Log ind

Kia eller Hyundai?

  • Kia eller Hyundai?
    1 / 8
    Friske ser de ud, den faceliftede Kia Rio 1,2 Intro Edition og den helt nye Hyundai i20 1,25 Trend. Forskellen består mest af forskelligt design, mens motor og undervogn er identiske. Fotos: Christian Schacht
  • Kia eller Hyundai?
    2 / 8
    Motorerne knurrer veloplagt, men viser sig at være harmløse killinger, hvis man forvilder sig ud i en overhaling.
  • Kia eller Hyundai?
    3 / 8
    Man sidder lavt og ganske sportsligt i Kia Rio, der også har den mest smarte instrumentering, desværre i knaldhård plastic.
  • Kia eller Hyundai?
    4 / 8
    Her er godt nok kedeligt med musegrå plast i Hyundaien, men kvaliteten er et nøk bedre end i Kia.
  • Kia eller Hyundai?
    5 / 8
    Bilerne er lige store, men Hyundai har klart det største bagagerum, der næsten sætter rekord i klassen med 326 liter.
  • Kia eller Hyundai?
    6 / 8
    Pænt og nydeligt design i begge biler. Bemærk, at Hyundai er et par centimeter højere.
  • Kia eller Hyundai?
    7 / 8
    Bilerne er glimrende udhulet, men bagsædepladsen sætter ingen nye rekorder. Hyundai har bedst hovedhøjde.
  • Kia eller Hyundai?

Artiklen er mere end 30 dage gammel

Den helt nye Hyundai i20 møder faceliftet Kia Rio i den første danske test. Spørgsmålet er, om den nyere Hyundai er en bedre bil

Sørg lige for, at kaffen er ekstra stærk, og at tændstikkerne til øjenlågene er inden for rækkevidde. Ugens biltest drejer sig nemlig om et par biler, der ikke er sat i verden for at begejstre, men snarere handler om snusfornuftige værdier som plads, pris og pålidelighed.

Vi tester den helt nye Hyundai i20 mod den faceliftede Kia Rio, der begge bejler til de tusindvis af bilkøbere i miniklassen. Konkurrencen er dog barsk og inkluderer de helt nye Opel Corsa, Skoda Fabia og Mazda 2, mens en lang række klassikere som Ford Fiesta, Renault Clio og Volkswagen Polo næsten sælger sig selv.

Vi prøver Hyundai og Kia i de respektive versioner med benzinmotor og pænt mellemudstyr: Hyundai i20 1,25 84 hk Trend til 149.995 kr. og Kia Rio 1,2 85 hk Limited Edition til 144.995 kr.

På papiret kunne det ligne en begmand til Hyundai - alene i kraft af dens højere pris. Svaret er dog bestemt ikke entydigt, for på flere punkter er den nye i20 en lidt bedre bil, viser testen.

For det første har Hyundai indhentet Kia, når det gælder design, og den nye i20 kunne med lidt god vilje såmænd ligne en europæer, mens Kia Rio fortsat står godt på hjulene, og selv om faceliftet ikke er omfattende og begrænser sig til let ændrede kofangere for og bag, lidt ekstra krom og nyt indtræk, virker designet fortsat vellykket. Her er det måske smag og behag, som er afgørende, mens det ikke kan diskuteres, at Hyundai er den mest praktiske bil. Den er højere, og det kommer de ombordværende til gode, hvis de er over 180 centimeter.

Selve pladsen i kabinen er der ikke forskel på, for de to biler deler undervogn og har dermed også samme afstand mellem akslerne. Her er benpladsen på bagsædet godkendt og er på niveau med de bedre konkurrenter. Til gengæld vinder Hyundai bagagetesten med hele 326 liter og en praktisk dobbeltbund, mens Kia må nøjes med dog respektable 288 liter. Til dem, der elsker at sidde højt i deres bil, er den nye Hyundai et oplagt valg, mens Kia føles klart mere sportslig med dens lave siddeposition og smalle sideruder.

Kedelige førerpladser

Ellers får bilerne ikke blodet til at rulle, når det gælder instrumenteringen. Især Kia er bygget i knaldhårde plastmaterialer, mens Hyundai virker en smule mere gedigen, og man sidder også bedre i de store i20-sæder. Selve layoutet af cockpittet vinder ingen designpriser til Hyundai, men det hele fungerer dadelfrit. Også her er Kia det sportslige valg med smarte designløsninger til udvalgte knapper og avancerede TFT-instrumenter (digitale instrumenter, der ligner analoge). Interesserede må dog kigge forgæves efter berøringsfølsomme farveskærme, der efterhånden kan fås til flere af konkurrenterne.

Begge er til gengæld veludstyrede i de respektive udstyrsvarianter, som vi tester her. Her er aircondition en selvfølge sammen med elruder for og bag, fjernbetjent centrallås, læderrat, fartpilot og bluetooth. Spørgsmålet er alligevel, om man ikke skulle vælge et lavere udstyrsniveau, der i Kia hedder Style Plus, men stadigvæk omfatter aircondition, til en pris af 134.995 kr., og i Hyundai i20 Active Plus, også med a/c og til samme pris. For tryghedsnarkomaner har de to biler markedets bedste garantier: Kia har syv år eller 150.000 km, mens Hyundai fører sig frem med fem år uden kilometerbegrænsning. Det er vigtige købsargumenter i forhold til konkurrenterne, der nøjes med to-tre år.

Ud at køre

Men lad os tage kørehandskerne på og undersøge, om Hyundai fornemmes som den nyere konstruktion, den vitterligt er, for Rio er blot en opdateret udgave af den tre år gammel model.

Motormæssigt kører de med samme 1,25-liters maskine, der af uransagelige grunde har en enkelt hk mere i Kia, som dog ikke er noget, vi mærker til, for maskinen kan generelt virke noget kort for hovedet, når det gælder kraftoverskud i det daglige. Det skyldes, at det er en ældre motortype uden turbo, så der skal godt med omdrejninger til, før der sker noget, mens selve brændstoføkonomien er pæn, men ikke på niveau med de bedste. Motorstøjen er også en smule påtrængende, mest ved 130 km/t., dog værst i Kia.

Heller ikke køreegenskaberne er noget at råbe hurra for. Selv om undervognene er blevet strammet op i forhold til tidligere tiders koreabiler, så er de stadig noget bløde. Men o.k. Det er der nogle, der finder behageligt. Men kører man lidt frisk til en gang imellem, er der ikke meget sjov bag rattet, og styringen er upræcis og understyrende. Køreegenskaberne er skam sikre nok, men køreglæde er der i hvert fald ikke noget af.

Og nu vi er i gang med at dele ris ud: Ingen af bilerne har automatisk nødbremse, der ved lave hastigheder i bytrafik selv kan bremse ned ved forhindringer, og som eksempelvis er standardudstyr i den nye Skoda Fabia. I det hele taget kniber det med smart ny teknik, som derfor ikke kommer i nærheden af klassens bedste biler. I sidste ende vinder den nye Hyundai dog over Kia, fordi den føles en tand mere gedigen og praktisk. Personligt ville jeg gå efter en Fiesta, Fabia eller Corsa.

Mere om emnet

Se alle

Fakta

Fakta

Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere