Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Kongen af miniklassen?

Kongen af
miniklassen?

Annonce:

Møllekroen. Mad i huset - eller ud af huset

Møllekroen. Mad i huset - eller ud af huset

Vi tester den nye Skoda Fabia i den forventede mest populære version med 1,2 benzinmotor, turbo og 90 hk. Dommen er klar: Fabia er en af markedets bedste minibiler netop nu. Fotos: Christian Schacht

Artiklen er hentet i arkivet

Den nye Skoda Fabia er en af miniklassens bedste biler og lysår mere interessant end den kedelige forgænger. Den er dog ikke helt uden ulemper

Folkelig og fornuftig. De ord har længe kunnet knyttes til Skoda Fabia.

Nu kan tjekkerne også føje et tredje f til rækken: F for forfinet. Det står klart efter en uge i selskab med den helt nye Fabia, som vi tester i versionen, som importøren forventer sig mest af: 1,2 TSI Ambition, altså med 90 hk benzinmotor.

Testbilen er en hatchback med topudstyret Style til betragtelige 180.000 kr., men samme motor fås til udstyrsniveauerne Active og Ambition til hhv. 150- og 160.000 kr., der har tilstrækkeligt med udstyr.

Den nye stationcar er også klar nu mod en merpris på 14.000 kr.

Lad os allerede nu afsløre, at der er tale om en aldeles fremragende minibil, som vi umiddelbart vurderer til at være en af de bedste i klassen lige nu.

Skoda kunne godt have luret et par ideer af Ingvar Kamprad, der startede Ikea, og som sagde, at det er let at lave gode møbler, som er dyre, men vanskeligt at fremstille gode møbler, der er billige.

Udvendigt er vognen en smule større end den gamle, et par centimeter lavere, men først og fremmest ni centimeter bredere. Det får Fabia til at se langt mere harmonisk ud end den triste forgænger, men også flere pressefolder og et mere årvågent udtryk foran løfter designet, uden at man nogensinde er i tvivl om, at det er en Fabia.

Nogle vil måske indvende, at Fabia med sit kantede design ikke hører til de mest strømlinede på markedet. Udstrålingen signalerer da også klart snusfornuft med stort S. Men når du sidder bag rattet, virker tingene bare. Og efter nogle dage falder du i ét med bilen som et helt naturligt stykke hverdagsværktøj.

I forhold til andre minibiler vinder Fabia på pladsforhold og praktisk anvendelighed. Kig bare på bagagerummet, som indeholder 330 liter og mere end i konkurrenterne. I værste fald kan der endda presses en fuldvoksen Odder-barnevogn ned i rummet, hvis du piller hjulene af først.

Tilmed er læssekanten lav, og Skoda har tænkt på de mange små detaljer og har udstyret Fabia med egne indretninger bagtil. Blandt andet til bæreposer.

Femstjernet sikkerhed

En anden god familiefortælling er, at sikkerheden ser ud til at være i top. Fabia har netop fået fem ud af fem stjerner i den nye og skrappere Euro NCAP crashtest, og som i den faceliftede VW Polo er der flere sikkerhedssystemer end hos konkurrenterne, især Front Assist, der kan bremse bilen i bytrafik, hvis man er uopmærksom, er værd at fremhæve og er standard i Fabia, som det er tilfældet i Polo.

Indvendigt er pladsen gået til bagagerummet, mens pladsen på bagsædet er godkendt uden at være mere generøs end konkurrenternes.

Vi bliver dog nødt til at løfte pegefingeren over for plastic-kvaliteten i kabinen, der virker meget tarvelig med grovkornede og stenhårde materialer, der ikke er den fine bil værdig. Ellers er der ikke noget at komme efter i den overskuelige instrumentering, og den integrerede femtommer skærm er let at betjene, mens sæderne yder tilpas støtte.

Omfattende udstyr

Med topudstyret Style er udstyret nærmest generøst med 16 tommer alufælge, knapper i rattet til betjening af flere funktioner, midterarmlæn, parkeringssensor bag m.m. Merprisen på 20.000 kr. virker dog voldsom, og jeg anbefaler i stedet Ambition til 160.000 kr. med samme motor.

Heldigvis er alle Fabia udstyret med markedets bedste gearskifte og koblingsfunktion, der giver en ubesværet kørsel, sammen med et velafstemt styretøj, som både tilbyder præcision og en ultralet gang, når der skal parkeres i en snæver vending. Fabia kører ikke sportsligt som en Ford Fiesta, og så kan det godt undre, at man alligevel har valgt en ret hård opsætning af undervognen, så tjekken i hvert fald ikke er blandt de mest komfortable. Der slipper også vel rigeligt med støj ind i bilen, lidt vindstøj, men også via undervognen.

Motoren er, på trods af en lidt anmassende lyd under acceleration, den helt rigtige kraftkilde: Letløbende fra selv lave omdrejninger, fint kraftoverskud i bytrafikken, og så er den sparsommelig. På papiret klarer 1,2'eren 21,2 km/l. Turboladeren udnytter udstødningsgassen til at puste mere luft og dermed kræfter ind i maskinen. Og det virker formidabelt. Drejningsmomentet - motorens evne til at sejtrække fra lave omdrejninger - er imponerende.

Rimelige priser

Det er tredje generation af Fabia, som nu lanceres. Modellen debuterede i 2001, hvor den blev valgt til Årets Bil i Danmark og dermed sammen med Octavia for alvor var med til at etablere Skoda som et mærke, der trådte ud af VW's skygge. Anden generation kom i 2007, hvor ikke alle fandt designet særlig vellykket.

Priserne starter ved 129.000 kr. for en 1,0 benzinmotor med tre cylindre og kun 60 hk. Uden aircondition med om bord er den ikke interessant og virker helt forkert, da næste udstyrstrin, som har aircondition m.m. og endda 75 hk, kun koster 135.000 kr. I det hele taget er modelprogrammet stort og godt prissat. Således er der også en 1,2 tsi med 110 hk, som kun koster 10.000 kr. ekstra i forhold til samme med 90 hk, mens dieselversionerne på 1,4 liter og 90 og 105 hk koster fra 192.000 kr. Vi kender de øvrige motorer fra VW-bilerne og tøver ikke med at udnævne testbilens 1,2 tsi med 90 hk til det bedste køb. Kører man kun i byen, kan man med fordel overveje den 15.000 kr. billigere benzinmotor med 75 hk.

Under alle omstændigheder er den nye Fabia Combi en overvejelse værd med sit bagagerum på intet mindre end 530 liter. Det er 25 liter mere end forgængeren og nærmest på niveau med de 548 af slagsen, den første generation af storebror, Octavia, i sin tid havde.

Konklusion: Efter en ugelang test af den nye Skoda er det svært ikke at være begejstret. Udstrålingen signalerer klart snusfornuft med stort S, men du falder i ét med bilen som et helt naturligt stykke hverdagsværktøj. Bedre bliver det vel ikke.

Mere om emnet

Se alle

Fakta

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70