Log ind

Luksusbilen, der tør være sig selv

  • Luksusbilen, der tør være sig selv
  • Luksusbilen, der tør være sig selv
  • Luksusbilen, der tør være sig selv
  • Luksusbilen, der tør være sig selv
  • Luksusbilen, der tør være sig selv

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Volvo S90 er luksus på den moderne måde. Bilen lander i Danmark efter sommerferien, og det første møde med bilen er en positiv oplevelse.

Annonce

Afdæmpet, skarp og slet ikke som de biler, den skal kæmpe mod. Vi møder den nye svenske luksusbil i form af Volvo S90 i Stockholm, og selve arrangementet er nærmest det modsatte af bilen. Roligt nøgternt og med fokus på bilens egenskaber og mindst muligt røg, damp og al den eventmaking, der typisk følger med statiske lanceringer af nye biler.

Da klædet trækkes af bilen, taler formgivningen sit helt eget sprog og bilen har en dynamisk udstråling, med lidt kantede detaljer og direkte reference til XC90, som den også deler teknik med langt hen ad vejen.

Motor som XC90

Motorprogrammet er det samme, som vi kender fra XC90, som bilen i øvrigt også deler konstruktion med.

Topmodellen er en opladningshybrid med op til 410 hk, så er der en benzinmaskine med 320 hk og tre dieselvarianter med hhv. 150, 190 og 235 hk. Alle er med fire cylindre.

Selv om det endelige udstyrsniveau ikke er på plads, ser priserne fornuftige ud, idet både adaptiv fartpilot og autobrems for elge og større dyr er standard. De vejledende udstyrspriser begynder ved 545.000 kr. for basisversionen, S90 D3 manuel Kinetic med 150 hk dieselmotor, mens den 190 hk stærke diesel med automatgear, S90 D4 automatgear Kinetic, koster 610.000 kr.

Langt hovedparten af bilerne i denne klasse bliver erhvervsleaset, og de beskatningsmæssige værdier ser fornuftige ud og er 450.000 og 495.000 kr. for de to nævnte modeller.

Bilen skal bl.a. konkurrere mod Audi A6, BMW 5-serie og den nye Mercedes-Benz E-klasse, men selvfølgelig også den helt nye Jaguar XF.

Kan næste køre selv

Med Pilot Assist, der er standard, holdes S90 på vejen inden for vejstriberne, uden at der er en bil foran, og man behøver blot at berøre rattet i nye og næ. Detaljerne er ikke oplyst, men der er også noget tid til, at bilen er på gaden.

Produktionen begynder i uge 17, og vi ser den svenske luksusbil lige efter sommerferien.

Størst indtryk efterlader bilens interiør, der låner fra XC90, men som alligevel opleves som lidt mere luksuriøst, i hvert fald i den udstillede bil.

Hovedparten af materialerne er fra svenske leverandører, og den svenske nydefinerede luksusopfattelse smyger sig om passagererne med en lethed, der er langt fra de tyske luksusbilers ofte bastante fortolkning af luksus. Behøver vi bemærke, at der er masser af plads ...

Volvo holder endnu de tekniske detaljer tæt til kroppen, men oplyser dog, at dieselmotorerne får ny teknik, der gør dem hurtigere på speederen.

Teknikken fungerer ved, at en lille pumpe fylder en trykluftbeholder under kørslen. På den måde bygges trykket i turboladeren hurtigere op til gavn for accelerationen. I S90 er der ingen forsinkelse i turboen, lover Volvo.

S90 introducerer også en verdensnyhed i form af en supplerende funktion til City Safety: Large Animal Detection. Både om dagen og om natten er funktionen i stand til at opdage store dyr som rådyr, heste og kvæg. Teknologien er forsynet med et advarsels- og et nødbremsesystem som er med til at undgå eller mildne kollisioner med store dyr.

Vi skal hen til efter sommerferien, før den store Volvo er klar på det danske marked.

Mere om emnet

Se alle

Gang i salget

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere