Log ind

Kia-jubilar vil op blandt de fem bedste

  • Kia-jubilar vil op blandt de fem bedste
  • Kia-jubilar vil op blandt de fem bedste

Artiklen er mere end 30 dage gammel

I år er det 20 år siden, man kunne køre over til havnen i Fredericia, hvor en af landets tre Kia-forhandlere holdt til.

Det ruller ganske godt for koreanske Kia, der lige nu fyrer de store og givetvis dyre reklamekampagner af i forbindelse med, at det er 20 år siden, at de første Kia Pride-modeller kørte i land på havnen i Fredericia.

Dengang var der bare tre udsalgssteder i Danmark, og interesserede kunder - og dem var der en hel del af på grund af de iøjnefaldende lave priser - kunne tage glæderne i nærmere øjesyn, hvis de selv mødte op på havnekajen.

I dag er tonen en ganske anden. Bilerne er fortsat i den nedre ende rent prismæssigt, men hverken kvalitets- eller komfortmæssigt er der længere ret meget at pege fingre ad.

- Vi er nået et langt stykke siden dengang i marts 1996 - det er der ingen tvivl om. Men vi er sultne efter mere, og jeg forventer da også, at vores markedsandel over de kommende år vil stige yderligere, fortæller Mogens Lyngsø, der er administrerende direktør hos Kia Import Danmark, der har base i Fredericia.

I gang med mellem-år

Allerede ved udgangen af 1997 var der mere end 3000 Kia-modeller på de danske veje, og det tal er steget støt gennem de seneste 20 år.

2015 markerede en foreløbig salgsrekord for Kia herhjemme, idet der blev solgt 11.180 biler med det ovale logo på kølergitteret. Styksalget er et mulehår bedre end i 2012, og kigger man på markedsandelen, gav 2015 sig da heller ikke udslag i en rekord. Men det er der en god forklaring på.

- Efter nogle ret hektiske år, hvor vi kom med ganske mange nye modeller inden for kort tid, er både 2015 og 2016 et par år, som vi kan kalde mellem-år. Der kommer ikke så meget nyt fra os, i hvert tilfælde ikke nyheder, som rent salgsmæssigt er væsentlige for os, forklarer Mogens Lyngsø, der selv har været en del af import-virksomheden siden 2004.

Ifølge Kia-direktøren er det et helt opnåeligt mål, at mærket i løbet af tre-fire år skal være en del af top-fem i Danmark.

- Der er jo stadig en fire-fem placeringer for at nå derop, men man skal notere sig, at mærkerne over os faktisk ikke ligger vanvittig langt foran. Samtidig tegner 2017 til at blive et år, hvor vi i den grad kommer til at rykke, pointerer Mogens Lyngsø.

Det koreanske mærke, som herhjemme også har overhalet søstermærket Hyundai, får nye varer på hylderne i de tre vigtigste segmenter - nemlig de tre mindste.

Den bedste garanti

Han peger selv på den lille Picanto som den bil, der for alvor brød igennem på det danske marked. Det var tilbage i april 2004, hvor modellen på det tidspunkt var den eneste, som kostede under 100.000 kroner. En situation, der slet ikke kan genkendes i dag.

- Siden kom Cee'd til i 2007, og da vi lancerede den med syv års fabriksgaranti, fik det også mange tvivlere ind i folden. Det er et rigtig godt plus for os, at vi kan give kunderne Danmarks bedste garanti med i købet, forklarer Mogens Lyngsø.

Et par år senere valgte Kia at indføre den bemærkelsesværdige garanti-ordning på samtlige modeller, og det har ifølge direktøren været med til at rokke ved folks opfattelse af bilerne.

- Vi er et helt andet sted i dag i forhold til brand-værdi, og det skyldes både bilernes komfort og kvalitet, ligesom det skyldes førnævnte garanti. Og det er den vej, som vi vil fortsætte med at køre ned ad, forklarer Mogens Lyngsø.

Internationalt set er Kia også i vækst - og det endda for 12. år i træk. Salgsrekorden for 2015 lyder på 3,6 millioner køretøjer. Til sammenligning solgte verdens største bilmærke, Toyota, lige godt 10 millioner biler sidste år.

Mere om emnet

Se alle
Sorento sendte det første signal

Sorento sendte det første signal

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere