Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere>>

fyens.dk

Fyens Stiftstidende - Fyns Amts Avis

fyensdk
 
  • Del artiklen:
Indien vil på bilernes verdenskort

Indien vil
på bilernes
verdenskort

Annonce:

Rejser billigt til Alanya

Vi tilbyder de billigste priser. Se alle vores tilbud her!

Honda har verdenspremiere på den nye syvpersoners BR-V. Den er dog i første omgang forbeholdt en række asiatiske lande. Foto: Honda

Artiklen er hentet i arkivet

Strømmen af nyheder på den store biludstilling i New Delhi viser, at indisk bilindustri får mere vægt

Det er muligt, du ikke kender Mahindra & Mahindra. Men hvis vi siger Pininfarina, ringer klokkerne formentlig. Og når vi fortæller, at Mahindra-brandet, som er et af de mest solgte bilmærker i Indien, har købt det hæderkronede italienske design-bureau og lanceret konceptet for en ny suv, som skal vise vejen for et globalt gennembrud, er der en rød tråd i tingene.

Det nye tredørs-koncept vises på den store Auto Expo-biludstilling i New Delhi og kommer snart til salg på det store lokale marked.

Selv om erfaringerne fra de kinesiske mærker viser, at det ikke er nemt at slå igennem i Europa, skal man ikke underkende potentialet i den enorme indiske bilindustri og det store land med en voksende og købestærk middelklasse. Mærket Tata har i første omgang solgt rustikke pickupper, firehjulstrækkere og minibiler på visse europæiske markeder.

Flere store premierer

Derfor byder motorshowet på en række nyheder, som kunne være interessante med internationale briller. Tag bare den store syvpersoners Honda BR-V, som vises for første gang. Den ligner noget, som er skræddersyet til det amerikanske marked, hvor der er en tradition for storfamiliebusser, og som også kunne sælges i Europa. Den holdes dog umiddelbart i Asien.

Hyundai, der ligesom bl.a. Renault-Nissan og VW har egen fabrik i Indien, bruger det indiske motorshow som afsæt for verdenspremieren på konceptbilen Carlino, der med sine små fire meter befinder sig på den mindre boldgade. Modellen lægger op til fleksibilitet med en såkaldt plug-and-play-platform, som kan tilpasses den enkelte. Her er tænkt nyt med audio- og mulitimedieenhederne, der kan tages ud og flyttes, mens et trådløst, bagudrettet kamera forbedrer udsynet bagud. Modellen, som kunne gøre sig i Europa, ser produktionsklar ud.

Helt nærværende er den høje mini-crossover Renault Kwid, der blev lanceret for et års tid siden og allerede er solgt i 70.000 eksemplarer i Indien. Der har været spekuleret i, om modellen kunne komme til Europa som en Dacia. Men det har Renault indtil videre afvist. Det franske mærke udbyggede på motorshowet modelrækken med friluftsmodeller med terræntrim. Det gælder også Nissans lavprismærke Datsun, som er klar med en rå udgave af Go-modellen.

Over en kam findes der stadig en lang række lokale, ofte højbenede modeller, som kun er udviklet til de ringe indiske veje. Det gælder bl.a. en ny produktionsklar Tata Nexon, en Maruti Vitara Brezz, som reelt er en Suzuki Vitara, og sågar en helt ny VW Ameo sedan i Polo-størrelse, som vi bestemt ikke vil se i Europa.

Mere om emnet

Se alle

Et stort billand

Fra forsiden

kundeservice_banner_20140313
StiftenFordele_Webbanner01_223x70 (1)
AvisKlubben_Webbanner_223x70