Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
BREAKING NEWS
- Region Syddanmark overtager ambulancekørslen
Korte ture smadrer partikelfilter

Korte ture
smadrer
partikelfilter

Annonce:

Ludomani

Ludomani.Gratis behandling til spilleafhængige og nærmeste pårørende

Det er effektivt mod skadelige partikler, men for mange kører alt for korte ture i deres dieselbil med partikelfilter. Og det er filtret slet ikke beregnet til.

Artiklen er hentet i arkivet

Det bliver dyrt at eje en dieselbil. Hvis du kører mange små ture eller hvis du kører økonomisk, er partikelfiltret i farezonen.
Er du en af de mange, der har købt en ny dieselbil, er der grund til at være opmærksom. For godt nok kører biltypen langt på literen, og partikelfiltret renser udstødningen for skadelige stoffer, men der er en overset slange i miljøparadiset: Moderne dieselmotorer med partikelfilter resulterer ofte i blinkende advarselslamper og tvungne værkstedsbesøg. Det kan i sidste ende koste en ekstraregning på mere end 10.000 kroner til et nyt filter.

Partikelfiltre giver nemlig bilejerne nye udfordringer. Det ved man hos FDM - bilejernes organisation - der bliver bestormet af henvendelser fra bilister, der kører med partikelfilter.

- Vi har medlemmer, der er kaldt til service før tiden og ikke kan forstå, hvorfor bilen opfører sig mærkeligt. De er ude for, at brændstofforbruget kortvarigt stiger markant, eller at en gul advarselslampe lyser. Efterfølgende må de ofte en tur på værksted, og det kan give uforudsete udgifter, siger Jørgen Jørgensen, som er teknisk chef hos FDM.

Sådan virker et partikelfilter: Et partikelfilter monteres på udstødningen af en dieselmotor og fjerner partiklerne i udstødningsgassen. Filtrene fjerner partikler i alle størrelser, dvs. også de fine og ultrafine, der formodes at være mest sundhedsskadelige.

Kender problemet

Problemet opstår, hvis man kører mange korte ture eller har tillagt sig en meget økonomisk kørestil for at spare på dyrt brændstof.

- Det er duer ikke, hvis man altid kører sparekørsel. Det er nødvendigt med en varm motor og høje omdrejninger, så partiklerne i filtret, som er blevet hobet op, kan blive brændt af ved høje hastigheder på motorvejen. Ellers går filtret i stykker, siger Jørgen Jørgensen.

Flere danske bilimportører, som avisen har talt med, har problemerne tæt inde på livet. Blandt andet Opel, der sælger mange modeller med diesel og filter.

- Det er et generelt problem med dieselbiler, at de bliver kørt ved lave omdrejninger. Vi oplever, at biler aldrig har kørt ved høje omdrejninger, når vi har dem til service. Og så går det helt galt, hvis de oven i købet kun bruges til at køre kø-kørsel til og fra arbejde. Det harmonerer slet ikke med, at et partikelfilter skal rense sig selv ved skyhøje temperaturer, siger Erik Morsing, som er pressechef hos Opel i Danmark.

Hvis filtret stopper til, går bilen automatisk over i et nødprogram, hvor motoren næsten ikke har nogen kræfter, og man bliver tvunget af sted til værkstedet.

Heldigvis holder filtret tæt, så miljøet ikke tager skade.

Men hos Peugeot, der har solgt tusindvis af biler med partikelfiltre siden 2000 og faktisk var først med teknologien, erkender man, at nogle bilejere har problemer med filtrene.

- De vil være nødsaget til at køre på værksted for at få mekanikeren til at rense filtret. Det vil typisk koste 1000 kroner. Og kører man kun 10.000 kilometer om året, vil det kunne blive nødvendigt et par gange om året, siger Peugeots tekniske chef, Jens Andersen.

Fyr lidt brændstof af

Selv om man kører efter forskrifterne, holder nogle filtre kun 120.000 km, mens andre kan strække sig til 180.000 km.

Og da en dieselbil, ifølge FDM, ofte kører mindst 30.000 km årligt, er det altså hvert fjerde år, man under alle omstændigheder skal skifte filter. Det kan tippe totaløkonomien til fordel for en benzinmodel.

Hvis man alligevel vælger en dieselmodel, har FDMs Jørgen Jørgensen et par gode råd, hvis man vil have filtret til at holde længe.

- Af og til må man acceptere, at der bruges lidt ekstra brændstof. Og så skal man køre 20 kilometer på motorvej, hvor man sørger for at holde omdrejningerne oppe. Derefter kan man godt køre, så der spares på brændstof igen, siger Jørgen Jørgensen, der understreger, at der er særlig god grund til at være opmærksom, hvis man ejer en af de nye sparemodeller.

Biler som VW's Bluemotion og Skodas Greenline-versioner har ekstra høj gearing for at spare på motorens omdrejninger og dermed brændstofforbruget. Ulempen er, at filtret meget let stopper til i de modeller.

- Det kommer bag på de fleste, siger Jørgen Jørgensen, som også advarer bilister, der køber en brugt dieselbil med filter. Her er det ekstra vigtigt at få tjekket filterets tilstand, lyder rådet fra FDM.

Mere om emnet

Se alle
Liberal Alliance stopper nye dieselfiltre

Liberal Alliance stopper nye dieselfiltre

Dieselejere får forlænget fristen for partikelfiltre

Dieselejere får forlænget fristen for partikelfiltre

Eksperter advarer mod dieselbiler

Eksperter advarer mod dieselbiler

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70