Touran kører snarere som en atletisk personbil. Med let og præcis styring og en affjedring, der er et fint kompromis mellem sport og komfort. Selv ikke kraftig sidevind kan bringe den tyske familiecontainer fra koncepterne.

Behagelig

Affjedringen er til den faste side, og bilen er så letkørt som en forvokset VW Golf, men med et bedre udsyn, for ruderne er store og går langt ned hele vejen rundt. Det betyder afslappet kørsel i byen, hvor intet kan skjule sig i blinde vinkler. Standard er bilen født på 16'', og der er ingen grund til at gå op i dækstørrelse på en sådan familiebil. Vi kørte en længere tur på de tyske motorveje, og man finder ikke en mere behagelig bil i klassen til det formål.

Bag rattet møder øjnene et instrumentbord, der er en syntese af det, man kan se i en Golf og Passat, men man sidder mere som i en rigtig personbil i forhold til forgængeren, og rattet er mere lodret.

I Comfortline er niveauet for udstyr højt med 6,5'' skærm, der nu er med danske menuer og trezonet klimasystem med Pure Air, som er et filter, der fjerner stoffer, som kan udløse allergi.

Standard er træthedsregistrering og naturligvis automatisk nødbremse. Testbilen havde LED-forlygter til knap 19.000 kr. og DK-pakke med bl.a. p-sensor for og bag til knap 13.000 kr. Den skal man huske at bestille, og så bør man i komfortens tjeneste overveje, om man ikke skal ofre 7900 kr. på adaptiv fartpilot, der spiller godt sammen med det klasseledende automatgear. VW Touran løber således hurtigt op i pris, selv om der også er basismodeller lige under 300.000 kr.

Men vi synes, at så fin en bil også fortjener motorkraft og noget lækkert udstyr, og det får man her i testbilerne.

Mere om emnet

Se alle

VW Touran 1,4 TSI DSG Comfortline

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70